© 2024 solvo B.V.

Tumormerkers

Hallo allemaal! Ik studeer Geneeskunde en op dit moment zijn wij met een paar opdrachten bezig die over tumoren gaan. Hierbij wordt ook telkens het woord tumormerkers genoemd, alleen staat er nergens duidelijk uitgelegd wat het precies voor dingen zijn. In ons blokboek staat vermeld dat tumormerkers eiwitverbindingen zijn die zich op het oppervlak van tumorcellen bevinden en zich onderscheiden van eiwitverbindingen op het oppervlak van gezonde cellen. Door dit verschil kunnen ze gebruikt worden als tumormerkstof (door er antilichamen tegen te vormen en zodoende tumorcellen aan te tonen). In een van mijn studieboeken staat echter dat tumormerkers eiwitverbindingen zijn die in je bloed of urine aangetoond kunnen worden en de diagnose kanker hierdoor meer waarschijnlijkheid geven. Ook zou de mate van aanwezigheid van tumormerkers de mate van activiteit van de tumor aantonen (hoe meer merkers, hoe actiever de tumor). Nou vraag ik me af welke uitleg klopt? Zijn tumormerkers eiwitverbindingen óp de tumorcel of komen ze in je lichaamsvloeistoffen voor en geven ze aan dat er zich een tumor in je lichaam bevindt? Alvast bedankt!


Nou ja, je zou in principe allebei als tumormarker kunnen zien. Over het algemeen wordt echter onder tumormarker de laatste uitleg verstaan, dwz in het bloed te bepalen stoffen die een soort maat zijn voor de mate van activiteit (en daarmee de grootte) van de kanker. Meest bekende voorbeeld is wel het PSA bij prostaatkanker.

label.Geplaatst op 2004-09-25 16:45:23


Als darmkankerpatient met uitzaaingen in de lever wordt ik iedere keer als bloed afgenomen en onderzocht onder C.E.A. dat is voor mijn oncoloog aanleiding of voor onderzoek of chemo of CT scan. Het wordt aangegeven onder nummers 1,2,3, is normaal wordt het hoger dan is voorzichtigheid geboden. In februari 2006 had ik als kankermerker 3.4 Volgens de oncoloog zou ter voorkoming ik met chemo moeten beginnen. Dat heb ik gedaan. Hoop dat U aan deze uitleg iets heeft. reaim.

label.Geplaatst op 2006-05-26 11:05:08


Oké, dus om de boel even een beetje duidelijk te maken voor mezelf (net een college gehad dat over merkers ging, maar dat was zo ontzettend vaag dat ik er nu weinig meer van begrijp): - een tumormerker kan zich op de wand van de tumor bevinden of in je urine/bloed (waarin het aangeeft hoe actief/groot de tumor is) - een tumormerker kan aangetoond worden door (gelabelde) antilichamen in te brengen in het lichaam - een tumormerker is specifiek voor een bepaald soort tumor - een tumormerker wordt in feite door een tumor aangemaakt en geeft zo kennis van de aanwezigheid van de tumor Klopt dit zo ongeveer?

label.Geplaatst op 2004-09-28 12:54:56


1. Ja. Hoewel vnl dat laatste in de kliniek van toepassing is (in bloed) 2. Dat noem je dan niet zozeer tumormarker aantonen, het is meer dan de tumor aantonen. Vnl in onderzoek wordt gebruik gemaakt van eventuele eiwitten op de celmembraan. 3. Hangt van de tumor af. Voor sommige tumoren is er een goed specifieke tumormarker beschikbaar, bij andere is die wat minder specifiek. Dat moet je dan tzt bijhouden in het bloed zodat je per patient kunt bepalen of de tumormarker geschikt is. 4. Ja.

label.Geplaatst op 2004-09-28 18:32:20


Veel tumormerkers worden verkeerd gebruikt. Er zijn weinigen, en het PSA is er een van net als het HCG, die je echt kan gebruiken om een eventuele tumor op te sporen. Maar de meesten, zoals het CEA bij darmkanker, het CA 125 bij ovariumkanker en het CA-19.9 zijn te weinig gevoelig om een onbekende tumor op te sporen. Ze worden anders gebruikt, namelijk in de follow-up na operatie/behandeling. Als je voor behandeling een tumormerker kunt aantonen, zal die dalen of verdwijnen na behandeling. In de maanden daarna kan je dan de tumormerker bepalen en kijken of hij stijgt als teken dat de ziekte weer terug is.

label.Geplaatst op 2004-10-02 23:24:08

Naar forum Oncologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren