© 2024 solvo B.V.

Stem/keel/neus klachten

Al een aantal maanden heb ik de volgende klachten: terugkerende sinusitis, dichtzittend rechter neusgat en -neusholte, ontstoken keel/rode pijnlijke keelamandelen en een gevoelige plek laag in mijn keel/strottehoofd. Als ik met een lage toon neurie, voel ik precies deze gevoelige plek, en klinkt mijn stem schor. De huisarts constateerde een chronische bijholte ontsteking met een post nasale drip.Inmiddels heb ik flixonase, wat verlichting geeft, en een afspraak bij de KNO arts (31 augustus!)allergie is dmv bloedonderzoek niet vastgesteld. Ik heb al jarenlang kno klachten: neuspoliep gehad, keelamandelabces, terugkerende keelamandelontsteking. Wordt er nu wel een beetje moe van! Wie kent deze klachten of heeft tips voor me?


Hallo Leona, ik begrijp jou klachten heel goed, ik heb namelijk al meer dan 20 jaar de zelfde klachten 4 x neusoperatie ,poliepen verwijderd, neus tussenschot, recht gezet, enzovoort helpt maar voor even, gebruik ook flixinase, cinuforce van vogel helpt ook wel wat, elke morgen doe ik een neus spoeling, een halve theelepel zout in een soepkom oplossen in warm water (niet kokend)op de knieen voor de gootsteen neus erin opsnuiven en door de mond weer weg laten lopen,even oefenen kost niks en de neus word lekker schoon gespoeld,ook ik heb de moed allang opgegeven dat het nog eens word opgelost, je moet er mee leven, vooral oppassen voor kouvatten want dat verergerd de kwaal,zoals je ziet je ben niet alleen Groetjes Kwast

label.Geplaatst op 2004-06-28 09:48:01


Hoi Kwast Bedankt voor je reactie. Ik moet gelukkig nu woensdag naar de KNO arts, die mag er even goed naar kijken. Heb jij ook klachten van je strottehoofd/diep in je keel gehad? Ik denk dat daar ook een poliepje zit, het ademt een beetje zwaar en ik voel/hoor wat brommen daar. En heb jij nog je keelamandelen? Ik wel, en denk dat ik ook een infectiebron is. Wie weet gaan ze er nu es uit. groetjes Leona

label.Geplaatst op 2004-06-28 14:35:00


Dit is inderdaad lastige problematiek. Een echte oorzaak is lang niet altijd aan te wijzen en veel factoren houden elkaar in stand (bv chronische ontsteking kan tot poliepvorming leiden en diezelfde poliepen kunnnen weer de bijholten afsluiten, waardoor er meer ontstekingen komen). De poliepen verwijderen kan soms een oplossing zijn, zij het jammergenoeg vaak tijdelijk. Ook het wijder maken van de natuurlijke uitmondopeningen van de bijholten kan bijdragen aan een betere ontwikkeling. Verder kunnen keelamandelen inderdaad een infectiebron zijn, alleen weet ik niet of dat alle klachten in de neus en bijholten verklaart. Overigens is de reden om de keelamandelen eruit te halen dat ze minimaal 3 keer per jaar ontstoken moeten zijn, d.w.z. diagnose bevestigd door een arts! Dus wat dat betreft kan je zelf tellen hoe ver je komt. Als laatste: een poliep op je stemband (of beter: stemplooi) heeft niets te maken met poliepen in je neus. Is iets totaal verschillends. Er kan best een poliepje zitten, alleen dan heb je meer klachten van heesheid (roken, alcohol, maagzuur en schreeuwen kunnen een stemplooipoliep veroorzaken) en een stemplooipoliep past niet bij jouw klachten. Ik denk dat er meer irritatie is van de stemplooien door zgn post-nasal drip (infectie-troep die vanuit de neus achterin de keel loopt en dus ook de stemplooien aan kan tasten).

label.Geplaatst op 2004-06-29 00:23:09


Beste Co Bedankt voor je reactie. Je geeft, zoals altijd, zeer bruikbare adviezen. Je bent vast professional, co-assistent misschien? Ikzelf ben verpleegkundige, maar nu toch even patiënt...:-)) De KNO arts heeft me onderzocht en een x-sinnussen gedaan, maar kon niets constateren. Hij denkt aan een probleem aan mijn ethmoïd en over 2 weken krijg ik een endoscopie. Ik heb hetzelfde allemaal al eens aan de linkerkant gehad , incl poliep. Deze is toen verwijderd + ethmoïdresectie. Sindsdien aan die kant nooit klachten meer gehad. De klachten aan het strottenhoofd wijt hij ook aan post nasal drip. Deze klachten wisselen erg, er zijn wel uitlokkende factoren (meeroken (gatsie), na een dag werken (zeer akelig klimaat in ons ziekenhuis) stemmoeheid?? Wat kan ik aan deze klachten doen, of moet gewoon de oorzaak aangepakt? Een glaasje Grand Marnier is ook heerlijk, dat verzacht onwijs, maar of dat de oplossing is..:-)) groetjes Leona

label.Geplaatst op 2004-07-03 13:20:00


Ik vind het leuk om te horen, dat mijn reacties gewaardeerd worden. Dankje! Ik ben idd co-assistent, bijna arts. Overigens komen poliepen in een verre meerderheid van de gevallen uit het ethmoid. Mogelijk zijn je klachten voor een deel op te lossen door ook je rechter ethmoid uit te ruimen. Er is inderdaad niet veel te doen aan de stembandklachten, anders dan de oorzaak wegnemen. Verder is het natuurlijk ook verstandig om andere uitlokkende factoren zo veel mogelijk proberen te vermijden (daaronder valt alcohol ook, alleen dan in grotere hoeveelheid dan 1 glaasje). Het is trouwens wel leuk dat je de grand marnier noemt, want dat zette mij even aan het denken. Ook uit eigen ervaring verzachten bepaalde dranken keelpijn. Alleen de grand marnier (of welke drank dan ook) hoort niet bij je stemplooien terecht te komen. Er zijn een aantal punten ingebouwd in onze keelholte, waardoor we ons niet verslikken (wat absoluut essentieel is om te kunnen leven!), te weten het strottehoofdklepje (epiglottis, die naar beneden kantelt en de ingang van de luchtpijp afsluit) en ook de stemplooien zelf, die naar elkaar toe komen en zo een 2e afsluitpunt vormen. De grand marnier kan een irritatie van de stemplooien dus absoluut niet verzachten. Waarschijnlijk komt er dus ook een deel irritatie uit de keelholte en wordt deze minder door de grand marnier. Is ook heel logisch: voordat de post-nasal drip bij de stemplooien terecht kan komen, moet het de keelholte door.

label.Geplaatst op 2004-07-03 19:23:43

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren