© 2024 solvo B.V.

Gezwelletjes bij de hypofyse

Hallo allemaal! Bij mij zijn er een tweetal goedaardige gezwelletjes van elk 1 cm gevonden aan de hypofyse (aan elke kant 1). Nu vindt mijn endocrinoloog het op dit moment niet noodzakelijk om gelijk met medicatie te beginnen. Door deze gezwelletjes menstrueer ik niet meer en heb dagelijks klachten o.a. zware hoofdpijn, duizeligheid, zoemtoon in oren, slecht zien en ben erg vermoeid. Jullie begrijpen, dat ik even niet weet wat ik nu op dit moment er tegen kan/moet doen, nu vooreerst een behandeling wordt uitgesteld. De reden van uitstel is gelegen in het feit dat volgens mijn endocrinoloog de gezwelletjes te klein zijn voor behandeling. Wie herkent dit en heeft wellicht tips/adviezen om de dagen wat dragelijker door te komen? Alvast heel hartelijk dank voor jullie reactie! Marjanne


Waarom vraag je dat niet aan je endocrinoloog? Die heeft er het meeste verstand van.

label.Geplaatst op 2005-04-08 23:40:22


hallo, als het cushing is kan ik je wel bijpraten groetjes

label.Geplaatst op 2005-04-10 01:06:41


Hoi, Heb ook een hypofysetumor en heb ook altijd al last van zware hoofdpijn , maar de internist wist niet of dat met het gezwel had te maken. Nu last ik je mailtje, heb ook de laatste tijd zo last van duizeligheid en een zoemend geluid in mijn oren en ben zo ontzettend moe maar had nooit gedacht dat het daar mee te maken kon hebben. Als ik de volgende keer terug moet komen bij de internist zal ik dat eens aangeven, bedankt! Groetjes Kaily27

label.Geplaatst op 2006-06-28 15:43:50


Hoi, Je gezwelletje is 1 cm, gek dat ze daar niks aan doen. De internist zei dat als het tumortje groter wordt en als het groter als een erwt is dat ze dan andere maatregelen moeten nemen, maar heb je ook nog geen medicijnen, want die heb ik toen direct gekregen. Groetjes Kaily27

label.Geplaatst op 2006-06-28 15:47:11


Bedankt voor je reactie!Ik heb dit indd. gevraagd aan de endocrinoloog. Deze geeft evenwel aan dat mijn klachten a-typisch zijn bij een hypofysetumor, uitgezonderd van het niet meer menstrueren. Hij heeft mij doorgezonden naar de KNO-arts om te bekijken of het aan mijn evenwichtsorgaan ligt; deze verwees mij door naar de neuroloog, die weer doorverwijst naar mijn endocrinoloog. Ik ben dus niets verder gekomen en nu hoor ik dat mijn endocrinoloog, ondanks mijn klachten, niet met de medicijnen wil beginnen. Vandaar mijn vraag. Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen, in zoverre dat ik wel weet dat het zo in ieder geval ook niet door kan gaan. Ik hoop echt dat er mensen zijn met eveneens een hypofysetumor die mijn klachten herkennen en hun ervaring met mij willen delen! Het zijn uiteindelijk ook deze klachten geweest die, door onderzoek, de hypofysetumoren aan het licht hebben gebracht. Ik zie dus zelf wel een verband.

label.Geplaatst op 2005-04-09 10:09:12


Bedankt voor jouw reactie Ronny! Men is er nog niet geheel achter wat voor soort gezwel het is. Mijn prolactinegehalte als ook het bijnierschorshormoon cortisol is verhoogd. Maar in verhouding met de grote van het gezwel, zou deze verhoging nog hoger moeten uitvallen. Het vermoeden bestaat dan ook, dat door de twee tumoren de hypofysesteel \"scheef trekt\", waardoor ik deze verhoging heb. Het zou dus volgens de endocrinoloog geen cushing (kunnen)zijn. N.a.v. de reactie van co heb ik (opnieuw) een bespreking met de endocrinoloog gepland, om zo toch nog meer informatie (en hopelijk medicatie!) te kunnen krijgen. Bedankt voor jullie reactie!

label.Geplaatst op 2005-04-13 17:11:10


ik ben op 9-jarige leeftijd geopereerd aan een craniofaryngeoom bij mijn hypofyse, mijn klachten waren, wat ik me herinneren kan, veel hoofdpijn,vermoeidheid ed. Ik ben nu ruim 39 en gebruik nu aanvullende medicatie en groeihormoon en ik kan melden dat het redelijk goed met me gaat. Ik heb zelfs een dochter van bijna 10!

label.Geplaatst op 2006-03-24 21:26:43


Hallo MT, Is er ook gedacht aan een niet-functionerende hypofyse adenoom? gr, Roos1

label.Geplaatst op 2006-07-27 21:56:05

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren