© 2024 solvo B.V.

Aangeboren staar

Beste allemaal, Ik ben 25 jaar en heb aangeboren staar aan 1 oog. Ik merk nu dat dat oog steeds minder mee gaat doen bij het kijken. Soms krijg ik het zelfs bijna niet open. Het verschil tussen beide ogen wordt nu steeds beter zichtbaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er iets aan te doen? Laat het aub horen! Alvast bedankt!


Beste Fie, Ik werd geboren met op beide ogen staar als gevolg van een infectie van mijn moeder tijdens de zwangerschap. 65 jaar geleden was daar niets aan te doen. Nu kan een staaroperatie geen probleem meer zijn. Het hangt wel af van het type staar, maar daar kan de oogarts alles over vertellen. Sterkte. Herman

label.Geplaatst op 2005-05-03 10:21:13


Beste Fie, onze dochter (van bijna 2) heeft ook aangeboren staar aan één oog. Helaas heeft ze ook een groeiachterstand aan dit oog en dat kun je uiterlijk goed zien. Volgens mij doet ze ook niet echt veel met dit oog. Nu ben ik erg benieuwd hoe het in de toekomst zal gaan. Jij bent al 25, ben je tot nu toe ook beperkingen tegengekomen vanwege je "handicap"?? Ik weet dat dit geen antwoord op jouw vraag is maar ik ben zo nieuwsgierig hoe het een ouder iemand vergaat met aangeboren staar. Groetjes Gina (arjan.gina@hetnet.nl)

label.Geplaatst op 2005-05-09 23:06:21


Hoi Fie, ik had ook aangeboren staar, mijn advies naar jou toe is ga naar de oogziekenhuis zij kunnen jou zeker helpen ik was er zelf heel erg bang voor maar achteraf viel het allemaal wel mee. Groetjes Sadhana

label.Geplaatst op 2005-12-30 11:58:55


Ha Fie, Geen idee hoe dat komt bij jou. Ik heb zelf aangeboren staar. Dat is geopereerd toen ik 2 jaar was. Bij mij zit er geen kunstlens in, die bestonden toen nog niet. Die waren er pas na 1961. Ik zie nu alleen licht en donker met dat oog. Behalve dat ik er niets mee zie, heb ik er geen last van. Zit er bij jou een kunstlens in? Is daar misschien iets mee. Ik zou met zulke klachten echt naar de oogarts gaan. Laat nog eens weten hoe het nu is. Groet.

label.Geplaatst op 2005-05-19 10:22:53


Hoi Gina! Ik heb aan 1 oog aangeboren staar. Ze zijn er alleen pas laat achter gekomen: toen ik een jaar of 8 was. De artsen zeiden toen dat ik te laat was voor een operatie. Nu blijkt dat opeens wel te kunnen.....misschien. Omdat ik niet beter weet heb ik er ook relatief weinig last van gehad. Ik zie nog zo'n 20% met dat oog en dat is best veel. Uiterlijk viel het bij mij niet op. Tot een jaar geleden dan, want mijn oog is nu zichtbaar kleiner. Zeker als ik vermoeid ben. Dus in mijn geval is er met de staar goed te leven. Alleen jammer dat de buitenwereld het nu ook kan zien. Of dát verdwijnt na een operatie weet ik niet. De oogarts heeft mij meer vragen gegeven dan antwoorden. Weet dus niet of ik die operatie laat doen. Wat jullie dochter betreft denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken vwb haar zicht: ze weet immers niet beter. Hopelijk wil ze geen piloot worden. En ach... alles is relatief denk ik altijd. Zorg dat ze een goed verhaal te vertellen heeft als ze straks naar school gaat. Ik ben benieuwd hoe het haar vergaat. Veel succes ermee! Groetjes Sofie

label.Geplaatst op 2005-05-22 17:55:30

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren