© 2024 solvo B.V.

Draaiduizelingen

Hallo, Een poos geleden heb ik een aanval gehad met draaiduizelingen. Het begon toen ik \'s ochtends wilde opstaan. De hele kamer draaide letterlijk om mij heen en ik werd er erg misselijk bij. Dit duurde even, de rest van de dag heb ik nog twee aanvallen gehad. Tussendoor moest ik heel stilletjes blijven liggen, dan ging het. \'s Avonds was het weer zo goed als over. Nog wel een week restverschijnselen gehad (onzeker op benen, snel omvallen, moeilijk omhoog kijken). Omdat mijn vader de ziekte van Menière heeft, en de aanval sterk leek op wat mijn vader vaak ervaart, ben ik wat angstig geworden voor een herhaling. Kan het ook iets anders geweest zijn? En zo ja: wat dan? Bedankt alvast, Anne-Marie


Het kan heel goed wat anders zijn geweest, sterker, het is waarschijnlijker dat het iets anders is. De diagnose Meniere wordt veel te makkelijk gesteld. Meniere houdt (per definitie) 3 klachten in: aanvallen van draaiduizeligheid met TIJDENS die aanvallen een verminderd gehoor en oorsuizen. Ik denk niet dat je dit hebt en dan is de meest waarschijnlijke diagnose BPPD. Dat is aandoening waarbij er een stukje gruis in het evenwichtsorgaan terecht is gekomen. Dan heb je typisch bij bepaalde bewegingen last van duizeligheid (bukken, omdraaien in bed, was ophangen, enz.). In dat geval moet je ook juist geen medicijnen slikken (die zijn sowieso zeer dubieus zinvol bij duizeligheid), maar oefenen. Je moet de beweging niet mijden!! Het evenwichtsorgaan moet er langzaam aan wennen.

label.Geplaatst op 2004-10-04 23:34:54


Hoi, hier sillie. Ik heb het zelfde als jou gehad gewoon als ik lag te slapen en toen werd ik opeens wakker en had ook duizelingen ik durfde niet meer alleen de trap af en heb mijn man wakker gemaakt.De dag erop naar de huis\\arts gegaan en die gooide het meteen op mijn oren,omdat ik daar een verleden mee heb. Een paar weken later opeens onder het tv kijken en die aanval hield 3 kwartier stand weer naar de huisarts voor een verwijzing naar de kno. En daar bleek dus hetzelfde als jou uit te komen.Ik heb daar nu medicijnen voor gekregen en nu maar afwachten of het resultaat heeft. Veel sterkte verder.

label.Geplaatst op 2004-11-16 13:53:22


Ik heb na diagnose die co noemde nog een second opinion gehad waar hetzelfde uitkwam: ik hoef me dus geen zorgen te maken dat het Meniere is want ik weet zeker dat het 'goedaardige, in aanvallen voorkomende duizeligheid" is. Je kunt oefeningen krijgen om te doen als je weer zo'n aanval hebt. Komt erop neer dat je telkens overeind komt vanuit liggende houding en dan met een plotselinge draai naar links/rechts je weer laat vallen. Het stukje gruis rolt dan van een randje in het evenwichtsorgaan af en je bent niet meer duizelig. Werkt echt. Stil blijven liggen is dan dus juist niet de oplossing.

label.Geplaatst op 2004-11-29 23:43:34

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren