© 2024 solvo B.V.

Buisjes of amandelen eruit

Mijn zoon van 2 heeft nu voor de 4e keer oorontsteking en nu zijn we met de laatste al ruim 3 weken aan het modderen. Eerst heeft de huisarts neusspray voorgeschreven, vervolgens heeft hij een kuur ammoxicilline gehad en die was nog niet klaar of hij had 39,4 koorts, bij de weekend arts zijn nu ook ontstoken keel amandelen geconstateerd en heeft hij nu een kuur klacid(?). Maar hij blijft last houden van zijn oor en heeft nu een rauwe stem. Hoelang mag je hiermee door zeuren? ( rotsbeen was niet aangedaan)Alvast bedankt Saskia


Bijna alle jonge kinderen hebben oorontstekingen. Ik vind 4 echt niet zo veel. Het kan iig weinig kwaad voor het gehoor op de lange termijn. Over buisjes: buisjes verminderen het aantal oorontstekingen NIET. Mogelijk worden het er zelfs meer. De reden om buisjes te zetten is enkel een achterstand in de spraak/taalontwikkeling. Buisjes hebben namelijk wel een (tijdelijke) invloed op het gehoor. Vele oorontstekingen is GEEN reden voor buisjes. Over de ontsteking van de amandelen: 1 x een ontsteking van de amandelen is absoluut geen reden om ze eruit te halen. KNO-artsen hanteren een maatstaf van ongeveer 6 x per jaar. Bedenk je ook dat iedere operatie ook een risico is, groter dan antibiotica! Als je kind ook echt looporen heeft, zou ik het volgende adviseren: - oordruppels (bv sofradex; dan 2 x per dag het oor volgooien met de oordruppels (dus niet 2 of 3 druppels, want dat werkt amper) voor 5 dagen; hierop wordt bijna ieder oor droog; dit kan ook geen kwaad voor het oor) - evt in combinatie met antibiotica (bv bactrimel) Als er ook sprake is van snurken en stoppen van de ademhaling 's nachts kan het zinvol zijn om de neusamandel eruit te halen. Maar bespreek dit dan eerst met je huisarts. Neusdruppels hebben weinig zin als er geen zwelling van het neusslijmvlies is.

label.Geplaatst op 2004-10-18 18:23:06


Bedankt voor de uitleg. Het klinkt heel logisch en zeker wat betreft het opereren. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen. Saskia

label.Geplaatst op 2004-10-19 21:53:47


mijn kleinzoon van 17 maanden heeft 4 weken geleden buisjes in zijn oortjes gekregen, na 6 weken moest hij terugkomen om een gehoortest te doen. Hij zegt alleen mamma. Even voor de goede orde (voor die tijd is hij 3x voor een gehoortest geweest, niet één was er goed) vandaar naar de KNO arts die een week later de buisjes plaatste. Hij vertelde dat hij ook 2 huigjes heeft, wat normaal bij een kindje met een open-gehemelte voorkomt, raar maar waar. Ik zag thuis dat hij steeds aan zijn oortje zat en merkte dat hij niet reageerde op geluid, dat was vreemd, een afspraak gemaakt bij de KNO arts 't oortje zat vol met bloed, geprobeerd een gehoortest links te doen, helaas lukte het niet, hij moest stil zijn en stilzitten, hoe breng je dat zo'n kleintje aan z'n verstand. Nu heeft hij (oogdruppels) echt waar voor 4x dgs 1 druppeltje en dan na 14 dagen terugkomen, dan moet hij wel slapen anders lukt de gehoortest weer niet....Ook dat zal wel weer een probleem worden, heb geen idee, wat er dan gaat gebeuren. We wachten maar af.

label.Geplaatst op 2004-10-30 17:49:08


Yvonne, Heel veel sterkte gewenst de komende tijd. Huub had met de derde gehoortest een voldoende. En hij begint nu met heel veel halve woorden ba(l) poe(s), hij vergeet overal de laatste letter, en veel is nog \"die\" en aanwijzen. Maar veel mensen uit de omgeving zeggen dat hij laat is met praten. Maar als ik uw verhaal lees dan wacht ik toch even met een operatie. Saskia

label.Geplaatst op 2004-10-30 20:27:27


Yvonne, dit verhaal klinkt volledig logisch. Het feit dat hij 2 huigjes heeft is toch een soort van verhemelte spleet. Daardoor kan hij veel klachten van de oren krijgen in de vorm van minder horen waarvoor buisjes in dit geval nodig zijn. Die oogdruppels (trafloxal) worden inderdaad ook voor de oren gebruikt. Ik zou alleen meer dan 1 druppel gebruiken, aangezien dat amper helpt. Dat komt niet eens op de plaats van bestemming aan.

label.Geplaatst op 2004-10-30 21:54:45

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren