© 2024 solvo B.V.

Tic (zenuwtrek) boven linker oog

Ik heb al 5 dagen om de 5 minuten last van tic (zenuwtrek.) boven mijn linker oog. Eerlijk gezegd, ben ik erg bang, maar ik durf niet aan huisarts te vragen. Wie kan mij helpen en vertellen wat het is, gevaarlijk of niet, en wat moet ik doen. Ik ben er erg bang. alvast bedankt, Chrisje


Hey chrisje, ik weet niet of je nog steeds op een antwoord wacht, maar ik heb de laatste dagen hetzelfde als jij... het is niks ernstigs, maar wel heel vervelend, en je vraagt je ook af of het anderen opvalt. "Een tic is een snelle onwillekeurig samentrekking van een spier of spiergroep, waar men geen controle over heeft. Tics komen vaak in het gezicht voor. Het is vaak een spier rond het oog die samentrekt. De onwillekeurige spiersamentrekkingen van het ooglid duren meestal slechts enkele seconden maar het kan een vervelend gevoel zijn en de vraag is natuurlijk of er soms iets mis is met de ogen. In het algemeen is er echter geen reden tot ongerustheid, want een trillend ooglid is vrijwel altijd een onbelangrijke aandoening. Het is een heel gewoon verschijnsel en kan ontstaan door vermoeidheid of optreden onder stress. Meestal hoef je er niets aan te laten doen. Als de tics erg hinderlijk worden, wordt meestal alleen aangeraden spanning zoveel mogelijk te vermijden. Soms wil het zachtjes masseren van het ooglid helpen. In ernstiger gevallen kunnen kalmerende middelen de tic helpen verminderen. Een (oog)tic is alleen verontrustend als het zeer hardnekkig is. Als de tic niet verdwijnt, maar chronisch aanwezig blijft, kan dit een indicatie van een zenuwaandoening zijn. Goedgekeurd door: Siebrand Gerbers, huisarts" Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

label.Geplaatst op 2004-12-20 14:04:57


Hoi Tiez, bedankt voor je uitleg. Dat klopt, Ik wachtte er nog steeds op, alleen was ik erg druk dus vergeten om forum te openen. Dat is ook zo, ik ben dood moe, lichamelijk en geestelijk (kombinatie werken met kindjes, dus je blijft maar 24 uur werken zonder je zelf te merken). Toen ik last van tic bleef, was ik erg bang van. Ik heb het nog steeds last van, wel wat minder. Ik zal proberen alles rustig aandoen. Nogmaals bedankt voor je uitleg, ik voel me ook rustiger geworden.

label.Geplaatst op 2004-12-29 07:57:44

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren