© 2024 solvo B.V.

Buikklachen en ademhaling

In 2001 kreeg ik volgende klachten: - Strak gevoel in bovenbuik ter hoogte van maagstreek. - Bij het ademhalen iets krachtig voelen en horen stoten in de maagstreek (maaginhoud horen klotsen bij omhoog komen van de buik) - Door dit alles verstoorde ademhaling (minder diep in kunnen ademen) Huisarts schoof het op prikkelbare darm. Internist ook (na onderzoeken). Internist sprak later zelfs over psychosomatische klachten. De klachten zijn verminderd van constant klotsen van de maaginhoud tijdens ademhalen tot zo nu en dan. Strakke gevoel wat ik had is weg. Op een dag kreeg ik op mijn verzoek van huisarts duspatal/ mebeverine daar ik had gelezen dat dit kon helpen bij PDS. In plaats van minder werden mijn klachten erger. Het gestoot, de strakheid in de buik, onregelde ademhaling. Kort daarop trof ik bij de huisarts een andere huisarts die vertelde dat het meer met middenrif te doen had. Hij zag dat ik moeite had met ademen en hoorde de buikgeluiden. Hij schreef me Valium voor. De andere dag was ik van het strakke gevoel en het stoten van maaginhoud af. Mijn vraag is wie mijn klachten herkent en zo ja wat de diagnose was en wat er aangedaan is.


Hallo Pierre, Valium is een spierontspanner en kan jouw klachten verlichten. Het lijkt me een tijdelijke oplossing. Een vrij nieuwe manier om PDS te behandelen is door middel van speciale op PDS gerichte hypnotherapie. Onder hypnose leren mensen hun darm positief te beïnvloeden, waarna de klachten geleidelijk vanzelf verdwijnen of voor een groot deel afnemen. Hypnotherapie omvat maximaal 14 sessies, maar meestal is na tien keer al het gewenste resultaat bereikt. Circa 80% van de mensen met PDS heeft baat bij deze therapie. Neem vooraf contact op met uw ziektekostenverzekeraar om te informeren of hypnotherapie wordt vergoed. Groeten Jan clabbers orthopeed/kno/heelkunde

label.Geplaatst op 2010-08-04 00:06:45

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren