© 2024 solvo B.V.

Vlekken op tong

Hoi... Sinds een aantal dagen heb ik donkerrode vlekken op mijn tong. In het begin waren het twee kleine rode vlekken, die pijnlijk waren. Mij werd verteld dat ik misschien gebrek had aan (bepaalde) vitaminen. Dus ik slik nu extra vitaminen. Maar het is alleen maar erger geworden. Het hele midden van mijn tong is donkerrood... het ziet eruit en voelt alsof het geschuurd is, alsof het bovenste laagje eraf is.... Alleen helemaal voorin mijn tong is het anders, daar lijkt het alsof je vlees ziet... Ik slik op dit moment Naproxen en Xyzal, ik gebruik de Nuvaring... Wie weet wat dit misschien kan zijn? Bedankt!


De tong is inderdaad de klikspaan bij een gebrek aan vitamine. Gebrek aan vitamine ed komt toch niet zo vaak voor, enkel bij bepaalde leefstijlen --> Veel fast food ed. Geen brood met boter en kaas oid maar zak chips ipv dat. Echte vitamine uit fruit ed zijn effectiever dan uit pillen van de drogist of kruitvat. Maar gezien je bij een normaal eetpatroon allemaal vitamine binnen moet krijgen. Er zijn echter twee vitamine bij mij bekend die het lichaam het minst eenvoudig verkrijgt: Vitamine D; uit zonlicht ed, maar dit veroorzaakt eerder depressiviteit en lusteloosheid met vage klachten. Dat houdt Vitamine C over. Deze zorgt voor de verwerking van eiwitten. In sinasappel zit deze vitamine veel voor zover bij mij bekend. Maar ook in ander fruit en vruchten sappen. In banaan zit het echter niet, dit bevat substanties die vitamine C opheft. "Nu verse banaan drink met extra vitamine C!" is dan ook een verkoop slogan en niet waar. Mijn suggestie zou dus zijn echt fruit ed voor vitamine, geen tabletten. Die kan je hooguit als extra zien, maar niet als de basis. Je tong is echter wel zintuig, namelijk voor je smaak. Wellicht is het verstandig de huis arts eens te bezoeken. Een dergelijk consulaat is geloof ik altijd vergoed bij elke zorgverzekeraar.

label.Geplaatst op 2009-04-22 21:59:15


Je bent in het bezit van een vervelende tong; Glossitis. Er is inderdaad sprake van een vitamine tekort (of tekorten) van het B-complex. Er komen meerdere B's in aanmerking, en om uit te zoeken om welke dat het kan gaan, zal je bij de huisarts bloed moeten laten prikken op tenminste B6(+B2), B11, B12, en verder algemeen bloedbeeld. Ik raad je aan nog GEEN supplementen te slikken, omdat deze de uitslagen van het bloedprikken kunnen beïnvloeden, waarmee de oorzaak(en) gemaskeerd word(en), en je met een kluitje in het riet wordt gestuurd onder het mom "ik kan niets vinden, alles is goed". ALS er idd een tekort is aan één of meerdere B's, zal een B-complex aangewezen zijn. Indien er een tekort is aan B12, zal nader onderzoek moeten volgen om de oorzaak op te sporen. Voor nadere info over B12 tekort EN de te volgen CORRECTE behandeling; Google> "stichting B12tekort"

label.Geplaatst op 2009-04-24 03:12:21


Hallo,dit word ook wel een biefstuk tong genoemd,en is bijna op zeker b12 tekort.idd geen vit slikken dat beinvloed de waarde van je bloed,en intussen kan je ff kijken op google naar stichting b12 tekort,ik weet zeker dat je daar veel herkenning zal lezen. veel sterkte.groet RM

label.Geplaatst op 2009-04-25 22:54:32


Ach sorry ecmu,ik zie opeens dat jij het antwoord al hebt gegeven hihi.gr RM

label.Geplaatst op 2009-04-25 22:57:22

Naar forum KNO

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren