© 2024 solvo B.V.

Longontsteking en astma bij kinderen

Hallo, mijn zoon van 6 heeft vanaf december 3 keer longontsteking gehad, de tweede keer heeft hij in het ziekenhuis gelegen aan het infuus, een paar dagen. Volgens de dokters (huisarts en kinderarts) heeft dit te maken met een overgevoeligheid van zijn longen. Dus kan er gesteld worden dat hij astma heeft, volgens de dokters. Hij krijgt nu ook Flixotide 2 x 2 pufjes per dag en normaal Ventolin ook 2 x 2 pufjes per dag. (Sinds vandaag weer 4 x 2 pufjes p.d.) Vandaag is weer een beginnende longontsteking geconstateerd door de huisarts, hij krijgt weer (een andere) antibiotica. Mijn vraag is, zijn er meer ouders met kinderen die dit hebben. Wat zijn jullie ervaringen? Ik vraag me af of het ook echt met astma te maken heeft. Zijn kortademigheid heeft hij alleen als hij zo ziek is van de longontsteking, anders niet. Groetjes, Janna


Het kan. Het kan ook een andere oorzaak hebben, maar dat is door een computer niet te onderzoeken. Je kan denken aan een immuunstoornis, of bv. CF.

label.Geplaatst op 2005-06-03 17:38:45


Ik heb ook een zoon van 6 jaar en hij heeft al 4 keer longontsteking gehad. De eerste keer na veel bezoeken aan de huisarts eindelijk een verwijzing gekregen met als resultaat spoedopname van totale uitputting. Een opname van 10 dagen, infuus, antibiotica etc. Daarna heeft hij nog 3 keer een ontsteking gehad en kon gelukkig thuis uitzieken. Mijn nieuwe huisarts is heel alert en er volgt binnenkort een onderzoek (scan) waarom hij vatbaar is voor deze ziekte. Je kan denken aan een beschadiging op de long, waardoor er eerder iets blijft zitten. Het begint bij hem altijd met een verkoudheid, al hebben de doktoren dit niet in de gaten. Volgens mij hoest hij te weinig, zodat er steeds meer slijm richting long zakt en op een gegeven moment dit teveel is om fatsoenlijk te ademen en dan is het weer prijs. Toch maak ik steeds mee dat de doktoren vinden dat de longen toch redelijk schoon lijken en ze geen echte verkoudheid constateren, bij een longfoto is de ontsteking dan duidelijk te zien. We hebben 3 kinderen waarvan hij het oudste is. Inmiddels weet ik wanneer het echt \'prijs\'is, maar de op dat moment dienstdoende huisarts gelooft me zelden. Astma komt wel voor in de familie en zijn zusje heeft last van exceem. Echter astma geloof ik niet. We wonen in de buurt van lanaken, is dat dus een aanrader?? groet veer

label.Geplaatst op 2006-01-09 01:13:16


informatieve url: http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html?hfdstk=2&thema=Astma veer

label.Geplaatst op 2006-01-09 01:31:49


Hallo, Ook wij tobben nu al ruim een jaar met onze dochter van inmiddels 7. Zij heeft 5 keer longontsteking gehad en na allerlei tests (waar gelukkig niets uitkomt) houdt de dokter het op astma. Zelf twijfel ik ook aan de diagnose astma (de longfunctie test lukte tot nu toe niet, dus bewezen is het niet), omdat we zelf een ander beeld bij astma hebben. Onze dochter wordt ziek (eerst verkouden, dan hoesten en vervolgens koorts) en krijgt dus longonsteking. Als ze 'goed' is, heeft ze nergens last van. We hebben nu al geruime tijd Ventolin, Seratide en sinds een paar weken de tablet Singulair Junior. Tussendoor ook al een paar keer Prednisolon, een hele waslijst dus. Mijn vraag is, of u inmiddels op de juiste plaats bent qua behandeling (of heeft er iemand een goed tip), een juiste diagnose heeft en de bijbehorende medicijnen? Voor onze dochter is het echt een uitputtingsslag, ze is na alle antibiotica behoorlijk afgemat en moe, op school is het ook aanpoten en ze is erg veranderd. We zouden graag ervaringen horen, ik heb in het even dat ik op dit forum zit al diverse verhalen gelezen die sterk overeenkomen met het verhaal van onze dochter. Alvast bedankt!

label.Geplaatst op 2006-10-12 22:28:07


het is wel wat laat, maar koemelkvrij eten en drinken geeft bij benauwdheid en exceem heel veel verlichting

label.Geplaatst op 2007-01-28 18:56:30


Bedankt voor je reactie. Ik wil eigenlijk ook dat hij verder onderzocht wordt, want ik vind op de sites over astma eigenlijk niets over het verschijnsel dat je zo gemakkelijk en snel longontsteking krijgt wanneer je astma hebt. CF is toch taaislijmziekte? Dat is nogal \'heftig\'. Ik zou er nu sites op na kunnen zoeken, maar dat lijkt me niet verstandig, omdat het alleen maar angstig maakt wanneer je over een ziekte leest waarvan hij veel verschijnselen heeft. (CF zou dus wel kunnen als ik het zo lees). Ik ga het in ieder geval aankaarten bij onze huisarts. Want misschien is het inderdaad geen astma, maar iets anders.

label.Geplaatst op 2005-06-03 20:48:36


in belgie ligt een ziekehuis,sint barbara te lanaken,aanrader,ben zelf longpatiént te lanaken,groetjes jozef.

label.Geplaatst op 2005-07-08 12:05:13

Naar forum Longziekten

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren