© 2024 solvo B.V.

Coloscopie???

Wat is een coloscopie ik moet hem ondergaan...doet het erg pijn?, wat doen ze allemaal percies, vertel het mij alstublieft groetjes , Onixina


Bij een coloscopie moet je eerst een dieet houden, twee dagen van tevoren. De eerste dag mag je bepaalde dingen niet meer eten en de tweede dag mag je alleen drinken en zo'n phosporal drankje drinken. Dan de dag erna is het onderzoek op de functieafdeling. Ze brengen een infuus in je onderarm waar de internist medicijnen toe kan dienen. In dit geval krijg je dormicum (slaapmiddel) en het kan dat je petidine (daar wordt je wat suffig van en wat vergeetachtig). Verder krijg je zo'n dingetje/ soort knijper om de vinger, om het zuurstofgehalte in de gaten te houden. Dan brengt de internist de endoscoop via de anus naar binnen en gaat met deze slang de hele dikke darm rond. Probeer je te ontspannen. Vraag nadrukkelijk om een toediening van "petidine". (Ik heb dit onderzoek twee maal gehad. De eerste keer zonder petidine en ik had zo'n hevige pijn dat ze niet niet meer verder kwamen met de slang en het onderzoek moesten staken, met als gevolg dat het opnieuw moet. Met die petidine ging het uitstekend. Vraag voor de zekerheid anders de patientenfolder: coloscopie bij je arts! Na het onderzoek wordt je naar de verpleegafdeling gebracht waar je bij kunt komen. Je bent die dag nog wat suffig, hou hier rekening mee.

label.Geplaatst op 2003-03-13 10:48:17


Ik heb zelf vorige week een coloscopie ondergaan. Als je net als ik een \" roesje\" krijgt, verneem je er helemaal niets van. Je krijgt een operatiejasje aan en je wordt in je bed naar de onderzoekskamer gereden. Daar prikken ze een infuus waardoor je wat ingespoten krijgt. Vervolgens moet je je op je linkerzij draaien en ben jij waarschijnlijk ( ik tenminste wel) in slaap. De arts brengt dan een endoscoop ( dit is een slang met een camera) via de anus in de dikke darm. Hij voert de slang op tot het eind van de dikke darm en trekt hem vervolgens rustig aan terug om de darm te bekijken. Na ± 15 minuten is het onderzoek klaar en tegen die tijd wordt jij weer wakker. Vervolgens wordt je terug gebracht naar je kamer om uit te kunnen slapen. Als je weer wakker bent krijg je wat te eten en te drinken. Indien alles weer goed gaat mag je naar huis. Het is mij 200% meegevallen en ik wens je sterkte.

label.Geplaatst op 2003-03-17 12:54:31


Even rectificatie: het is coloNscopie. Colon staat voor dikke darm en scopie voor het kijken met een scoop (een lange slang met een kleine camera voorop). Ook kan de de arts een dunnere slang door deze slang opvoeren om een biopt (een stukje weefsel) weg te nemen voor verder onderzoek.

label.Geplaatst op 2003-03-19 16:54:52


Harstikke bedankt

label.Geplaatst op 2003-03-13 13:41:55


Dankje wel

label.Geplaatst op 2003-03-19 08:26:38


nee, het is echt coloscopie hoor en geen colonscopie. Colon staat voor dikke darm, maar als je over een scopie praat heet dat helaas coloscopie. Ik vond het ook vreemd toen ik het las op de patientenfolder. Toch is het zo.

label.Geplaatst op 2003-03-20 11:44:18


Niemand heeft dezelfde reacties bij een coloscopie. Dat komt omdat iedereen om een andere reden de coloscopie ondergaat. Als jij prikkelbare darmen hebt, zul jij er sneller last van hebben, dan iemand die dit niet heeft. Bij mij werkte die Dormicum (slaapmiddel) helemaal niet en zodoende moest het onderzoek gestaakt worden. De tweede keer toen ik Dormicum, samen met petidine (dat wordt je wat vergeetachtig van enzo) vond ik het ook reuze meevallen. De internist had mij de tweede keer dit dus wel aangeraden.

label.Geplaatst op 2003-03-20 11:49:55


Even een korte rectie Coloscopie Colonscopie colonoscopie Zijn allemaal het zelfde onderzoek alleen er zijn meerdere benamingen voor

label.Geplaatst op 2003-05-09 15:14:31

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren