© 2024 solvo B.V.

Is Kanker Erfelijk?

Hey, ik ben een jongen van 16 en mijn oma heeft eierstokkanker gehad, dit is weggegaan nadat de eierstokken verwijderd waren. Natuurlijk heb ik als jongen geen eierstokken, maar kan ik op een of andere manier via mun oma en moeder ook kankergenen/cellen (of hoe je het ook maar noemt) geerfd hebben waardoor ik een grote/grotere kans heb om enige vorm van kanker te krijgen?


hoi johannes, ik begrijp je reactie. Als jou oma kanker heeft moet je eerst gaan kijken of het ook haar moeder of zussen/broers kanker hebben (gehad), dan kan je kijken naar de kinderen van je oma o.a dus jouw moeder heeft ook zij kanker, dan kun je evt. naar de huisarts gaan om met hem te praten hierover. Mijn oma, had ook kanker, maar mijn moeder had wel eens cystes, omdat dit vaker voorkomt en het goedaardig is, kan dit dus geen kwaad. Ze hebben mij altijd verteld dat ik me daarom geen zorgen hoefde te maken. Sterkte

label.Geplaatst op 2004-08-27 22:02:19


Er zijn bepaalde soorten kanker die in zekere mate erfelijk kúnnen zijn, darmkanker bijvoorbeeld. Volgens mij komt dit dan door een genetisch defect dat je overerft, waardoor bijvoorbeeld je DNA bij schade niet goed gerepareerd kan worden. Hierdoor kunnen er makkelijker mutaties ontstaan, die aan een kanker vooraf gaan. Je kunt geen directe kankercellen overerfen van je ouders/grootouders. Bovendien is eierstokkanker geen vorm die er bekend om staat erfelijk te zijn (als ik me niet vergis), zeker niet als je een jongen bent. :)

label.Geplaatst op 2004-09-25 11:45:57


Haar moeder had het ook en is er ook aan doodgegaan, net als mun oma ondertussen. Mun moeder heeft het niet, maar ze is nog maar 45, en mun oma's moeder kreeg het geloof ik ook pas later.

label.Geplaatst op 2004-08-31 15:24:41

Naar forum Oncologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren