© 2024 solvo B.V.

PDS

Ik wil graag met mensen in contact komen die net als ik waarschijnlijk PDS hebben(prikkelbare dar syndroom) Reacties op fletcher@dolfijn.nl groetjes jessie!


Hoi Jessie, Ik heb ook al een jaar buikklachten. Waarschijnlijk ook PDS of wel spastische darmen of wel IBS (irritable bowle syndroom). Zoals je hoort zijn er wel 3 benamingen voor. Ik denk als je echt met jongeren wil praten hierover dat je beter een msn groep aan kunt maken waarin je met elkaar kunt praten. Ik heb dit gedaan. Bij dezen heet ik je van harte welkom in mijn groep. Je bent de eerste, maar dat komt omdat ik hem pas op heb gericht. Ik heb je ff een uitnodiging gestuurd. Ik hoop dat je hierop in wil gaan. Veel succes en tot ziens op mijn msn group, hoop ik.

label.Geplaatst op 2003-06-16 19:32:58


Hoi, Jessica! Ik las dat je contact zoekt met mensen die ook PDS hebben. Ik heb er zelf ook last van. Ik ken een stichting die zich bezig houdt met het informeren van mensen over hun aandoeningen en waar je met lotgenoten in contact kunt komen. Deze stichting heet de Maag-, lever- en darmstichting. Ik heb een folder gehad van mijn huisarts. Volgens mij is de website van hun www.mdl.nl, maar dat zou ik even moeten checken. Ik heb de folder nu niet bij de hand. Het zal je vast kunnen helpen om te praten met lotgenoten. Ik zelf heb die behoefte niet zo, omdat ik er het liefst niet veel mee bezig ben. Ik heb genoeg aan het aanpassen van mijn voedingspatroon. Ik wil er niet dagelijks mee bezig zijn. Dat neemt niet weg dat ik heel goed begrijp dat jij op zoek bent naar lotgenoten. Heel veel succes en sterkte. Groeten, Apriltje

label.Geplaatst op 2003-06-20 09:10:01


hoi, kijk eens op www.pdsb.nl dat is een belangenvereniging voor pds-patienten. op de homepage vind je tips en info, ook staat er het telefoonnummer van de pds-infolijn. sterkte, ik weet uit ervaring dat het erg lastig kan zijn om ermee om te leren gaan. groetjes

label.Geplaatst op 2003-06-20 14:21:14


Bedankt voor je reactie apriltje... maar nu vraag ik me af: wat voor voedingspatroon heb je dan? Ik kan zelf maar niet vinden waar ik meer last van heb! gr. jessie

label.Geplaatst op 2003-06-21 18:56:35


het moeilijke bij pds is dat de een wel tegen bepaalde voedingsmiddelen kan, terwijl een ander dat juist niet kan verdragen, het is dus per persoon verschillend. waar je op moet letten is dat je wel genoeg voedingsvezels binnen krijgt, en dat je daarbij ook genoeg drinkt. vezelrijke voeding is bijv: volkoren brood, volkoren maccaroni/spaghetti enz. groente, fruit. veel mensen met pds kunnen niet tegen alle soorten groenten, ikzelf kan niet tegen koolsoorten en ook niet tegen ui, prei, bieten, bonen, spruiten, maar ik kan wel tegen sla, wortels, sperziebonen (uitzondering op de bonen), spinazie, courgette, venkel, doperwten, mais. met brood moet ik wel uitkijken dat ik niet te grof volkoren eet, fijn volkoren gaat wel goed, maar helaas: als het brood heel vers is, krijg ik er wel last van, het moet een beetje droog zijn of anders geroosterd. verder kan ik wel goed tegen volkoren ontbijtkoek. met melkproducten moet je ook goed uitkijken, veel pds-ers kunnen niet tegen lactose, dus moet je dan óf sojamelk gaan drinken, of bijv. karnemelk of yoghurt eten, daarin is de lactose omgezet in melkzuur. ook moet je uitkijken met vet, patat of gebakken aardappels of roomboter, slagroom of roomijs ofzo, zijn bij mij uit den boze, gaat hartstikke fout. ook toegevoegde suikers kunnen last geven. wat fruit betreft is ook niet alles even goed, bananen kunnen heel verkeerde reactie geven, ook met appels kan het fout gaan, de een kan wel tegen de schil, een ander niet. ik hoop dat je wat aan deze info hebt. om er voor jezelf achter te komen waar je wel en niet tegen kan, is het handig om een voedingsdagboekje bij te houden, gewoon opschrijven wat je eet, en hoeveel last je ervan hebt, zo kan je na verloop van tijd er misschien achterkomen wat je beter niet meer kan eten. je kan ook vragen om een verwijzing naar een dietiste, die kan je ermee helpen. het kan misschien wel jaren duren voordat je er precies achter bent wat je wel en niet kan verdragen. sterkte

label.Geplaatst op 2003-06-23 15:12:40

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren