© 2024 solvo B.V.

Variant van Multiple Sclerose?

Hallo, Ik heb deze week bericht gekregen van een vriend die ik al een tijd niet heb gezien. Hij vertelde dat hij een ernstige aandoening heeft die verwant is aan MS. Zijn prognose is: over 2-4 jaar in een rolstoel over 4-6 jaar volledig verlamd Volgens de prognose mag hij van geluk spreken als hij langer dan 6 jaar te leven heeft. Hij is 17 jaar oud.. Natuurlijk is dit verschrikkelijk, en ik heb meteen gereageerd ook omdat ik meer informatie over zijn ziekte wil. Maar ik heb nog geen reactie terug ontvangen. Nu mijn vraag dus: Welke chronische aandoening zou hij kunnen hebben? Hij zegt dat het geen Multiple Sclerose is, maar dat het wel een variant daarvan is. Ik kan namelijk niks vinden op internet over dergelijke agressieve varianten van Multiple Sclerose of aandoeningen die daarop lijken. met vriendelijke groet, Reno


De ziekte van Devic, ook wel bekend als het syndroom van Devic of neuromyelitis optica (NMO), is een auto-immuunziekte, ontstekingsziekte waarbij het immuunsysteem van het eigen lichaam de oogzenuw en het ruggenmerg aantast. Neuro slaat op zenuwen, myelitis betekent ontsteking van de myeline (vetachtig omhulsel van zenuwen) en optica staat voor ogen. Het resultaat hiervan is een oogzenuwontsteking (neuritis optica) en een ruggenmergontsteking (myelitis). Hoewel er ook in de hersenen ontstekingen kunnen ontstaan zijn deze toch anders dan die worden gevonden bij multiple sclerose.[1] Ruggenmergontstekingen kunnen tot verschillende vormen van zwakte of verlamming leiden in armen en benen. Ook kan er verminderd gevoel ontstaan en blindheid [2] en/of verlies van controle over de blaas.[3] De ziekte van Devic is een zeldzame afwijking die verschillende delen van multiple sclerose (MS) bevat, maar die een andere manier van behandeling behoeft voor een beter resultaat.[3] Er is geopperd dat NMO een variant zou zijn van acute gedissemineerde encefalomyelitis (ADEM).[4][5] Deze ziekte onderscheidt zich van multiple sclerose onder andere door het voorkomen van auto antistoffen tegen aquaporine-4 (AQP4)[6] in het bloed van patiënten met NMO (bijv. bij 91% van Japanse patiënten met de Aziatische vorm, “opticospinale multiple sclerose”). Het eiwit AQP4 vormt waterkanaaltjes die onder andere voorkomen in astrocyten in het centrale zenuwstelsel. De antistoffen worden ook gevonden in het bloed van patiënten met longitudinal extensive transverse myelitis (85% van de patiënten) en van sommige patiënten met geïsoleerde neuritis optica, twee ziektebeelden waarvan de verwantschap met NMO momenteel wordt bestudeerd. Deze info pikte ik op van Wikipedia. Zoek zelf eens verderop de ziekte van DEVIC.Ook bekend als het syndroom van Devic.

label.Geplaatst op 2011-02-25 23:23:01


Hallo, Ik ben geen arts, maar lees wel veel over medische zaken, omdat ik zelf ook aan het uitzoeken ben wat ik heb. Ik vermoed dat het bij die vriend van u gaat om een auto immuun ziekte. Dit wil zeggen dat het lichaam zichzelf aanvalt. Bij dit soort ziektes kun je denken aan SLE of ALS. Hopelijk vinden zijn artsen snel wat er aan de hand is! Met vriendelijke groet, Apriltje

label.Geplaatst op 2012-02-05 18:20:11

Naar forum Neurologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren