© 2024 solvo B.V.

Uitgezaaide borstkanker dringende vraag

Bij mijn schoonzus is uitgezaaide borstkanker geconstateerd. Ze moet nu lang wachten voor een afspraak.. Er is enig onzekerheid.. Boven in de brief staat Mediastinaal geen pathologische lymfomen. Verspreid door de longen met name in de periferie worden multipele haarden gezien passend bij uitgebreide diffuse metastasering van de longen. Intra-abdominaal uitgebreide diffuse metastasering van de gehele lever. Para-aortale lymfomen. Vergrote bijnier links.Kleine lytische laesie mediale begrenzing links acetabulumdak en beiderzijds in de femurhals. Ze heeft een conclusie formulier waarop staat.. Uitgebreide diffuse metastasering van zeer waarschijnlijk mammacarcinoom in longen, lever en skelet. Ascitesvocht en retroperitoneale lymfomen. Vraag: is dit een kwaadaardige vorm? Is het agressief? Is het 100% zeker dat het kanker is naar de lever e.d.? Kan iemand dit vertalen naar gewoon nederlands? Wat is de prognose? Dit wil ik zelf weten, om t gevoel van machteloosheid een plaats te geven.. Dank u wel. Vr. groetjes Emmy


Goedendag, Had een mail geplaatst over mijn schoonzus.. Ze heeft uitgezaaide borstkanker, nu aan de chemo.. in het begin erg zwaar, overgeven... etc... Maar nu gaat t goed! Haar tumormakers zijn gedaald van 9000 naar 1150. En ze gaat lekker 14 dagen naar Turkije. Als ze terugkomt moet ze wel aan de chemo gelijk, maar ze voelt zich goed en elke dag beter. vr. gr.

label.Geplaatst op 2010-05-05 23:01:01


Goedendag Wil graag wat vragen, gewoon een serieus antwoord. Mijn schoonzus, waar ik over schreef, gaat heel snel achteruit. Ze kan niet meer zo goed traplopen, was doen, koken, huishouden. Dat alles in 1 week tijd.. Het gaat snel.. hoe iemand in zo\'n korte tijd achteruit gaat. Nu krijgt ze over 1 week chemo.. Gaat ze nu verder achteruit? Wat is de prognose in deze situatie? Ik vraag dit om haar te begeleiden.. Ze heeft 2 kinderen in huis die t onzettend moeilijk hebben.. Die alle aandacht nodig, willen hebben. Maar wil mijn schoonzus begeleiden in t proces. Aangezien de artsen verder niks hebben gezegd, kan ik me niet ergens op instellen. Dank u wel Gr. Emmy

label.Geplaatst op 2010-02-28 16:20:18


Mm, dat klinkt niet heel positief als ik heel eerlijk ben en ik ga ervan uit dat dat is wat je wilt als je op zoek bent naar zekerheid. Ik ben maar verpleegkundige en geen dokter. Ik kan dus niet zeggen of het kwaadaardig is, of agressief. Maar het klinkt behoorlijk heftig! Sterkte ermee!!

label.Geplaatst op 2010-02-25 22:27:41


mediastinaal: de ruimte tussen de longen lymfomen: (goedaardige) vergroting van lymfeklieren Periferie: naar de uiteinden toe, van het 'centrum' af. Metastasering: uitzaaiing Intra-abdominaal: in de buik Para-aortaal: langs de aorta Lytische laesie: afbraak van bot door een ziekteproces Acetabulumdak: dak van de kom van de heup Femurhals: hals van het bovenbeen Ascitisvocht: vochtophoping in de buik Retroperitoneaal: achter het buikvlies

label.Geplaatst op 2010-02-25 22:39:27


Hai, dank je wel voor je mailtje. Ik ben ontzettend blij met uit uitgebreide omschrijving. Goh.. dat geef inderdaad zekerheid. Vraagje nog: Is dat alles kwaadaardig? Vriendelijke groetjes Emmy en dank je wel voor je berichtje

label.Geplaatst op 2010-02-26 08:49:33


dank je wel voor uw mailtje en uitgebreide omschrijving. Dat klinkt toch anders dan op zo'n papiertje. Het ene is niet kwaadaardig, houd dat in dat alles niet kwaadaardig is? Vr. groetjes Emmy

label.Geplaatst op 2010-02-26 08:51:38


Hoi Emmy, Ik zou het wel kunnen vertalen naar gewone taal, maar dit is niet onze taak. Ik raad jullie dringend vandaag nog een spoedafspraak te maken met de arts van je schoonzus. Belachelijk dat jullie wel deze medische uitslag onder ogen hebben gekregen en niet de vertaling en uitleg erbij. Spoedafspraak maken dus en eisen om duidelijkheid!! De arts kan namelijk antwoord geven op alle vragen en hoort dat ook vandaag nog te doen! Want jullie hadden eerst dit gesprek moeten hebben en dan dat medische verhaal op papier! Heel veel sterkte met alles! Groetjes Tamara (oncologie verpleegkundige)

label.Geplaatst op 2010-02-26 10:11:14


Dank je wel voor je berichtje.. Er is vandaag gelijk actie ondernomen door t ziekenhuis is Leiden. Ze krijgt 8 maart Chemo Paclitaxel (taxol) en bevacizumab. De arts had nog geen uitslag van de botschan en leverpunctie, (die zijn ruim 1 weken geleden gemaakt)maar hij zei: laten we er maar vanuit gaan dat t van de borst afkomstig is. Ze krijgt 4 weken chemo, 1 x p.w. dan even een rustpauze. elke week bloedonderzoek en na anderhalve maand een ct scan om te kijken of t kleiner of groter is geworden. Weet iemand een prognose? Vr. groetjes Emmy

label.Geplaatst op 2010-02-26 20:37:27

Naar forum Oncologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren