© 2024 solvo B.V.

Tongkanker

Mijn vader is een week geleden geopereerd aan tongkanker.Helaas was het bij hem al in zo´n vergevorderd stadium dat zijn hele tong, zijn strottehoofd, zijn stembanden en een deel van zijn slokdarm eruit moest. Hierdoor zal hij nooit meer kunnen praten en eten. Nu hij dat niet meer kan kom je erachter wat een sociaal gebeuren dat eten eigenlijk is....nooit meer gezellig koffiedrinken, niet meer gezellig op een terrasje zitten en als er visite is kun je niet meer meedoen met de borrelhapjes. Waar mijn vader op het moment vooral tegenaanloopt is dat hij heel veel trek begint te krijgen in dingen. helaas zit dat er niet meer in.... Verder praat hij nu met een computer en een soort van spraakcomputer. Niet ideaal natuurlijk, maar de enige oplossing. Nu is mijn vraag os er ook nog lotgenoten zijn en dan wil ik graag van jullie horen hoe jullie met dit zijn omgegaan. Zoals het er nu naar uit ziet zal mijn vader waarschijnlijk zijn hele leven moeten omgooien en plannen. Ik hoop dat ik een reactie van jullie krijg...alvast bedankt. leonie


hoi Leonie, heb je al ns op deze site gekeken: www.koosanker.nl koos heeft ook tongkanker gehad en hij is er op een goede manier veel mee bezig, misschien dat hij je verder kan helpen, gr M.

label.Geplaatst op 2003-02-28 12:36:08


Hallo Leonie, Ik stuur nogmaals even want ik kan mijn bericht aan jou niet vinden. Mijn moeder van 76 is een aantal jeren geleden ook geopereerd aan tongkanker. Gelukkig hoefde er maar een deel van de zijkant van haar tong af maar wat betreft eten en praten is het heel wat moeilijker geworden. Ze pureert veel eten en vlees is echt een probleem; daar ze ook nog eens doof is hebben we een beeldtelefoon met toetsen voor haar geregeld; ze kan nu typen en de gesproken taal van de ander lezen (bij de kruisvereniging). Maar je hebt gelijk dat ze erg geisoleerd raken, mijn moeder deed sinds de dood van mijn vader nog actief mee met van alles maar is nu meer thuis omdat ze niemand tot last wil zijn (volgens haarzelf dan). Afgelopen jaar kwam daar nog eens darmkanker bij (is ze goed van genezen) maar alles bij elkaar is er weinig bekend over tongkanker. Ik wens jou en je vader alle sterkte. Sandra

label.Geplaatst op 2003-03-09 13:43:34


Hallo Leonie, Ik hoop dat het met je vader weer wat beter gaat; mijn moeder was op controle in het Antonie en het gaat gelukkig goed. Wel kan ze geen vlees meer eten en pureert ze veel voedsel maar voor de rest valt het gelukkig mee. Er is weinig te vinden over het onderwerp tongkanker, ik heb al verschillende oproepen gedaan maar daar is nooit een reactie op gekomen; ik wilde alleen even weten hoe het nu gaat en ik hoop voor jullie dat er wat betere tijden aankomen. Sterkte. Sandra

label.Geplaatst op 2003-04-12 09:37:14

Naar forum Oncologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren