© 2024 solvo B.V.

Diabetes

Sinds een half jaar heb ik diabetes 2. Hiervoor krijg ik medicijnen, 2x per dag. Ook heb ik een te hoge bloeddruk en licht verhoogd cholestrolgehalte. Voor beide krijg ik ook medicijnen. Normaal gesproken hoort het glucosegehalte vlak voor het eten toch laag te zijn en na het eten hoger? Bij mij was het vorige week net omgekeerd. Omdat ik mij heel erg \"raar\" voelde, heb ik vlak voor het eten gemeten, glucose was 10,9. Omdat ik mij na het eten nog niet lekker voelde, weer gemeten, was het 6,2. Is dit niet een erg sterke schommeling in zo,n korte tijd? (anderhalf uur).Bij voorbaat dank voor reacties. Tropical


Als ik het me goed herinner is niet bij iedereen zijn suikerspiegel hetzelfde op bepaalde momenten. Kan dus bij de een hoger zijn na het binnenkrijgen van \"suikers\" en bij de ander lager. Maar laat je ook in de zoveel tijd bloedprikken?

label.Geplaatst op 2006-04-13 08:08:25


bedankt voor jouw reactie. Ik laat iedere drie maanden bloed prikken. De laatste keer was ca. vier weken geleden. Het HBA1c was toen 7,6. Kreeg er daarom 1 tablet metformine bij.(nu 2x d. 1 tabl. 500mg. Verder eet ik gezond,hou me strikt aan een dieet en heb regelmatig lichaamsbeweging. Die ochtend, waarop het glucosegehalte voor het eten te hoog was, had ik geen suikers gehad,alleen koffie om ca. half elf. Afgelopen maandag moest ik nuchter voor een maagonderzoek naar de internist.Heb toen ook gemeten(nuchter), en was de glucose 11. De internist schrok hiervan. Ik moet binnenkort voor de uitslag van het maagonderzoek weer naar hem toe, maar ben voor de diabetes onder behandeling bij de assistente van de huisarts. Uiteraard vindt er wel overleg plaats door de assistente met de huisarts.

label.Geplaatst op 2006-04-13 09:26:05


Misschien is het handig om eens een curve te prikken,dus gedurende een of twee dagen meten.Je meet dan nuchter,voor het eten,na het eten en voor het slapen.Dan heb je een beter overzicht.Misschien is de dosering voor de avond wel te laag,waardoor je s'ochtends te hoog begint.Ga anders eens naar een diabetesverpleegkundige of ga verder via de internist,succes!

label.Geplaatst op 2006-04-13 17:53:55


Bedankt voor jouw tip, nurse. Ik zal dit zeker gaan doen en de gegevens van de meting laten weten. Ik zal de uitslag van de curve ook aan de huisarts doorgeven. Kunnen vitamine B12 injecties van invloed zijn op de hoogte van de suikerspiegel? Krijg nu 2x per week, gedurende vijf weken injecties.(hydrocobamine 1000 ug), waarvan ik morgen de laatste krijg, daarna 1x per 2 maanden. Alvast bedankt voor de reacties.

label.Geplaatst op 2006-04-13 22:43:07


In eerste instantie had ik mijn vraag geplaatst, omdat ik voor het eten 10,9 had, en na het eten 6,2, terwijl het volgens mij precies anderom had moeten zijn. Maar uit de metingen, die ik heb gedaan, blijkt volgens mij, dat de medicatie tegen hoge bloeddruk de suikerspiegel omhoog brengt. Dit staat ook in de bijsluiter, maar volgens de huisarts was deze verhoging niet noemenswaardig. De metingen waren als volgt: Dag 1 8.00 u.(nuchter) 7,9 8.00 u. nuchter 8,2 9.00 u. 12,3 9.00 u. 15,5 12.00 u 6,9 12.00 u. 6,6 13.00 u. 9,3 17.30 u. 6,1 18.30 u. 9,9 23.00 u. 7,4 13.00 u.

label.Geplaatst op 2006-04-20 19:19:43


vervolg berichtje. 12.00 u. 6,6, 13.00 u. 7,8, 17.30 u. 7,8 18.30 9,6 23.00 u. 7,7 Mijn medicijnen tegen hoge bloeddruk neem ik tussen 8.00 en 9.00 uur in. Is het beter, de huisarts te vragen, mij andere medicijnen voor te schrijven en wie weet, welke medicijnen wel de bloeddruk verlagen, maar niet of zeer weinig de bloedsuikerspiegel verhogen? (gebruik nu co-aprovel)Bij voorbaat dank voor de reacties, Groetjes, Tropical.

label.Geplaatst op 2006-04-20 19:27:59


Je kunt dit inderdaad vragen ,of een verwijzing naar de internist om alles goed op elkaar af te stemmen.

label.Geplaatst op 2006-04-20 22:46:08

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren