© 2024 solvo B.V.

Hardlopen

Ik heb een vraag... Gelukkig heb ik geen last van een longziekte (hoop ik) maar omdat m\'n vraag toch over m\'n longen gaat heb ik em hier maar gepost. Ik ben sinds een aantal weken fanatiek aan het hardlopen. Dit om m\'n conditie (die nog steeds behoorlijk aan de slechte kant is) eens flink onder handen te nemen. Een probleem.. Na ongeveer een minuut of 10 te hebben gelopen krijg ik ontzettende last van m\'n longen. Ademhalen begint zeer te doen en m\'n keel komt vol te zitten met dik slijm dat ik vervolgens weer uithoest. Als ik eenmaal thuis ben en ik hou een kwartier rust heb ik nergens meer last van. Is hier wat aan te doen.. Heeft iemand tips voor me. Alvast bedankt.


Rook je ook, of heb je gerookt? Kan ook een oorzaak zijn. Maar als ik naar wedstrijden kijk van b.v. schaatsen zie ik ook dat de atleten veel last hebben van slijm. Jochem Uijtenhaage is hier zo'n voorbeeld van. Misschien dat een sportarts weet wat hier de oorzaak van is.

label.Geplaatst op 2003-02-24 10:29:56


ik denk dat je in 1 keer teveel vraagt van je longen. als je al weet dat je een slechte conditie hebt moet je gewoon ontzettend langzaam je schema opbouwen dus niet gelijk al een kwartier hardlopen, maar beginnen met minutenwerk.rook je?

label.Geplaatst op 2003-07-15 16:14:39


zelf heb ik jaren met ademhalingsproblemen gelopen waar iedereen een andere uitleg voor had toch vind ik je verhaal reden genoeg om er eens objectief naar te laten kijken door een arts. Je hebt maar hooguit 10 minuten om vragen te stellen en antwoorden te horen, dus als je alleen met een probleemgezicht binnenomt zal de arts niet gericht gaan nadenken, weinig resultaat binnnen die 10 minuten stel een goede vraag: bijvoorbeeld: wat is de oorzaak van het slijm in mijn longen wat is uw diagnose (dat is een toverwoord om artsen op hun beroepsstoel te zetten) en dan nog zaken een longfunktie aanvragen, foto van de longen waar zit het slijm, tussen de longvliezen? laat in ieder geval binnen die 10 minuten de arts zijn stethoscoop pakken en luisteren, dan is het zijn verantwoording waarop je hem kunt blijven aanspreken laat je niet afschepen blijf net zo lang terugkomen met steeds weer andere vragen totdat je gerustgesteld bent angst over wat er met je lijf aan de hand is rechtvaardigt dit succes, zet ze aan het werk voor je!

label.Geplaatst op 2006-03-16 11:47:38


Ik heb inderdaad wel gerookt maar ben al weer sinds een jaar of 3 gestopt. Ik squash daarbij ook nog heel fanatiek en ik volleybal ook nog regelmatig. Allemaal binnensporten - ik heb dan ook nergens last van. Alleen lopen in de buitenlucht nekt me. Kan dat te maken hebben met kleding of gewenning ??

label.Geplaatst op 2003-02-24 13:01:46


hallo Mark, vooral bij koud weer laagjes aantrekken sporten in de buitenlucht zoals hard lopen rustig opbouwen hoor dat is het beste inderdaad ook gewenning

label.Geplaatst op 2003-02-24 20:03:13


Beste Mark, Eline heeft gelijk. Doordat je tijdens het hardlopen koude en veel lucht in je longen zuigt gaan je longen reageren waardoor je gaat hoesten. Ook door de diepe ademhaling komt het slijm wat onderin je longen vastzit wat naar boven zodat je het uithoest. Dus door de koude prikkel kun je gaan hoesten Door de hoeveelheid lucht kun je gaan hoesten en door het losgekomen slijm moet je gaan hoesten Dit hoesten wordt erger als je gevoeliger bent door bijvoorbeeld een verkoudheid. De remedie die Eline hiervoor geeft is de beste. succes Michel

label.Geplaatst op 2003-04-15 16:12:51

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren