© 2024 solvo B.V.

Neussonde

wie heeft wel eens een neussonde gehad en hoe is dit het lijkt me erg benauwd kan het ook via de buikwand wie heeft dit gehad????


ik zelf heb het gelukkig nooit gehad. Ik heb er wel zelf zo nu en dan er een aantal ingebracht. Een neussonde heb je in verschillende maten en voor verschillende doelen: * maagsonde om maagsap uit de maag te hevelen * voedingssonde om er sonde voeding in te doen. In het begin kan het even benauwd zijn. Je gaat via de neus naar binnen en komt dan langs het traancentrum. je kunt gaan tranen. Dan kom je in de keel en langs het braakcentrum. Je wordt dus geprikkeld en kan braakneigingen krijgen. Dit alles duurt maar heel even een paar seconden. Wanneer je zelf rustig blijft en goed naar de instructies luisterd die je krijgt is het het snelst voorbij en als het goed is heb je er als hij eenmaal erin zit geen last van benauwdheid. Je kan hoogstens een geirriteerde keel hebben. Ja je hebt ook zoiets als een PEG sonde die word in de buikwand geplaatst onder ik dacht een kleine narcose. Dit wordt vaak gedaan bij mensen waarbij het slikreflex verminderd is en waarbij een kans is op een aspiratie pneunomie (een longontsteking door verslikking) Of bij mensen die echt heel lang een voedingssonde moeten krijgen. Ik heb me laten vertellen door die mensen waar ik de sonde heb ingebracht dat het echt mee viel met de benauwdheid. Dat waren mensen die een maagsonde hadden en die is toch een stukje groter dan een voedingssonde. dus dan mag ik ervan uitgaan dat het bij een voedingsonde ook mee zal vallen. maar ik begrijp wanneer het een eerste keer is dan angst ook een grote rol speelt. wanneer ik heel eerlijk ben lijkt mij zelf het idee rond het inbrengen me enger dan wanneer hij er eenmaal inzit. ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes sally

label.Geplaatst op 2003-09-30 19:37:54


Ik heb 2 jaar verpleegkunde gedaan, en tijdens de opleiding kon je toen vrijwillig een maagsonde krijgen. Ik heb dat toen ondergaan, zodat je weet hoe diegene zich voelt als ik er ook 1 in zou brengen. Als de sonde in je neus zit, ga je automatisch huilen omdat het traancentrum geprikkeld wordt. Dat is voor een aantal seconden een onprettig gevoel, maar als de sonde daar voorbij is is het leed snel geleden. Vervolgens komt de sonde in de keel terecht. Dan krijg je braakneigingen (bij mij viel het erg mee), op dat moment kreeg ik al een teken dat ik moest gaan slikken, dus de braakneigingen waren al snel weer weg. Daarna is het een kwestie van blijven slikken totdat de sonde op zijn plek zit. Van benauwdheid heb ik helemaal geen last gehad.

label.Geplaatst op 2003-11-21 17:45:07

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren