© 2024 solvo B.V.

Dierenbeten...

Hallo, Ik heb een paar vraagjes die ik eigenlijk nergen anders kon vinden op het net. Mijn vriend laborant in opleiding begon over tetanus enz, mijn konijn bijt mij natuurlijk af en toe nou dacht ik dat konijn die ziektes niet over konden brengen of alleen door diepe wonden, kan je nou wel of niet iets overhouden aan konijenbeten? en zijn er zowieso ziektes die konijnen aan mensen kunnen overbrengen, Zo ja welke en hoe kun je dat verkomen? Nou zijn mijn konijnen ingeënt en worden dat 1x per jaar maar ik hoor ook mensen zeggen dat dat 2x per jaar moet, ze leven wel binnen, is 1x per jaar voldoende? Er lopen bij ons in de tuin af en toe ratten (wonen aan het water) kunnen die ziektes aan konijnen/mensen overbrengen? Mijn konijnen zitten in de zomer buiten in een afgesloten ren waar de ratten niet bij kunnen. Deze vragen heb ik naar aanleiding van mijn vriend, hij denkt dat je van konijnenbeten of wat dan ook ziektes kunt krijgen, volgens mij valt dat wel mee als je maar hygiënisch te werk gaat, maar ik denk vraag het toch even voor alle zekerheid. Dit waren mijn vraagjes, ik hoop dat u ze voor mij kunt beantwoorden en alvast bedankt daarvoor! Groetjes, Kelly K


Wat betreft een eventueel ziek worden van je konijn, daar kan ik niets zinnigs over vertellen. Over jouzelf wel het een en ander. Voor tetanus is iedere welwillende Nederlander ingeent. Op het moment dat je een flinke wond hebt die gehecht moet worden, zal iedere arts ook vragen naar de laatste tetanus-injectie. In vervuilde wonden kunnen tetanus-bacterien zijn gekomen. Bij een konijnenbeet is het dus ook mogelijk dat er tetanus-bacterien in de wond komen. Echter, dit konijn leeft binnen en daardoor is de kans kleiner. Al met al zou ik met hier niet al te veel zorgen over maken. Word je gebeten en krijg je klachten, ga dan wel even naar de huisarts. Verder zou ik zelf absoluut geen Ledum gebruiken. Dat is een homeopatisch middel en tot op de dag van vandaag is er nog geen enkel wetenschappelijk effect van een homeopatisch middel dan ook gevonden. Daarom valt de homeopathie in mijn optiek ook volledig onder de kwakzalverij, waarvan er al veel te veel is in deze wereld. Ledum zal echt geen ziektekiem (bv de tetanusbacterie) doden als die toevallig in de wond terecht is gekomen. Ouderwets jodium doodt eventuele bacterien wel, dus dat zou ik gewoon in de wond druppelen, dan wel op de wond smeren.

label.Geplaatst op 2004-06-06 23:34:31


Heel verstandige taal , Co. Als ik zoiets zou zeggen, zou ik gelijk door iedereen aangevallen worden. Homeopathie is volgens mij ook kwakzalverij. Het maakt mensen alleen vele euro's lichter. Placebo effect.

label.Geplaatst op 2005-01-14 21:06:29


Hoi Kelly, Om je konijn 1x peer jaar te enten is genoeg. Ze kunnen als ze buiten zitten natuurlijk allerlei ziekten krijgen ook vliegen kunnen op open wondjes maden veroorzaken en je konijn wordt opgegeten. Vaak loopt het allemaal niet zo'n vaart. Als je gebeten bent en je bent bang voor infectie kun je dat heel makkelijk met bijv, Ledum voorkomen. Dit is iets juist voor snij en bijtwonden. Het is een middel uit de homeopathie(ik doe dierenhomeopathie) Aangezien dit geen geen hom. site is, zal ik er niet verder op in gaan, Maar lang niet alle beten geven gevaar. Groetjes Ria

label.Geplaatst op 2004-06-05 10:24:32

Naar forum Infectieziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren