© 2024 solvo B.V.

Oorschelp...

Hallo allemaal even een adviesje... Heb sinds vorige week een vol gevoel in beide oren, dus een prop, maar ik kreeg ook een soort pijn als ik aan mn oorschelp kom en het lijkt opgezet van binnen (gaatje lijkt kleiner). Gisteren mn oren uit laten spuiten, maar het gevoel zit er nog steeds, minder horen en pijn aan mn oor, volgens mij is het niet echt een oorontsteking want het zit niet van binnen maar echt aan het begin van mn oor... Weet iemand wat dit is? Groetjes, TOUT


Niemand????

label.Geplaatst op 2004-08-13 20:23:28


Jawel, diagnose is vrij waarschijnlijk tijdelijk niet goed functioneren van de buis van Eustachius. Ben je toevallig net ziek of neusverkouden geweest? Diagnose is vrijwel zeker als je er geen troep uit de oren komt. Hoe zit dat in elkaar? Het trommevlies sluit het buitenoor luchtdicht af van het middenoor. Als buiten de luchtdruk lager wordt (bv vliegtuig) dan heb je een relatieve overdruk in het middenoor. Daardoor gaat het trommelvlies naar buiten puilen. Kan uiteraard ook met onderdruk in het middenoor (is waarschijnlijker). Doordat er druk komt op het trommelvlies gaat dat zeer doen, heb je een vol gevoel in het oor, is het horen niet optimaal en hoor je regelmatig kraken en ploppen in het oor. Het middenoor krijgt lucht via de buis van Eustachius. Deze buis loopt van het middenoor naar achterin de neus. Door slijmvlieszwelling in de neus, of van oorsprong een wat zwak aangelegde buis van Eustachius kan deze snel dicht gaan zitten. Daardoor ontstaat onderdruk in het middenoor en ook de klachten. Dit is iets waar je in principe niets aan kunt doen. Er is geen operatie voor en geen medicijnen. Het is iets wat komt en gaat, dus je zult het echt wat moeten afwachten. Tijdelijk kan je lucht in het middenoor blazen door met de neus en mond dicht uit te ademen.

label.Geplaatst op 2004-08-13 20:30:39


Haai Co, Bedankt voor het reageren, ben niet verkouden geweest of ziek, moet zeggen dat het vandaag al ietsjes beter gaat, kon gewoon niet op dat oor liggen, heb dit nog nooit gehad, de prop is eruit gehaald dus daar kan het niet aan liigen.. Wat ik wel denk is dat ik lang gewacht heb om mn oren te laten uitspuiten (eng) Dus misschien is dat het>> Groetjes, TOUT

label.Geplaatst op 2004-08-13 22:30:28


Ik weet niet of er veel oorsmeer uit de oren is gekomen, maar het kan ook wel degelijk een oorzaak zijn. Heb ik bij een patient van mij ook wel eens gezien. Na het reinigen van het oor waren de klachten meteen over. Overigens is het niet zo waarschijnlijk dat het de oorzaak is, gezien het feit dat je klachten nog bestaan (en de huisarts heeft wel in het oor gekeken na het uitspuiten neem ik aan). Hoe dan ook maakt het niet zoveel uit voor de behandeling. Die is immers hetzelfde: geen.

label.Geplaatst op 2004-08-13 23:36:51


Nou de hoeveelheid oorsmeer viel nogal mee zei de assistente en de dokter heeft het oor niet gezien omdat de assistente het heeft uitgespoten, moet wel zeggen dat het aan beide oren is alleen links erger dan rechts, wordt er gek van, als ik achter mn oor druk doet het pijn, het lijkt wel of het spieren of klieren zijn, kweet het niet meer, heel irritant, als het maandag nog zo is laat ik er even naar kijken, maar voel me zo spast al ik voor zoiets kom...ff afwachten maar.. Groetjes, TOUT

label.Geplaatst op 2004-08-14 00:23:36


Dat het oor een klein orgaan is, betekent niet dat het alleen maar kleine problemen geeft. Integendeel. Aandoeningen van het oor zijn bijzonder storend. Het kan inderdaad wel even nuttig zijn om in het oor te laten kijken.

label.Geplaatst op 2004-08-14 08:57:14


Dankjewel, dat ga ik ook doen.... TOYT

label.Geplaatst op 2004-08-14 10:18:23

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren