© 2024 solvo B.V.

Apd infuus

ik heb een vraag: bij mijn moeder is vorig jaar geconstateerd dat zij uitzaaiingen heeft in de rug en longkwab van borstkanker dat ze 12 jaar geleden gehad heeft. Intussen krijgt ze hormoontherapie en 1x in de 4 weken een apd infuus. De hormoontherapie slaat goed aan in de longkwab is het zelfs zichtbaar minder geworden wat de rug betreft heeft ze pijn die blijft maar de kanker is stabiel. Nu heeft ze al verschillende apd infusen gehad en dat werkte heel goed na 3 weken nam ze pijnstillers in omdat het infuus uitgewerkt was maar dat gaf niet. Nu heeft ze twee maanden geleden ineens een andere soort apd infuus gekregen. Een compactere vorm (vanwege bezuinigingen werd er verteld) voorheen 1 liter nu 1/2 liter en werd in 1 uur toegediend en de vorige in 2 uur. Na toediening van dit nieuwe infuus kreeg ze veel klachten, grieperig hoofdpijn en de pijn in de rug bleef. Opgebeld naar de afdeling maar het kon niet aan het infuus liggen. na drie weken zou ze de uitslag krijgen van onderzoeken, scan foto\'s etc dus in 1e instantie denk je het is erger geworden als het infuus niet meer werkt...........maar de uitslag was goed, weer minder in de longkwab en de rug stabiel. Mijn moeder vroeg de arts of zij de oude vorm apd weer kon krijgen maar (de arts heeft zijn best gedaan) deze was niet meer te krijgen?????. Maakt niet uit zij gaat weer voor een infuus en er wordt haar (zij vroeg hierzelf niet naar) verteld dat het een andere samenstelling is het infuus. woensdag infuus gehad, vrijdag weer rugpijn en weer klachten. dus zij belt op naar het zkh, de afdeling en vraagt of dat van het infuus kan komen (andere samenstelling zeiden ze) ja dat kon (dus toch??) en mijn moeder vroeg of er meer mensen waren die er klachten over hadden ja er waren verschillende klachten binnengekomen. DUs zou er overleg komen met de apotheek. Mijn moeder tevreden met het antwoord hangt op en bedenkt zich ineens een andere vraag. belt terug naar het zkh en krijgt een andere zuster dus verteld haar verhaal, Nee zegt deze zuster dat kan niet aan het infuus liggen en nee er waren geen klachten binnengekomen........Mijn moeder hangt verontwaardigt op en belt mij, ik adviseer haar de dokter te bellen en die het gebeuren voor te leggen. Helaas de dokter was niet aanwezig maar de assistente belde de afdeling en toen werd er gezegt, dat niemand had gezegt dat er meerdere klachten waren......... Maar de assistente zou het overleggen met de arts. Mijn moeder die geen zeur wil zijn wil het hier bij laten, ten koste van zichzelf terwijl ik vind dat zij dat oude infuus de oude samenstelling moet krijgen. ZE is gvd een kankerpatient en heeft recht op goede behandeling, en die behandeling bestaat alleen vanwege bezuinigingen hebben ze deze veranderd de een zegt dat het geen andere samenstelling betreft de ander van wel, mijn moeder zegt ook dit infuus is anders en ik heb meer klachten. een heel verhaal, maar mijn vraag is eigenlijk hoe kun je ervoor zorgen dat zij weer de oude samenstelling krijgt van dat apd infuus, het moet toch niet zo zijn dat zij pijn moet hebben vanwege bezuininging. weet iemand hier raad mee?? bedankt!


of het een liter of 1/2 liter is dat zegt niks het gaat vooral om de dosering apd bij ons in het ziekenhuis word deze gegeven 90 mg in een liter meng infuus in minimaal twee uur in laten lopen om dat er bij snellere inloop, vaak klachten komen van pijn in de vaten en de bijwerkingen dan vaak heftiger op komen. je moeder zou als ze echt denkt dat het aan de apd ligt voor een second opion moeten gaan. de verzekering vergoed dit bijna altijd vraag dit eerst eens na. succes verder

label.Geplaatst op 2004-10-08 14:08:29

Naar forum Oncologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren