© 2024 solvo B.V.

Baby met moeilijke stoelgang

Hoi, Wij hebben een baby die negen weken te vroeg geboren is, daardoor heeft hijeen moeilijke start gekend. Hij, Xavier, dient daarom ijzerdrubbels te krijgen om het HB gehalte omhoog te houden. Hij is geboren op 3 april 2004 en is nu zoon 4 maanden oud. Zij stoelgang is zeer moeilijk en krimpt in elkaar van de pijn. Zijn voeding bestaat uit Nutrilon 1 en een schepje Johannesbroodpitmeel. Drinken gaat goed. Wij hebben geprobeerd door regelmatig te temperaturen en drubbels (homeopatische). Maar niets wil echt werken. Wie weet er raad? Groeten Raoul en Mariëlle


Mogelijk is door de ijzerdruppels de stoelgang wat moeilijker geworden, dit is echter niet met zekerheid te zeggen. Homeopatische druppels werken niet (homeopatie werkt niet) en temperaturen heeft ook geen zin. Het is het meest verstandig even langs de huisarts te gaan. Dan kan hij/zij eventueel adviezen geven of een klein beetje laxeermiddel. Het is hoe dan ook wel zaak even een arts te zien.

label.Geplaatst op 2004-07-27 20:31:19


Onze zoon (6 weken te vroeg geboren) heeft ook last van moeilijke stoelgang en krijgt nog steeds borstvoeding. Wij zijn naar huisarts geweest en in eerste instantie zeggen ze dat het erbij hoort. Maar het is zo zielig!!! Na aandringen hebben we lactulose en klisma gekregen (overigens zijn dit medicijnen die je bij apotheek kunt krijgen zonder recept, erg raar vond ik dat!!!) Klisma hadden wij microlax en dat werkte fantastisch... Overigens hebben wij geconstateerd dat hij een klein scheurtje in anus had. Kan oorzaak of gevolg zijn van euvel! Wij smeren dit nu goed in zodat hij daar zo min mogelijk last van heeft. Overigens zou ABC Dophilus (poeder om darmflora te optimaliseren) een goed middel zijn. Wij zijn recent begonnen maar ik kan je niet zeggen of dit echt helpt. Andere tips: - paar druppeltjes slaolie in flesje doen - anus masseren met wat vaseline Succes ermee en anders echt naar dokter gaan.

label.Geplaatst op 2004-07-28 20:43:10


Ik weet niet of jullie in tussen al via de huisarts of iemand anders iets gekregen hebben, maar in het ziekenhuis op de couveuse afdeling en gewone kinderafdeling wordt bij problemen met de ontlasting, die te stevig is vaak door de voeding 1 ml. maisolie door de voeding gedaan.Als dit niet helpt of niet afdoende is geven we 2x per dag 2 ml lactulose aan het kind. Tegenwoordig schrijven de kinderartsen bij ons bij het geven van ijzerdrank tevens lactulose voor. Kreeg hij voor de ijzerdrank ook al johannesbroodpittenmeel door de voeding? Hoe was de ontlasting toen? Vele (ex)prematuren hebben daarvan al een wat stevigere ontlasting en de darmwerking is nog niet optimaal bij deze baby's .

label.Geplaatst op 2004-07-29 20:11:38


Een middel wat bij ieder kind helpt is heel eenvoudig, pureer een verse tomaat, incl het vel, en geef hier regelmatig over de dag verspreid met een thee lepeltje wat van te drinken / sabbelen en dan gaat het vanzelf beter met de stoelgang. De werking komt door de vezels en de tomaat zelf welke de darmen stimuleren. Geef geen kant en klaar tomatensap uit een potje of fles uit de winkel! veel succes. groetjes Boi

label.Geplaatst op 2004-09-22 20:59:26


Wat je kunt doen is het volgende : de voeding verdunnen in de fles met 10 a 20 ml water per keer. Een baby die fles voeding krijgt moet in ieder geval 1x per 24 uur ontlasting hebben en dat mag niet hard zijn . Als dat niet helpt zou je aan je kinderarts kunnen vragen of je de ijzer druppeltjes eventueel mag gaan vervangen door wat sinaas appel sap(geperst en vers) succes Noah

label.Geplaatst op 2004-07-28 20:12:53


Onze baby heeft altijd voor de ijzerdruppels ook al Johannesbroodpitmeel gehad en dat ging vrij goed. Nu hebben wij al geprobeerd met olie, maar het wil niet echt opschieten. De huis arts heeft ons vandaag geadviseerd om het met een sinaasappel te proberen en als het niet werkt terug te bellen. De ijzerdrubbels zijn nu gestopt sinds een week. Wij zullen het proberen met de sinaasappel en hiervan een melding maken hier.

label.Geplaatst op 2004-08-02 13:54:01


hallo mijn dochtertje is nu 10 weken oud en had het probleem ook maar nu ben ik beginnen "NAN" te geven veranderd van voeding en dat helpte ook eerst niet heb dan "nan voor baby's kolieken en nog iets( weet het niet meer)" en na 1 week is het beginnen helpen. nu kan ze heel goed ontlasten en heeft ze geen pijn meer. zou zeggen probeer het ook eens en zie of het helpt groetjes

label.Geplaatst op 2004-10-27 14:04:31


Dag Inge, ik ben benieuwd of de ABC Dophilus heeft gewerkt? En wie weet hoe vaak je zo'n klisma kunt gebruiken bij een baby van 10 maanden? Dankjewel, Riemke

label.Geplaatst op 2004-12-12 20:59:59


vraag na bij je dokter hoe vaak je een klisma mag geven uit ervaring deed ik het een dag of 3 na elkaar uit eindelijk werd mij zoon {had al last vanaf de geboorte en alle poeders en laxtelose siroopjes en poeders en dieeten en klismaas}met 2en half jaar in het ziekenhuis behandeld waar hij 3 dagen lang in het ziekenhuis werd leeg gemaakt sinds dien gaat het goed is nu nog geen kind wat iedere dag gaat maar hij heeft nu geen last meer

label.Geplaatst op 2004-12-13 17:05:43

Naar forum Kindergeneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren