© 2024 solvo B.V.

Aanhoudende maagklachten

hallo, Ik heb sinds eind december enorme last van mijn maagstreek. Hiermee bedoel ik dat er ineens een enorme misselijkheid ontstaat, soms met duizeligheid. Het eten staat me dan niet aan, hoewel ik wel blijf eten. Ik heb ook een vol gevoel en moet boeren laten. Dit lucht dan enigszins op. Ook voelt mijn buik vaak hard aan en staat hij soms bol. De klachten ontstaan plotseling en kunnen een klein uur tot wel 3 dagen aanhouden. De huisarts zei me dat het een verwaarloosde buikgriep was, maar zelf betwijfel ik dit (heb nooit koorts gehad). Uit een bloedonderzoek kwam niks. Met mijn ontlasting heb ik geen problemen, daar is alles mee in orde. Ik rook niet, drink nauwelijks alcohol en eet gevarieerd en gezond. Ook ben ik nog jong (18). Is er iemand die zich hierin herkent en mij wellicht tips en antwoorden kan geven? Het belemmert me echt om normaal plezier te hebben want ik ben vaak bang dat het weer mijn dag verpest. Alvast bedankt!


Hallo Liake,vraag je huisarts om een verwijskaart naar de internist van het ziekenhuis.Deze kan inwendigonderzoek verrichten.Mocht dit onderzoek niets opleveren, is een kijkoperatie gewenst.Dan kan de buitenwand van de maag bekeken worden.Vermoedelijk zitten daar al enkele lidtekens, van mogelijke maagzweertjes. Bij hevige maagpijn, kun je met een warmtelamp, de pijn tijdelijk weg krijgen, maar het is niet de oplossing die je voorgoed van de pijn zal afhelpen.Een kijkoperatie zal uitsluitsel geven,als inwendig niets word gevonden. Blijf er niet te lang mee lopen. Hoe eerder je geholpen word,des te minder schade je aan de maag oploopt. Bij mij werd er ook nooit iets gevonden, maar na vier jaar, ben ik dan eindelijk geopereerd. Tweederde van de maag werd verwijderd en de in en uitlaat,moesten op het nog gezonde deel worden terug gezet.Daar de internist zich zeer schuldig voelde voor dit feit,heeft hij zijn excuses aangeboden. Ik was dus niet te lui, om te werken,zoals altijd werd geroepen,maar door de pijn was ik er niet voor in staat.Wacht niet te lang en eis een gedegen in en indien nodig een uitwendig onderzoek. Veelsucces. Jan

label.Geplaatst op 2010-02-25 01:03:09


Ik denk dat dit te maken hebt met verkeerd ademen, daardoor hap je lucht in de maag,daardoor raakt deze opgezet en krijg je maagklachten,hier zijn medicijnen voor zoals Domperidom. Ik ben aan een refluxziekte geopereerd, en deze klachten heb ik er van overgehouden, maar gezonde mensen kunnen dit ook krijgen!Vraag je huisarts hier maar naar,hij of zij kan je hierover meer vertellen. Sterkte groetjes Sylvia

label.Geplaatst op 2010-02-25 19:29:40


Hoy Liake, het heeft niets met luchthappen te maken.Meestal zal het optreden, als je een tijd na de maaltijd weer iets eet,of drinkt.Met de regelmaat heb ik er zelf ook last van, als ik tussendoor iets eet,of koffie drink.Doordat de maaginlaat zich niet opend, omdat de vorige inname nog word verwerkt, blijft dat wat je eet of drinkt,na de maaltijd in de slokdarm zitten. Als er dan nog verteringssappen bij komen, krijg je een gisting in je slokdarm. Dat gaat druk geven in de slokdarm, vandaar dat je je beroerd gaat voelen.Meestal zit de maag te hoog, tegen de longen aan en is de besturing van de maagopening beklemd. Breng met ademhalen de maag naar beneden, door de buik naar beneden te drukken, in plaats van de schouders omhoog te drukken.Ook het misselijk gevoel verdwijnd dan, doordat de warmte die ontstaat, als de gal in de maag komt, niet kan doorstralen naar de longen.Daar het hart extra moet werken om de maag te koelen, kan je ook onwel worden.Een ECG kan uitkomst geven, of de hartkleppen in orde zijn. Bij mij is dat niet het geval. Vandaar mijn ervaring op dit gebied. Succes, Jan.

label.Geplaatst op 2010-02-25 22:11:55


Al deze klachten komen mij erg bekend voor,en het antwoord zal dan ook erg afwijken van mijn voorgangers.Laat je bloed prikken op crp waarden amylase en lipase.Ik denk namelijk dat het je alvleesklier is.Als je hier mee blijft doorlopen dan wordt je niet blij.Verder zeg ik even niets,maar dit is mijn advies.Sterkte ermee.groet Rmoeder

label.Geplaatst op 2010-02-25 22:36:49


Zand, je kunt niet zomaar zeggen dat het bij Liake niets met luchthappen te maken heeft. Jij reageert vanuit jouw ervaringen, dat snap ik, maar er is bij Liake nog niet veel aan onderzoek gedaan. Op basis van haar post kun jij niet de reactie van een ander afdoen met: dat heeft er niets mee te maken, want je weet gewoonweg te weinig van de omstandigheden af. Ik zeg tegen jou toch ook niet dat jouw raad/ervaringen er niets mee te maken heeft en dat het gewoon een spastische darm is? Die precies dezelfde klachten kan geven als Liake en jij in je 2e posts beschrijven overigens. Ontlasting zelf kan daarbij nog steeds normaal zijn, de darmbewegingen an sich kunnen je maag irriteren. Vooral als er veel lucht in/bij komt. De post van een van de dames hierboven vind ik zo gek nog niet. Liake, eet je veel kauwgom? Drink je koolzuur/koffie/thee? Veel (rauwe) groenten of gasvormende producten? Hoewel dat zo op het oog vooral darmklachten zou geven, kan het (zoals ik hierboven zei) ook zijn dat je darmen alleen je maag flink irriteren. Ik denk dat het wel verstandig is (dat ben ik met zand eens) een verwijzing te vragen naar een internist. Uit een bloedonderzoek komen niet altijd aanwijzingen voor een maagzweer en het zou even goed kunnen dat dat bij jou toch een rol speelt.

label.Geplaatst op 2010-02-26 12:45:49


Ik eet nauwelijks kauwgom en drink over het algemeen meer water dan wat anders. Bedankt voor het advies, ik zal eens voor een doorverwijzing vragen.

label.Geplaatst op 2010-02-27 14:25:23


Hallo Liake, Ik las je bericht en ik heb precies dezelfde maagklachten als jij en hetzelfde profiel. Ik ben nog jong, 20 jaar. Rook niet, drink nauwelijks en eet heel gezond en heb een normale ontlasting. Wel last van veel misselijkheid, door veelal oprispingen die een paar uur tot een paar dagen kunnen duren en een drukkend gevoel in m'n maag wat soms een beetje brand. Mijn bloed is twee keer geprikt en ik heb een echo en een maagonderzoek gehad. Hierbij hebben ze hapjes uit de maag en darm genomen om in ieder geval te kijken naar: maagbacterie, maagontsteking en glutenallergie. Hier kwam bij allen niks uit en de arts kon naast verdovende medicijnen weinig voor mij betekenen. Ik vroeg mij af of jij nog steeds last hebt van dezelfde klachten en/ of wat jou diagnose was?

label.Geplaatst op 2010-11-17 13:19:35

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren