© 2024 solvo B.V.

Wel of niet groeihormoon geven

Ons zoontje van 6 groeit wel goed en is gezond maar zijn lengte verwachting zal ongeveer 1.70 m. zijn. Wij denken erover hem een groeihormoon te geven. Wij zijn nu op zoek naar mensen die ervaring daarmee hebben en wat voor medicijnen worden er gegeven. Wij zijn nog geen procedure gestart omdat dit nog te vroeg is. sam


waarom zou je je zoontje een groeihormoon geven 1.70m is toch een mooie lengte vind ik wel plaag je zoontje er niet mee om een groeihormoon te geven groetjes An en veel succes verder

label.Geplaatst op 2003-03-12 10:00:20


Hallo, Ons zoontje, Brian, is nu 11 jaar en ca 1.40. In groep 6 viel het op dat hij achterbleef bij zijn vriendjes en zijn we naar de arts gestapt. Na verschillende onderzoeken, o.a. een dagopname voor bloedafname elk uur, bleek dat hij geen groeihormonen meer aanmaakte; hij heeft ze wel gehad maar de hypofyse maakt ze nu niet meer aan. Hij prikt sinds een paar maanden zelf met een pen zonder naald en het gaat nog steeds goed; hij groeit ca 1 cm per maand en we gaan door totdat hij een acceptabele lengte heeft. Zelf is hij er blij mee omdat hij resultaat ziet; hoe eerder je ermee begint hoe beter want dan zijn de groeischijven nog open ; ga dus als je twijfelt zowiezo naar een endocrinoloog. Dr. de Vroede in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht is een perfecte, vriendelijke arts en zij kan je met al je vragen verder helpen. Sterkte en succes. Sandra

label.Geplaatst op 2003-03-12 11:01:04


Als je zoontje zelf groeihormonen aanmaakt is het heel goed mogelijk dat een arts er niet eens aan begint! Ik weet niet of je jezelf er al in verdiept hebt wat voor onderzoeken er allemaal aan vooraf gaan! En wat het toedienen van groeihormonen inhoudt? Dit betekent ook dat je zoontje iedere dag moet prikken, en eerst allerlei bloed onderzoeken in het ziekenhuis. Trouwens ik denk dat er heel wat mannen graag 1.70 m zouden willen zijn! Veel succes met jullie keuze. Groeten Jossie

label.Geplaatst op 2003-03-13 19:53:27


Ik zeg ook niet dat de onderzoeken pijn doen! Maar al die onderzoeken zijn heel ingrijpend voor een kind van 6! Misschien maakt het kind nog wel een groeispurt en zo niet kan je altijd tegen de pubertijd beginnen met hormonen om een spurt op te wekken groeten jossie

label.Geplaatst op 2003-03-15 14:38:50


Ik zou het niet doen! 1.70 is een mooie lengte. Succes, en denk er goed over na, want hormonen ingespoten krijgen lijkt me geen pretje.

label.Geplaatst op 2003-03-18 21:16:28


Hoi Sam, Ik kreeg vandaag de bloeduitslag van mijn zoontje Brian terug en hij heeft drie maanden verkeerd geprikt en is dus niets gegroeid alleen vier kilo aangekomen. Ik ga nu weer drie weken zelf prikken en dan krijgt hij opnieuw onderzoek of het hormoon in zijn bloed te zien is.Brian is nu 11 en 1.40. Hij baalt wel als hij in de klas de kleinste is als hij na de zomervakantie naar de middelbare gaat; de meeste jongens uit zijn klas zijn echt veel groter dus hij beseft terdege waarom hij het doet en klaagt nooit. Ik wens jullie succes en sterkte met wat de beslissing ook zal worden.

label.Geplaatst op 2003-03-19 21:58:04


hoi, kijk eens op deze site bij medicijngids en kies voor Genotropin (het groeihormoon wat mijn zoontje gebruikt). Je krijgt dan heel veel voorlichting over groeihormonen in het algemeen. groetjes, Sandra

label.Geplaatst op 2003-03-24 12:51:44


niet te vroeg mee beginnen het kan zijn dat je kind zo ongeveer tussen z'n 12e en 14e jaar een groeispurt gaat krijgen.

label.Geplaatst op 2003-03-12 17:28:24


De onderzoeken die ze doen om vast te stellen of hij wel of niet groeihormonen genoeg heeft zijn absoluut niet pijnlijk! Foto's, een inspanningstest (lopen op een band), en eenmalig een infuus, waarmee ze elk uur wat bloed afnemen de hele ochtend (deed geen pijn omdat het eerst verdoofd was!). Dan, als mocht blijken dat er wel een tekort is moet het eerst naar de landelijke commissie om goedgekeurd te worden.

label.Geplaatst op 2003-03-15 09:28:20


Ik vind het niet echt belangrijk of die onderzoeken belastend zouden zijn, het belang van het kind staat voorop; mijn zoontje was ook 6 en heeft er echt niets aan over gehouden> hij is alleen erg blij dat hij ermee kon beginnen en zag dat hij groeide, wat erg goed was voor zijn zelfvertrouwen; het is maar net hoe je er zelf mee om gaat.En op latere leeftijd slaan de groeihormonen minder snel (of niet) aan, dus het is wel degelijk in het belang van het kind er vroeg mee te beginnen (woorden van de endocrinoloog zelf).

label.Geplaatst op 2003-03-15 17:25:23


hoi sam als jullie wat besloten hebben laat het dan even weten op dit forum ook als je bij een arts gewest bent enzo ben heel benieuwd groetjes jossie

label.Geplaatst op 2003-03-19 14:38:14


Hi Sandra, Bedankt voor je informatie. Ik kreeg een beetje het gevoel dat met een vraag om informatie je een hele stroom oordelen op je afroept. Het is vrij makkelijk om te zeggen dat je iets niet moet doen want 1.70 is toch een mooie lengte. Maar je moet ook rekening houden met een marge van 4 cm. Dus kan hij ook 1.66 worden. De gemiddelde lengte van zijn generatie is 1.85 voor mannen. Hij zal dus altijd de kleinste zijn, met alle ook psychische problemen die je daarbij krijgt. Bovendien moet je iets ondernemen voordat hij gaat puberen, dus wachten tot die groei-spurt op zijn 14 is niet mogelijk. Ook willen wij niet op ons geweten hebben dat we een beslissing nemen waar hij de rest van zijn leven hinder van gaat ondervinden. En bloedprikken, onderzoeken en prikken van een hormoon voor een relatief korte periode staat niet in verhouding tot de problemen die hij kan gaan ondervinden als we hem 'klein'houden. Bedankt voor je hulp en succes met jullie zoon. sam

label.Geplaatst op 2003-03-24 22:27:55


Hoi, de arts zei tegen ons ook "misschien krijgt hij nog wel een groeispurt" maar na verder onderzoek bleek onze eigen intuitie toch terecht en nu spuit hij dus al drie jaar hormonen. Geloof niet te snel in wat de arts je zegt; ga op je eigen gevoel af! Hoe eerder je onderzoekt of er wat mis is, hoe beter.

label.Geplaatst op 2003-03-15 09:24:43


Dan verschillen onze endocrinologen van mening! die van ons is prof drs Drop in het sophia rotterdam.

label.Geplaatst op 2003-03-15 22:44:16


Hallo Sam, Dank voor je reactie. Ik ben het met je eens; de korte onderzoeken (bij elkaar ca 1 dagje) staan niet in verhouding tot de psyche van je kind. Brian heeft aan het begin van zijn schooljaar een soort spreekbeurt gehouden in de klas en zijn prikpen en info mee naar school genomen. Toen de kids dit zagen wisten ze hoe het komt dat hij zo klein is en hij is er nooit mee gepest. Zelf vindt hij het nog steeds niet leuk want zoals je als zegt, iedereen is een stuk langer (zelfs de meisjes) en dat steekt wel bij een kind. Hopelijk lukt het prikken straks inderdaad weer goed. Brian zal uitkomen op rond de 175/1.80 Lang genoeg maar als we niets doen sluiten de groeischijven zich en blijft hij een soort Bart de Graaff..... Succes en sterkte, Sandra

label.Geplaatst op 2003-03-25 08:42:44


Hallo Sam, Brian is net terug uit het ziekenhuis; hij moet vanavond al beginnen met weer een naald te prikken. Helaas maar daar hij de afgelopen drie maanden niet is gegroeid moet het wel. Succes en groetjes, Sandra

label.Geplaatst op 2003-03-27 13:21:19


Hoi, Onze endocrinoloog is Dr de Vroede uit het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Ik vind dat de moeder zelf moet beslissen wat ze doet en wil haar alleen het advies meegeven wat onze arts toen tegen onze zoon heeft gezegd.

label.Geplaatst op 2003-03-16 15:31:27


Hi Sandra, Jammer dat jullie weer met de naalden aan de gang moeten. Ik wilde jullie even succes wensen met Brian en hopelijk gaat het snel beter met hem. Met Tim zullen we t.z.t. wel naar de huisarts gaan, en een doorverwijzing vragen. Gelukkig hebben wij een goede band met de huisarts en denk dat hij wel begrip heeft. Veel succes, hopelijk vanaf nu alleen maar voorspoed.... groetjes sam

label.Geplaatst op 2003-04-02 16:15:50


Hoi Sam, Dank je en succes met Tim. Met Brian gaat het prikken nu weer goed.

label.Geplaatst op 2003-04-06 13:21:58

Naar forum Kindergeneeskunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren