© 2024 solvo B.V.

Syndroom van sjogren

Hoi, Bij mij is de diagnose syndroom van sjogren gesteld. De bijbehorende symptomen (droge mond, droge ogen) heb ik niet, maar ik heb wel de anti-stoffen in mijn bloed (ANA+ en SSA+). Wie heeft ook sjogren en kan mij verder iets vertellen over nog andere symptomen of het verloop van de ziekte?


Huh? Door wie is de diagnose gesteld? Je hebt geen klachten, maar wel positieve ANA en SSA? Dan kan je niet spreken van sjogren. Er zijn voldoende gezonde personen met positieve antistoffen, zonder dat die ergens last van hebben. Bijvoorbeeld reumafactoren vind je bij een groot deel van de mensen, hoewel slechts een kleine minderheid daadwerkelijk reuma heeft. Zonder klachten geen diagnose!! (volgens mij ben je ook nog wat jong voor sjogren als je uit \'71 komt; dit weet ik overigens niet helemaal zeker)

label.Geplaatst op 2004-11-26 23:09:31


http://www.cibliga.com/sjogren.html

label.Geplaatst op 2004-12-01 13:27:42


Hoi Co, Ik weet niet wie of wat je bent, maar ik voel me een beetje aangevallen door jouw bericht. Ik verzin dit echt niet zelf!! Sta in het AZM onder behandeling van internist, en die wordt bijgestaan door de prof. omdat niet helemaal duidelijk wat er precies is, maar het neigt voor 99% naar sjogren. Heb vorig jaar een maand in het ziekenhuis gelegen, en ben binnenste buiten gekeerd. Heb ook een lipbiopt gehad, de uitslag daarvan was niet helemaal duidelijk, maar omdat mijn lip aan een kant nu gevoelloos is, wilde ik dit niet nog een keer opnieuw laten doen. Bij oogonderzoek is gebleken dat ik wel degelijk droge plekken op de ogen heb, maar ik heb er geen last van, gelukkig maar. Ik blijf nu constant onder controle staan omdat er nog mer speelt. Waarshijnlijk lopen er bij mij een aantal dingen door elkaar heen.

label.Geplaatst op 2004-12-03 16:40:36


Hoi, Chantal. Ik heb het syndroom van Sjogren en kan je er best wel wat over vertellen maar wat wil je weten. Je bent er zeker niet te jong voor om te hebben want ik kom ook uit 1971 en hebt het al 10 jaar. Ik hoor wel wat je wilt weten, Groetjes van Minimuis

label.Geplaatst op 2004-12-03 17:57:20


Hai, Veel informatie kun je vinden op de website van de patiëntenvereniging: http://www.nvsp.nl

label.Geplaatst op 2004-12-06 10:43:56


Voor meer informatie kun je kijken op: www.jongerenmetsjogren.nl of: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Sjögren Sterkte!

label.Geplaatst op 2011-10-14 13:12:37


Hoi Minimuis en iedereen die verder nog gereageerd heeft, Dank je wel voor jullie reactie. Zoals ik al zei, heb ik geen last van droge ogen en droge mond, wel heb ik bijna constant mijn oorspeekselklier ontstoken,en heb daardoor veel last van oorpijn en volgens mij hoor ik aan dat oor ondertussen ook minder, moet de 17e weer naar de internist, het hier maar eens over hebben. Ook ben ik altijd moe, heb soms concentratieproblemen (vooral als ik in drukke ruimtes ben, het lijkt dan wel of ik "gek" in mijn hoofd wordt) weet niet of dit door sjogren komt. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit bij sjogren hoort. Groetjes, Chantal

label.Geplaatst op 2004-12-07 12:45:42


Hoi, Chantal De moeheid één van de grootste kenmerken van sjogren, ik ben zelf door sjogren afgekeurd, ik heb dan wel hele droge ogen en mond en andere klachten maar moeheid is het ergste en is ook heel onvoorspelbaar. En ook de concentratieproblemen is een herkenbaar iets, niet voor mijzelf maar zeker voor mede-patienten. Je moet eens een kijkje nemen op het reumadorp daar kan je informatie verkijgen ivm sjogren, heb je nog meer vragen hoor ik het en succes verder zal allemaal niet mee vallen. Groetjes van minimuis

label.Geplaatst op 2004-12-08 18:18:44

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren