© 2024 solvo B.V.

Tumormerkers

Hallo allemaal! Ik studeer Geneeskunde en op dit moment zijn wij met een paar opdrachten bezig die over tumoren gaan. Hierbij wordt ook telkens het woord tumormerkers genoemd, alleen staat er nergens duidelijk uitgelegd wat het precies voor dingen zijn. In ons blokboek staat vermeld dat tumormerkers eiwitverbindingen zijn die zich op het oppervlak van tumorcellen bevinden en zich onderscheiden van eiwitverbindingen op het oppervlak van gezonde cellen. Door dit verschil kunnen ze gebruikt worden als tumormerkstof (door er antilichamen tegen te vormen en zodoende tumorcellen aan te tonen). In een van mijn studieboeken staat echter dat tumormerkers eiwitverbindingen zijn die in je bloed of urine aangetoond kunnen worden en de diagnose kanker hierdoor meer waarschijnlijkheid geven. Ook zou de mate van aanwezigheid van tumormerkers de mate van activiteit van de tumor aantonen (hoe meer merkers, hoe actiever de tumor). Nou vraag ik me af welke uitleg klopt? Zijn tumormerkers eiwitverbindingen óp de tumorcel of komen ze in je lichaamsvloeistoffen voor en geven ze aan dat er zich een tumor in je lichaam bevindt? Alvast bedankt!


Nou ja, je zou in principe allebei als tumormarker kunnen zien. Over het algemeen wordt echter onder tumormarker de laatste uitleg verstaan, dwz in het bloed te bepalen stoffen die een soort maat zijn voor de mate van activiteit (en daarmee de grootte) van de kanker. Meest bekende voorbeeld is wel het PSA bij prostaatkanker.

label.Geplaatst op 2004-09-25 16:45:23