© 2024 solvo B.V.

Aangeboren staar

Hallo, wie is er bekend met aangeboren staar?Mijn zoontje (4 jaar) heeft aangeboren staar.Dit is te laat ontdekt en iets aangedaan dus blijkt nu na 3 jaar dat hij nog steeds maar 10% met 1 oog ziet het andere oog fuctioneert goed.Groetjes Karin


Beste Kaatje, Ik ben bekend met aangeboren staar want ik heb het zelf. Bij mij is rond mijn eerste jaar ontdekt en ik ben er tussen mijn eerste en 2e jaar diverse keren aan geopereerd. Bij mij zijn toen de troebele lenzen verwijderd en vervangen door een soort kunstlenzen met één dikte. Hiermee kan ik dus niet accomoderen (de lens niet boller of platter maken). Hierdoor is het voor mij lastig om details goed te zien. Als ik wil lezen moet ik het boek erg dichtbij houden (afhankelijk van de lettergrootte 10 - 20 cm). OOk bij mijn studie moet ik om de colleges te kunnen volgen helemaal vooraan zitten en dan nog heb ik een soort klein verrekijkertje nodig. Hoe gaat het met je zoon? Ik ben erg benieuwd want ik heb nog niet vaak van aangeboren staar gehoord! Wel bij oudere mensen maar dus niet zo vaak aangeboren. Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt en als je nog meer zou willen vragen, vraag dan gerust!

label.Geplaatst op 2007-02-25 14:26:59


Hoi Karin, Ik heb ook aangeboren staar aan 1 oog. Bij mij werd het vrijwel meteen na de geboorte ontdekt maar in 1975 kon met er nog niet zo veel aan doen. Ik heb wel 1978 een staaroperatie gehad (toen was er een behoorlijke doorbraak in de staarontwikkeling) maar dat mocht niet baten, het was te laat. Jouw zoon zal er, denk ik, niet zo veel last van hebben: hij is immers gewend om met 1 oog te kijken. Ik heb er ook nooit last van gehad, ik heb wel mijn rijbewijs. Alleen was ik vroeger (en nu nog) bang voor de bal. Je ziet de bal verkeerd (diepte) en je gezichtsveld is kleiner. In 2006 heb ik wel nog behoorlijk last gehad van mijn oog omdat de toen geimplanteerde lens (van mijn staaroperatie in 1978)is gaan kantelen tegen mijn hoornvlies. Maar na een hoornvliestransplantatie gaat alles weer goed. groetjes Silvie

label.Geplaatst op 2007-03-17 22:21:03


Hallo Karin, Hoe is het nu inmiddels met je zoontje? Ik ben wel erg benieuwd. Vandaag ben ik erachter gekomen dat mijn dochtertje van 16 weken staar aan haar rechter oogje heeft. Maar komt dit weer goed? Groetjes Albertha

label.Geplaatst op 2008-09-30 20:13:28

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren