© 2024 solvo B.V.

Hemolytische anemie

Ben vorig jaar opgenomen in het ziekenhuis met hb waarde van 5.3. Vervolgens een prednison kuur gevolgd. Sinds januari van dit jaar daalt de hb waarde weer. Antilichamen breken nog steeds de rode bloedlichaampjes af. Uit onderzoeken (botboring en beenmergpunctie) is nog steeds niet duidelijk wat de oorzaak is. Indien hb waarde daalt tot onder 6 dan weer Prednison. Wie heeft dezelfde ervaringen hiermee? Ik heb het gevoel dat ik aan het eind van het jaar weer aan de Prednison zal moeten.


He hallo Mijn naam is masha. Ik was benieuwd of de doktoren er al uit zijn wat jij hebt. Ik heb zelf congenitiale sferocytose en had vroeger ook altijd hele lage hb's. Zelfs rond de 2 a 3. Heb dus ook meerder bloedtransfusie's moeten ondergaan en heb zoiezo heel veel in het ziekenhuis gelegen. Een prednison kuur is mij alleen niet bekend. Vraag is aan je arts of ze bij jou niet na kunnen kijken (aan je erytrocyten) of je misschien ook wel sferocytose hebt. Succes. Groetje Masha. mashakramer14@hotmail.com

label.Geplaatst op 2005-10-29 13:03:38


Spherocytose gaat niet gepaard met antilichamen. Ik begrijp dat dat bij jou wel het geval is. Dat heet een auto-immuun hemolytische anemie. Er is een aantal ziektes waar je dat bij ziet (bv rheuma), maar soms vind je geen oorzaak. Prednison is het middel van eerste keus, maar een nieuw wapen voor deze aandoening is Mabthera. Vraag ernaar bij je hematoloog

label.Geplaatst op 2006-01-10 16:26:09

Naar forum Hematologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren