© 2024 solvo B.V.

Sudden deafness

Hallo allemaal, Eerder heb ik al een draadje hierover gelezen; toch zou ik graag mijn eigen \'ei\' even kwijt willen. Vandaag ben ik nl. bij de KNO arts geweest: uitslag hoogstwaarschijnlijk \'\'sudden deafness 1 oor. Gehoortest uitslag: 50% doof. KNO arts heeft prednison en zilitrex (valaciclovir) voorgeschreven. Over 10 dagen een MRI. Wat mij nu bezig houdt is dat ik reeds een maand geleden bij de huisarts ben geweest met oorklachten (dichtzittend oor; ernstige duizelingen); volgens mijn huisarts had ik een ingetrokken trommelvlies; 2 weken later nog steeds, maar dat kon wel kloppen zei de huisarts. Na een maand dus, heb ik op eigen initiatief een verwijsbrief gevraagd voor de KNO arts. Hierboven staat de uitslag. Had de huisarts mij al bij het eerste consult de juiste medicijnen moeten voorschrijven? Ben bang dat het nu te laat is? Voel me zeer verdrietig, en niet serieus genoeg genomen door mijn huisarts... Mvg. Karin


Waarschijnlijk hebben de medicijnen inderdaad geen zin meer. Je moet daar over het algemeen vroeg mee starten om een effect te kunnen bereiken. Overigens is het effect van deze medicijnen niet altijd even duidelijk, ook als je het vroeg geeft. De vraag of de huisarts hier eerder aan had moeten denken? Dat blijft altijd een lastige vraag. Enerzijds natuurlijk wel, omdat er een vrij simpele test is om hierachter te komen, echter deze gebruiken huisartsen bijna nooit. Anderzijds vind ik het ook wel begrijpelijk, aangezien de huisarts heel veel patienten met deze klacht ziet en dit uiteindelijk redelijk zeldzaam is.

label.Geplaatst op 2006-10-04 23:55:21


Co, Bedankt voor je reactie. De KNO arts schat ook dat slechts 10% kans bestaat dat de medicijnen nog baat hebben. Maar niet geschoten is altijd mis. Volgende week krijg ik ook nog een Elektronystagmografie (ENG). Welke simpele test bedoel je, die de huisarts had kunnen doen?

label.Geplaatst op 2006-10-05 18:29:14


Een stemvork gebruiken. Je moet deze aanslaan en midden op het hoofd zetten. Als je de toon hoort in het zieke oor, dan is het zeer waarschijnlijk t.g.v. intrekking / vocht in het middenoor. Hoor je de toon aan de andere kant, dan is het een sudden deafness. NB Bovenstaande geldt alleen bij vooraf goede oren die gelijk zijn. Je kan ook nog de stemvork voor en achter het oor zetten en op die manier een goede indruk krijgen van het type gehoorverlies. Dat duurt slechts een half minuutje.

label.Geplaatst op 2006-10-05 22:53:27

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren