© 2024 solvo B.V.

Leukoplakie?

mijn vriendin loopt sinds vorig jaar mei (!!!!) met een probleem met haar tong. Ik zal het uitleggen. ze is astmatisch, en kreeg daarvoor altijd Ventolin, maar dat hielp slecht op het laatst. ze kon iedere 2 uur wel een pufje nemen, dus dat werd te veel. ze kreeg hier voor van de huisarts Seretide voorgeschreven. Ook een puf middel, werkt tevens prefentief en ontstekingsremmend. Ik weet niet of dit middel in nederland bestaat. ze is nederlandse maar woont sinds 2 jaar in Belgie. Die Seretide heeft ze dus een achttal maanden gebruikt en daarbij erg goed gespoeld!! Anders zou ze er een schimmel infectie van kunnen krijgen....staat ook op de bijsluiter en volgens haar huisarts kwam dat veel voor. Tot haar moeder vorig jaar mei overleed. zij snel naar nederland om een paar dagen bij haar moeder te kunnen zijn in het ziekenhuis, tot aan het einde. ze heeft toen slecht gespoeld, en toen kreeg ze dus een witte uitslag op haar tong. dus ging ze wederom naar haar huisarts, en die dacht gelijk aan Seretide, maar vond het wel vreemd dat ze al 8 maanden geen last had gehad. ze heeft toen een paar zware kuren tegen schimmel infectie gedaan, maar het ging niet weg. En zo ben ik blijft ze tobben. \"s morgens is het het minst erg, maar naarmate de dag vorderd, komt er gewoon een dikke laag, vooral achter op de tong, en ook van die bubbeltjes, een soort blaasjes. Die seretide gebruikt ze al lang niet meer.ze is weer overgegaan naar Ventolin. vanwege dat het een smerige smaak geeft in haar mond en ze het ook een smerig gezicht vindt,spoeld ze iedere dag met spoelwater, en haar tong poetst ferm met tandpasta. Je begrijpt nu wel,haar tong ziet er vreselijk rauw uit.en doet nu ook vreselijk pijn. Vorige week is ze weer terug naar haar huisarts gegaan,en is haar urine onderzocht en 8 buizen bloed afgenomen voor onderzoek.(omdat het ook van de nieren af kon komen,dacht hij) afgelopen vrijdag de uitslag : niets kunnen vinden, alles 100 % zij natuurlijk blij, ze voelt zich ook kerngezond (ze is 51 jaar), en ze heeft verder nergens last van, maar ja, wat NU? De huisarts weet het ook niet meer, en zij zit er mee. Zou het iets met de spijsvertering of zo te maken kunnen hebben. Omdat het steeds erger wordt in de loop dan de dag? ze is onderhand ten einde raad. ze vindt het zo smerig om met een zo vieze mond rond te moeten lopen,en dan die smerige smaak in haar mond en dan ook nog eens de pijn die ze nu heeft aan haar tong.is het leukoplakie?en is dan de behandeling met corticosteroiden de juiste behandeling voor haar om er eindelijk van af te kunnen komen of is er een andere medicatie?of iets op de homeopatische basis wie kan me helpen zodat ik haar weer kan helpen? met vriendelijke groet sonja de boed een bezorgde vriendin


Waar zit die witte plek? Als die lokaal op bv de tongrand zit, dan is een verwijzing naar de kno-arts op zijn plaats. Je schrijft dat het wisselt in grootte, vnl achter op de tong. Als dit echt zo is, dan is het in ieder geval geen potentieel ernstige kwaal. Het heeft weinig zin om allerlei onderzoeken te blijven doen. Kost veel tijd, moeite en geld en er zal waarschijnlijk toch niets uitkomen. Probeer in ieder geval: - voor een goede hygiene van de mond te zorgen, met name ook de tanden (dwz tandenstokers gebruiken en evt mondspoelsel)! - Stop met roken !!!(indien van toepassing), drink geen koffie of thee. - Ook kan geprobeerd worden om een maagzuurremmer te geven (bv losec of nexium) om te kijken of dat effect heeft (er wordt beweerd dat maagzuur dit soort kwalen mede kan veroorzaken) en hoe dit dan wel ongeveer 2-3 maanden vol om het effect goed te kunnen beoordelen.

label.Geplaatst op 2004-12-04 22:31:55

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren