© 2024 solvo B.V.

Golesteatoom

hallo ik ben nu 4 maal operatief behandeld aan een golesteatoom aan bijde oren 2 maal. linker oor ben ik er nu van af maar rechts blijft het maar terug komen, ik zou graag in contact komen met mensen die hier meer van weten of die hier ook erg veel last van hebben gehad. groetjes en bedankt


Cholesteatoom (met ch) is een potentieel verwoestende aandoening voor het oor. De ontstaanswijze is nog niet volledig opgehelderd, hoewel onderdruk in het middenoor waarschijnlijk een rol speelt. Het trommelvlies wordt dan naar binnen toe getrokken. Er kan zich dan een kleine pocket vormen, waar de huidschilfers niet meer uitkunnen. Het cholesteatoom is "geboren". Aangezien die huidschilfers er niet meer uitkunnen, groeit dat door. De pocket wordt groter en komt alsmaar voller met de huidschilfers te zitten. Daardoor gaat het gehoor achteruit en ook de gehoorbeentjes in het middenoor kunnen er door aangetast worden. Zelfs het binnenoor kan volledig kapot gemaakt worden. Ook kan het cholesteatoom het bot volledig kapot maken en doordringen tot de hersenen. Dan is het een potentieel fatale aandoening. In een meerderheid van de gevallen gaan er bacterien in de pocket zitten en gaat het ontsteken. Dan heb je klachten van een wisselend loopoor, vaak met typische stinkende afscheiding. Overige symptomen zijn gehoorsverlies en ook duizeligheid is mogelijk (door aantasting van het evenwichtsorgaan). Behandeling bestaat in eerste instantie uit het verwijderen van de infectie en het cholesteatoom. Pas in tweede instantie wordt aan een eventuele gehoorverbeterende operatie gedacht. Nogal eens wordt er een zogenaamde radicaalholte aangelegd. De achterwand van de gehoorgang wordt er dan uitgenomen, zodat er een beter zicht is op het middenoor en een eventueel terugkeren van een cholesteatoom. Nadeel is wel dat deze radicaalholte levenslang door een kno-arts gereinigd moet worden, daar deze holte dat zelf niet kan. In principe kan een cholesteatoom altijd weer terugkomen, hoewel het minder waarschijnlijk wordt naarmate het langer geleden is dat hij voor het laatst ontstaan is.

label.Geplaatst op 2004-08-15 17:00:32


Beste Erik, Ik kan je helaas niets nieuws vertellen vrees ik. Ik ben onlangs voor de 3e keer geopereerd. Steeds aan mijn rechter oor. Ik heb kennelijk precies hetzelfde als jij. Ik zou nu volledg hersteld moeten zijn, maar helaas heb ik nog veel pijn aan mijn rechteroor. Als de KNO arts in mijn oor kijkt zegt hij dat het er goed uitziet. Ik krijg deze week een Ct scan, hopelijk wordt dan duidelijk waar de pijn vandaan komt. Mocht ik plotseling medische kennis opdoen, dan hoor je het meteen..... Pascal

label.Geplaatst op 2005-04-03 21:52:49


Hoi Erik, Ik heb zelf ook een cholesteatoom bij mijn rechteroor tegen mijn hersenstam aan, bij mij willen ze nog niet opereren omdat m\'n gehoor nog goed en het te dcht tegen m\'n hersenstam aanzit. Wat waren jouw klachten en kun je me misschien wat meer over de operatie en de herstelperiode hiervan vertellen? Alvast bedankt, Ellen

label.Geplaatst op 2005-06-26 13:37:07

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren