© 2024 solvo B.V.

Smaak en reuk problemen

Sinds december vorig jaar heb ik na een erge verkoudheid problemen met mijn smaak en reuk organen Ik ruik niets meer en mijn smaak is ook weg!Volgens de dokter zijn mijn zenuwen aangetast en komt dit ook door mijn leeftijd.Ik ben 57 jaar! en volgens hem is er niets aan te doen!Wie herkent dit en heeft een oplossing voor mijn probleem? groet Tessa


Hoi Tessa.... Misschien moet je er dan psychologisch/fysiek er tegen aan... Met dingen visueel...die je inwendige klieren doen stimuleren. vb. Met citroenen... waar de speekselklieren al vanzelf op gaan reageren... Misschien zit de boel van binnen nog te verstopt en kunnen daarom bepaalde zenuwen niet/of niet goed reageren. Of misschien zijn daar medicijnen voor...om die boel weer op gang te brengen. Bij bepaalde grieps/verkoudheden\'s is de smaak ook weg en/of de reuk. Is dat nog iets sluimerends en/of de klieren van binnen nog niet hersteld: Dan moet je mi. daar aan gaan werken. \'t Kan er verstopt/vast in zitten nog nl. Vandaar met één vb. met citroenen is dat visualiserende te doen... waar \'t water van uit de mond loopt producten. Dan komt..dat wat vast is blijven zitten goed los!!! Groetjes en succes en sterkte Tessa van JJ.W

label.Geplaatst op 2005-04-02 17:05:42


Helaas, een oplossing heb ik niet. In mijn geval ben ik mijn reuk en smaak kwijtgeraakt door een verkeersongeval (in 1966), waardoor mijn reukzenuwen verschoven zijn. Alleen als ik in lichte mate verkouden ben, ruik ik -soms- weer voor een poosje.

label.Geplaatst op 2005-04-28 20:35:16


Je ziet het inderdaad wel vaker, dat na een relatief kleine virale infectie de reukzenuw is aangetast. Dat wil nog wel eens onomkeerbaar zijn. Wat betreft de adviezen die hiervoor genoemd zijn, met alle respect (want wel goed bedoeld!), maar daar klopt weinig van. Bij dit beeld is, zoals gezegd, de reukzenuw beschadigd. Er zit niets "verstopt". Het is absoluut zo dat citroensap de speekselproductie stimuleert, maar daar raakt je reukzenuw niet van hersteld. Bij verkoudheden/griep is inderdaad nogal vaak de reuk weg. Dat komt daar opgezet (geinfecteerd) neusslijmvlies, waardoor de geuren het reukepitheel boven in de neus niet kunnen bereiken.

label.Geplaatst op 2005-04-02 17:34:22


Hoi jj, Bedankt voor je tip.Ik ga hem zeker proberen baat het niet dan schaad het niet zullen we maar zeggen! Tessa

label.Geplaatst op 2005-04-07 19:48:22


Moet helemaal eruit \'t progr..opnieuw dit ZH. starten en inloggen om te krijgen:.... reageer op dit bericht...Anders staat er alleen ...berichten....dat naar wat anders doet leiden. Maar mi. gaat je wel erg snel door de bocht Co op dit forum....met dat wat anderen zeggen... niet klopt. Ik heb het bij een oud tante meegemaakt.. exact hetzelfde verhaal en diagnose. Van een griep??? Van Verkoudheid??? Toen gaf ik haar dezelfde tip. Een week of twee erna belde ze...Dat ze weer kon ruiken én proeven! Mi. Zijn dan..die zenuwen dan niet echt beschadigd..of nog niet... maar staan ergens van in de verdrukking! Als die druk erop is opgelost... is ook de kwaal over! Omdat ik het uit nabij hebt gezien...meegemaakt..daarom toch die ...alternatieve...tip gegeven aan Tessa. Misschien...lukt het dan bij een andere ook. Weet je veel. Vandaar. Gr. v. JJ.W

label.Geplaatst op 2005-04-02 18:12:45


Ha Co, Ik ga toch die citroen tip proberen. Mischien helpt het bij mij ook wel! Tessa

label.Geplaatst op 2005-04-07 19:50:50


Natuurlijk kan de reuk wel weer terugkomen. Er is echter niets wat je daaraan kan doen. De reukzenuw zit ook niet bekneld ofzo (deze reukzenuw loopt bijna alleen maar in de schedelholte zelf en loopt eigenlijk niet eens door de neus. Het reukepitheel zijn uitlopertjes van de reukzenuw, helemaal bovenin de neus). Als de reuk bij die oudtante al terug is gekomen, dan zal dat waarschijnlijk helemaal niets te maken hebben met die citroen. Die stimuleert de speekselproductie wel, maar dat gebeurt door de speekselklieren in de mond en voor het oor. Daar komt de reukzenuw helemaal niet aan te pas. Als twee dingen in de tijd na elkaar gebeuren (citroensap nemen, reuk komt terug) hoeft dat absoluut geen causaal verband te zijn. Dat is vreselijk moeilijk aan te tonen.

label.Geplaatst op 2005-04-03 09:52:49

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren