© 2024 solvo B.V.

Bloedarmoede (ijzer/B12) en klachten

Ik heb (of had) een erg ijzertekort in mijn bloed, en een vitamine B12-tekort (dat niet heel erg schijnt te zijn). Bloedarmoede. Sinds een maand slik ik ijzerpillen en ook krijg ik B12-injecties. Ik voel me nu echter nog steeds wel moe. Mijn benen (en soms ook armen) zijn de laatste week ook zeer zwaar. Ik kom de trap soms welhaast niet op (het lukt wel, maar: zwaar en een gevoel van spierpijn). Hoe lang duurt het voordat de pillen en injecties aanslaan? Ik vernam van de week dat mijn bloedwaarde het normale niveau nu nadert, maar ik voel me nog niet écht fitter. Gewoon geduld hebben? Ik vraag me ook af waar de tekorten vandaan komen. Men stelt dat het waarschijnlijk komt van hevige menstruaties en van het niet eten van vlees. (Dat kan, al was de ijzerwaarde/rode bloedcellen de laatste maanden nog meer gedaald.) Kunnen oogklachten op de een of andere wijze ook met bloedarmoede te maken hebben? De laatste tijd zijn op mijn oogwit enkele bultjes/blaasjes ontstaan (die niet meer weg schijnen te gaan). Dit ‘kan gebeuren’, stelt de arts, al gebeurt het vaker bij iets oudere mensen. Raar was het verder niet. Ik zelf vind het echter wel vaag én vervelend. Ook heb ik erg droge ogen, die geregeld prikken, en sowieso wel droge slijmvliezen. Zelf heb ik het idee dat alles - al mijn vage en minder vage klachten, zoals ook een meestal te zachte ontlasting - met elkaar samenhangt. Kan bloedarmoede zoveel met je lichaam doen en klopt het dat ik nog steeds (snel) moe ben, al is de bloedwaarde nu bijna weer normaal? Zou het me verder kunnen helpen weer (rood) vlees te gaan eten? Waar zouden die tekorten anders aan kunnen liggen, als het niet geheel in die menstruaties en geen vlees eten zit? Ik heb op jonge leeftijd overigens ook al eens een ijzertekort gehad (wel na enkele maanden lijnen), en men dacht een paar keer aan Pfeiffer vanwege moeheid, maar dat had ik niet. Groet, Reva


Hoi Reva, kijk eens op de volgende site: www.stichtingb12tekort.nl Daar zul je veel informatie vinden!

label.Geplaatst op 2008-05-03 17:45:10


Hallo Reva, Een vitamine B12-tekort kan heel veel klachten geven. Het lichaam kan dan de B12 niet meer uit het voedsel opnemen. De ziekte heet Addison-Biermer. Sommige mensen hebben als jaren klachten door een tekort voordat de dokter op B12 gaat prikken. Met andere woorden, de diagnose wordt nogal eens gemist. Kijk hier voor meer informatie: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/ Of google op Addison-Biermer

label.Geplaatst op 2008-05-06 19:49:05

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren