© 2024 solvo B.V.

Astmatische aanval na intensief sporten

Geachte lezer, Ik ben sinds drie weken gestopt met roken. Ik rookte ongeveer een slordige 15 sigaretten (Marlboro) per dag. Ik ben begonnen met roken toen ik 15-16 jaar was en ik ben nu 23jaar. Ik kan je met zekerheid vertellen dat ik NOOIT nog één sigaret zal roken. Mijn vader, die ook rookt, gebruikt al jaren van die astma pompjes, Ventolin 100 (Blauwe pompjes) en Seretide 50/250µg diskus (paarse schijf). Toen ik een jaar of 18 was begon ik steeds meer last te krijgen van mij longen (bronchitis). ’s Nachts wakker worden en niet meer kunnen ademen. Naar het einde toe had ik ook vaker overdag deze aanvallen, zeker na een heftige niestbui omdat ik ook allergisch reageer op graspollen en stof. Nu, om deze bronchitis tijdelijk te verhelpen gebruikte ik ook dagelijks deze astma pompjes van mijn vader. Ok, ik weet het , dis was niet verstandig, maar als roker zijnde was het een ‘ideale oplossing’. Zoals ik net beschreef ben ik nu een dikke drie weken gestopt met roken. Het probleem is dat ik deze pompjes nog steeds nodig heb. Ok, niet meer zoveel als vroeger, maar ik heb ze nog wel nodig. Iedere nacht wordt ik wakker met het gevoel dat ik niet ‘vrij’ kan ademen. Kan het zijn dat door het gebruik van deze pompjes in het verleden ik een soort van chronische astma heb gekregen? Ik ben de laatste tijd fel aan het trainen (hardlopen) voor de ingangstesten van paracommando die ik volgend jaar wil gaan afleggen. Telkens na mijn trainen heb ik een enorme aanval op mijn luchtwegen. Ik ben dan erg kortademig. Is hier iets aan te doen? Zijn hier medicijnen voor of eventueel een chirurgische ingreep waarmee dit verholpen kan worden? Voor mijn part alternatieve geneeskunde of zoiets. Ik wil hier in ieder geval vanaf omdat ik erg graag de opleiding paracommando wil doen. Ik vind dit alles een beetje raar want toen ik vorig jaar enkele weken was gestopt had ik van al deze problemen geen enkele last. Alvast bedankt voor het lezen! Groeten Kevin,


hai, allereerst goed dat je gestopt bent. Mijn ervaring is dat het lichaam na het stoppen zich gaat reinigen en herstellen. Dus alle zooi moet uit je ongen en dat gaat gepaard met hoesten. Ook is het handig om even langs de huisarts te gaan en het even laten checken. Wees zuinig op je longen en speel zelf niet voor dokter door medicijnen van een ander te gebruiken. succes... gr mar

label.Geplaatst op 2009-07-14 09:28:26

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren