© 2024 solvo B.V.

Erfelijkheid borstkanker

Bij mijn moeder werd in maart 2006 borstkanker ontdekt. Ze wordt hier nu voor behandeld met chemokuren en bestralingen; er is bij haar een borst geamputeerd en de lymfeklieren zijn verwijderd. Het gaat goed met haar. Mijn tante, een zus van mijn vader heeft vijf jaar geleden borstkanker gehad. Nu zit het dus bij mij aan beide kanten in de familie. Ik ben een vrouw van 26 jaar. Moet ik mij nu uit voorzorg laten onderzoeken? Bedankt voor de adviezen, Geri


het is in ieder geval belangrijk dat je maandelijks zelfonderzoek doet zodat veranderingen op tijd opgemerkt worden. je kunt bij je huisarts informeren vanaf wanneer mamografien gemaakt zouden moeten worden. het is denk ik wel verstandig dat je eerder opgeroepen word dan de standaard leeftijd. groetjes

label.Geplaatst op 2006-06-30 22:41:06


dit is een hele lastige vraag want: a)je weet het dat het erfelijk is en wat doe je dan. b)je wilt het niet weten, maar ook dan is er onzekerheid. als je zekerheid wilt bedenk dan dat de uitslag kan zijn dat het erfelijk is, het volgende is dan laat je je borsten preventief verwijderen of jaarlijks controleren wat iedere keer een hele opgave is. kijk eens op www. brca.nl succes

label.Geplaatst op 2006-07-06 13:38:45


hoi Geri, wanneer meerdere jonge vrouwen in je familie (nu en vroeger, dus ook je oma of haar zussen) borstkanker gehad hebben voor hun 50ste, dan is er voor zover ik weet reden om te denken aan erfelijkheid. Helaas is het gewoon zo, dat 1 op de 3 mensen te maken krijgt met kanker. En borstkanker is de meest voorkomende kankersoort bij vrouwen. Je moet dus altijd alert zijn. Maar als het bij 2 vrouwen blijft, is het niet gelijk heel waarschijnlijk dat het erfelijk is. Het kan natuurlijk wel, maar het zijn geen duidelijke aanwijzingen ofzo. Maar je moet als vrouw altijd preventief je borsten onderzoeken. Hoe oud of jong je ook bent, want het kan altijd! En mocht je twijfels of vragen of angsten hebben, dan kun je altijd even een bezoek brengen aan de huisarts groetjes M.

label.Geplaatst op 2006-07-21 11:42:05


Bedankt voor jullie reacties; ik heb ondertussen advies gevraagd aan mijn moeders oncoloog en die stelde mij gerust: omdat vooral de leeftijd waarop de borstkanker zich constateerde bij zowel mijn moeder als mijn tante een hele belangrijke factor is. Erfelijke borstkanker is m.n. aan de orde als de borstkanker zich op jonge leeftijd uit.Overigens kan ik me altijd als ik me ongerust maak preventief laten onderzoeken. Nogmaals bedankt. Geri

label.Geplaatst op 2006-07-22 11:32:41

Naar forum Oncologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren