© 2024 solvo B.V.

Coloscopie

Ik moet binnenkort een coloscopie ondergaan in het martini ziekenhuis in Groningen. De internist vertelde dat dit onder een roesje gebeurde. verder weet ik er eigenlijk niet zoveel over. Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat. Alvast bedankt


mazzel voor je dat je een roesje krijgt, het is anders namelijk nogal een vervelend onderzoek. van te voren moet je laxeren zodat je darmen schoon zijn. vlak voor het onderzoek krijg je nog een klysma, zodat eventuele achtergebleven resten ook uit de darm komen. tijdens het onderzoek lig je waarschijnlijk op je linkerzij op een bed, met een laken/handdoek over je heen, via de anus word er een soort slang met een camera erop ingebracht zodat de binnenkant van de darm bekeken kan worden. om er voor te zorgen dat de darm goed \'open staat\' wordt er lucht ingeblazen, dit kan erg vervelend en pijnlijk zijn, maar als je een roesje krijgt, zal dat wel meevallen. hoever ze je darm ingaan is afhankelijk van wat de arts ziet en hoe makkelijk het gaat, gaat het niet, dan kun je dat eenvoudig aangeven en houden ze op. het kan zijn dat ze kleine stukjes weefsel pakken, monsters die onderzocht gaan worden. sterkte gewenst.

label.Geplaatst op 2003-02-15 14:37:41


Ik heb een poosje geleden ook een coloscopie gehad. Ik moest me toen melden op de afdeling dagbehandeling. Daar werd een infuus in de onderarm ingebracht en toen ben ik naar de functieafdeling gereden. Daar spoot de uitvoerende internist een medicijn (dormicum) in waar je wat slaperig van wordt. Ik heb het onderzoek 2x gehad. De eerste keer was mislukt omdat ik veel te veel pijn had en ze niet verder kwamen met de slang. Bij het tweede onderzoek kreeg ik ook ook een ander medicijn extra toegediend (petidine) daar wordt je wat vergeetachtig van en je weet niet wat er gebeurd is daarna. Ik zou je aanraden om te vragen om petidine en dormicum. Dan merk je niks en valt het allemaal goed mee. Veel sterkte!!!

label.Geplaatst op 2003-02-18 11:49:46


een colonoscopie is een endoscopisch onderzoek waarbij er met een slang via de anus naar binnen word geschoven de darmen in. Bij een colonoscopie word het colon = dikke darm bekeken. Tijdens het onderzoek kunt u een roesje/sedatie krijgen door een infuusnaald. Het inbrengen van een slang kan een drukkend en krampend gevoel hebben . U ligt meestal op de linkerzijde met opgetrokken knieen. De endoscoopslang word langzaam verder opgevoerd de dikke darm in en meestal word er ook lucht in de darmen gespoten om de darmen beter te laten ontplooien dit kan zeer pijnlijk zijn en u zult waarschijnlijk winden moeten laten houd dit niet op dit anders krijgt u nog meer darmkrampen of pijn.Dit is heel normaal. Het is wel een vervelend onderzoek maar wel een hele veilige. Veel sterkte emergency assistance

label.Geplaatst op 2003-02-18 16:52:15


Ik moest op 4 juni ook een coloscopie ondergaan, helaas werd tijdens de behandeling mijn darm geperforeerd, dus had ik de volgende dag een acute buik! Ik moest direct een operatie ondergaan, omdat mijn buikvlies daardoor ontstoken was. Dus... 10 dagen ziekenhuis. Maar wees gerust, want dit komt eens op de 1000 keer voor. Van dat hele onderzoek heb ik helemaal geen last gehad!

label.Geplaatst op 2004-07-28 12:09:50

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren