© 2024 solvo B.V.

Vreemde, lastige buikklachten

Hallo allemaal, Mijn naam is Pierre Breevaart, ben 28 jaar jong. In 2001 zomer ben ik gaan tobben met stemmingsklachten en buikklachten. Na onderzoek door huisarts en internist ziekenhuis. Vertelde men dat de oorzaak een krampachtige dikke darm was en dat het door stemmingen veroorzaakt kan worden. Via de GGZ toen bij Fysiotherapeut terecht gekomen en via therapeut en huisarts weer in ziekenhuis. Daar werd een ct scan gemaakt van de buik, omdat de therapeut dacht aan iets met het middenrif. De uitslag verbaasde me niets. Er werden afwijkingen gevonden aan het middenrif. Verdikte spieren. Met brief van internist ben ik doorgestuurd naar neuroloog. Dit gebeurde naar aanleiding van de bevindingen van de ct scan en de brief van radiologie. De buikklachten en stemming werden vanaf de zomer van 2002 een stuk minder en mijn stemming klaarde in 2003 meer op en buikklachten ook niet meer aanwezig. Ik gebruikte benzodiazepinen. In eind 2005/begin 2006 was ik 4 weken in erasmus mc voor een s econd opinion ivm mijn angst en stemmingsklachten die weer toenamen. Ze hebben me laten stoppen met die benzodiazepinen ,omdat ik die al vanaf 2002 slikte en dat door gewenning oude klachten weer terug kwamen. Echter bij de buikklachten had ik veel baat bij die middelen, maar ze hebbe nmij het niet meer terug gegeven. Kort en bondig mijn klachtne op dit moment. *STraks beklemmend gevoel in linker bovenbuik, net iets uit het midden. Dit gevoel neemt toe met eten. Alsof er bepaalde spieren in de buik erg aangespannen zijn. * Regelmatig krachtig geschok/gestoot voelen in buik met inademen als er weinig maaginhoud is. Dit verstoort de ademhaling. Het strakke gevoel verstoort ook regelmatig ademhalingswijze. *Strakke gevoel constant aanwezig. Neemt met eten toe. Geschok gaat weg dan. Hoe strakker het gevoel hoe meer hinder met ademhalen. Met leggen in bed minste problemen met ademhalen en strakke gevoel liggend op de linkerzij. Meeste hinder met liggen op de rechterzij. Herkennen jullie iets in deze klachten verneem ik dat graag. Ik verneem ook graag of u ooit van iemand hebt gehoord dat hij zoiets had. De buiklachten zijn teruggekeerd nadat men in Erasmus Mc mij heeft laten stoppen met de Lorazepam/benzo. Pierre Breevaart


Is er ook al gekeken of er bepaalde spieren te kort zijn?

label.Geplaatst op 2006-04-05 07:45:07


Hallo Pierre, Ik herken je klachten en ik kan er heel goed mee leven z o n d e r medicijnen. Bij mij is het allemaal spanning. Door spanning ga ik te hoog ademen en (volgens arts) luchtslikken. Dit zet zich vast links in mijn bovenbuik onder de ribben, wat dat volle gevoel veroorzaakt. Met proberen op te boeren (dat moest ik leren!) en het kauwen op anijszaadjes verdwijnt het drukkende gevoel. Ik heb er nog regelmatig last van maar kan het goed aan doordat ik weet hoe het komt! Eet je rustig? Als ik gespannen ben ga ik dus ook gespannen eten en verergeren de klachten. Het lijkt heel cliche maar rustig eten, goed ademen, bewegen, op tijd rust nemen en vooral jezelf op de eerste plaats zetten (en echt ik moet mezelf dat ook regelmatig vertellen!) helpt de klachten verminderen en ik heb tijden dat ik totaal geen klachten heb. Ik herken ook het liggen op de linkerzij (met de klachten links) misschien doordat de druk dan zich daar concentreert. Jouw symptonen lijken sterk op de mijne alleen bij mij is maar 1x onderzoek gedaan en met echo's niets gevonden. Nu 13 jaar verder heb ik nog steeds regelmatig last maar kan het ook weer 'oplossen'. Ik hoop dat je hier iets mee kan, succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Els

label.Geplaatst op 2006-04-05 10:20:52


Hallo, Nadat ik door de internist naar de neuroloog ben gestuurd naar aanleiding van de ct scan, heeft de neuroloog alleen een eeg en een ct scan schedel laten maken. Niets gevonden. Er is niet gekeken voor de rest naar de spieren. Het enige wat mij verteld werd naar de CT scan was dat de organen goed waren, maar dat er spieren van het middenrif verdikt waren. Geloof dat er met vraag teken spierziekte op stond? Ik denk dat ik toch eens een kopie uit het medisch dossier op ga vragen. Ik weet niet of mijn klachten te maken hebben met luchtslikken, maar volgens een therapeute die ik trof in het erasmus mc op de afd. psychiatrie had ik een hoge ademhaling. Dat kreeg ik pas nadat er gestopt was met de benzo\'s die dus ook spierverslappend werken. Dus vaak ook hypervent.klachten. Het gestoot met inademen (als buik omhoog komt) wat regelmatig aanwezig is, maar minder heftig dan voor de periode met gebruik van benzo\'s zorg voor een wat verstoorde ademhaling. Soms het hypervent. klachten. Het strakke gevoel ook. Voor dat ik met de benzo\'s begon had ik dat ook. Nu weer terug dus. Vaak gevoel dat er ik er in blijf.

label.Geplaatst op 2006-04-05 12:12:58


Heb jij ook last van slechte ontlasting..

label.Geplaatst op 2006-05-03 13:19:54


Beste Roelof, Ik heb geen last van slechte ontlasting. Heb alleen de klachten zoals ik beschreef. Heb jij ook zoiets? Groet: Pierre

label.Geplaatst op 2006-05-03 13:32:38


Ja ik herken veel in je klachten, schokken ervaar ik als trillen! en daarbij heb ik al 3 jaar last van diaree ( vandaar dat dit ook mijn vraag was!)

label.Geplaatst op 2006-05-03 14:40:41

Naar forum Interne geneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren