© 2024 solvo B.V.

Behandeling glasvochttroebelingen in Leuven

Voor wie het interreseert, In het universitair medisch centrum in Leuven worden operaties tegen glasvochttroebelingen verricht sinds 2 jaar. Het gaat hier om dezelfde methode als dr Stodulka in Tjechie gebruikt.


hallo. bedankt voor de goede tip ik heb gelijk een afspraak gemaakt en kan er in november terecht maar ik heb een vraag aan jou hoe kom je aan dit adres en heb je hier meer informatie over hoe deze operatie in z'n werk gaat? ik heb gekeken op de website http/www.uz.leuven.be en kon daar geen informatie over vinden misschien omdat deze operatie nog nieuw is. maat in iedergeval nogmaals bedankt. groetjes koosje

label.Geplaatst op 2004-09-27 16:18:06


hallo! Bedankt voor je verlossende reactie! zelf ga ik ook een afspraak maken bij Dr. Stalman, in de hoop dat hij mij kan helpen. maar ik heb nog het een en ander te vragen wat betreft de risico\'s, heb jij misschien een email adres van hem? Alvast bedankt, Gielewiel vanrijn70@hotmail.com

label.Geplaatst op 2004-09-28 19:42:28


Ik ben 12 januari in Leuven geweest en heb uitgebreid met Peter Stalmans gesproken. Ik ging er echt met het idee naar toe dat ik het niet zou laten doen, omdat de risico\'s mij te groot leken. Enfin, na het verhaal van Peter en na al mijn vragen gesteld te hebben, heb ik nu mijn virectomie op 25 februari staan. Hoe veranderlijk kan een mens zijn...en zeker een vrouw! Vóórdat ik in gesprek ging met Peter zijn er eerst een aantal tests gedaan: een dwarsdoorsnede van het netvlies, zowel horizontaal als verticaal, van beide ogen de refractie-waarden van beide ogen een echografie van beide ogen Tijdens het gesprek met Peter heeft hij de sterkte van mijn brillenglazen gemeten, de ogentest (met de letter/cijferkaart) gedaan en, na mijn pupillen vergroot te hebben, in beide ogen gekeken. Zijn allereerste reactie was, dat als er iemand in aanmerking kon komen voor een virectomie, dat ik dat dan wel was. Hij kreeg nl. óók mensen te zien die 1 of 2 sliertjes hadden: die helpt hij niet. Dat zegt hij eerlijk. Blijkbaar wegen de risico\'s bij minder zware \"gevallen\" zwaarder dan bij de zwaardere \"gevallen\" (waarin ik er dus helaas één ben). Zodra hij geconstateerd had dat een virectomie bij mij zeer zinvol zou zijn, begon hij de 3 risico\'s met mij door te nemen. optreden van staar, hetzij al tijdens de virectomie, hetzij binnen een aantal jaar. Risico volgens Peter: 1 op de 500 mensen (risico volgens het oogziekenhuis in Rotterdam, waar ik de vraag óók aan heb gesteld, voordat ik naar Leuven ging: 100%). Bij mensen van 65 jaar en ouder wordt tijdens een virectomie direct ook een staaroperatie gedaan, waarbij dus een kunstlens op sterkte wordt ingebracht. Bij jongere mensen wordt getracht de eigen lens te behouden, omdat jongere mensen vaak nog geen leesbril nodig hebben. Na een staaroperatie heb je altijd een leesbril nodig. Ik heb nú al een leesbril en volgens Peter is een staaroperatie een peace-of-cake en kan je daarna gewoon op dezelfde manier doorleven. Al met al heb ik stilletjes voor mijzelf al een staaroperatie tijdens de virectomie ingecalculeerd. Om reden van het eventueel kunnen opreden van staar worden de refractie-waarden en de cornea-bollingen van beide ogen opgemeten, zodat een eventuele kunstlens klaar kan liggen tijdens de virectomie. optreden van (nogmaals) een netvliesloslating. Mijn rechteroog wordt op 25 februari geopereerd en daar heb ik al 3 keer een netvliesloslating aan gehad. Er zit nu een bandje omheen en het netvlies is extra vastgelaserd. Volgens Peter is daarom het risico van een loslating bij mij kleiner (ik heb hier niet gevraagd naar percentages, maar ergens heb ik gelezen dat het een kans van 1 op 1500 mensen) is dan bij mensen die (nog) geen loslating gehad hebben. Tijdens de virectomie zal bij mij voor extra stevigheid het hele netvlies aan de rand rondom nogmaals vastgelaserd worden. Mocht onverhoopt het netvlies toch loslaten tijdens de operatie, dan wordt deze direct vastgezet. optreden van een virusinfectie. Deze zou grote schade aan het oog kunnen veroorzaken. Peter zei dat het risico op een virus-infectie minimaal was en zeker in hun ziekenhuis, \"even afkloppen\" zei hij daarbij. Dat komt volgens hem omdat de oogoperaties in een heel kleinschalig gedeelte (weinig mensen, dé oorzaak van virusinfecties) van het ziekenhuis worden uitgevoerd. Het eventuele optreden van een virus-infecite is ook de reden dat je nog 2 dagen na de operatie in het ziekenhuis moet blijven. Mocht tijdens de controles dan blijken dat er sprake is van een virusinfectie, dan is het ziekenhuis er als de kippen bij om deze te behandelen. Ná het verhaal van Peter kreeg ik de gelegenheid om mijn vragen af te vuren. De belangrijkste voor mij waren de volgende: Vr: waarom wordt de 25 G virectomie (nog) niet in Nederland uitgevoerd? Antw.: omdat dat te duur is. Vr: wat is het verschil tussen de 20 G virectomie (wordt wèl in Nederland uitgevoerd) en de 25 G? Antw.:bij de 20 G (minder fijne instrumenten) is er geen sprake van een gesloten systeem tijdens de operatie, zodat de kans aanwezig is dat oogvocht wegdruppelt uit het oog. Bovendien moeten de 3 gaatjes, waar de instrumenten doorheen zijn gegaan, te allen tijde gehecht worden. Bij de 25 G virectomie is sprake van een gesloten systeem en is de kans op weglopen van oogvocht minimaal. In de meeste gevallen hoeven de gaatjes ook niet gehecht te worden, omdat ze zo klein zijn dat ze automatisch sluiten. En bovendien worden de 3 gaatjes afgesloten door het \"oogwit\". Ik zal proberen uit te leggen hoe dat komt: het \"oogwit\" ligt los en kan verschoven worden. Vóórdat de 3 instrumenten nu door het \"oogwit\" gestoken worden, wordt dit eerst een beetje opzij getrokken. Vervolgens worden de instrumenten schuin door het \"oogwit\" gestoken. Na de operatie worden de instrumenten weer teruggetrokken en wordt het \"oogwit\" weer op zijn plek geschoven. De gemaakte gaatjes worden daardoor nog eens afgedekt door het teruggeschoven \"oogwit\". Vr: Kunnen er nà een virectomie nog mouches volantes/floaters optreden? Antw: nee, nooit meer. Vr: Kunnen er nà een virectomie nog lichtflitsen (d.w.z.: dat er aan het netvlies getrokken wordt door het glasachtig lichaam) optreden? Antw: nee, nooit meer. Vr.:In Nederland wordt gezegd dat in België veel eerder \"ja\" tegen een \"patiënt\" wordt gezegd, omdat daar productieaantallen belangrijk zijn. Is dat juist? Antw.Peter weet dat dat gebeurt, alleen doet hij daar niet aan mee, al is het alleen maar omdat hij in loondienst werkt bij het ziekenhuis en niet als zelfstandig ondernemer. Peter krijgt dus elke maand hetzelfde salaris gestort, ongeacht of hij nu 10 mensen of 100 mensen geopereerd heeft die maand. Vr.: Wat kost een virectomie? Antw.: bij een verblijf van 3 dagen op een zaal (met meerder mensen dus), gaat men uit van 4187,25 euro per oog (onder voorbehoud van medische complicaties en/of noodzakelijke ingrepen). Inmiddels heb ik deze kostenraming thuisgestuurd gekregen. Binnenkort krijg ik óók nog een brief van Peter waarin hij aangeeft dat een virectomie bij mij zeer aan te bevelen is. Ik hoop dat op deze manier mijn ziektekostenverzekeraar de kosten zal gaan vergoeden.. Nadat mijn vragen beantwoord waren, was ik eigenlijk van binnen al \"om\" en ik zei dat ik de operatie wilde laten doen. Peter zei daarop dat ik niet nu direct moest beslissen, maar dat ik wèl alvast een datum kon prikken, aangezien de wachttijd 4-6 weken bedroeg. Mocht ik besluiten het niet te doen, dan zou hij graag zien dat ik een week van tevoren zou afzeggen, zodat hij nog iemand anders op het vrijgevallen tijdstip zou kunnen opereren. Vervolgens zei Peter dat ik vandaag óók alvast langs de anesthesie-afdeling kon gaan voor wat onderzoekjes en om een vragenlijst in te vullen en langs de hartafdeling om een ECG te laten maken (standaard voor mensen van 50 en ouder). Ik was nu toch in Leuven, dus nàdat ik ingeschreven was voor de operatie van 25 februari, heb ik een hartfilmpje laten maken, zijn mijn longen onderzocht, is mijn bloeddruk gemeten en heb ik een hele vragenlijst ingevuld. Nu hoef ik me alleen nog maar op 25 februari om acht uur \'s-ochtends nuchter te melden in het UZLeuven. Enfin, het is een heel verhaal geworden. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Ik weet alleen niet of ik ze kan beantwoorden. Groetjes, Petra Delhez (tel: 0167-562082 mail-adres: sabobo@mts-kwadraat.nl). p.s.: duimen jullie voor mij op 25 februari?

label.Geplaatst op 2005-01-15 16:02:27


Het principe is hetzelfde als een gewone vitrectomie. Maar omdat zij meer geavanceerde apparatuur gebruiken is het risico op complicaties kleiner. Zo hoeft er bijvoorbeeld ook niet gehecht te worden omdat ze kleinere gaatjes maken. Ook gaat de operatie sneller.

label.Geplaatst op 2004-09-27 16:54:45


Beste Koosje, met belangstellingh las ik dat je een afspraak ging maken met Prof Stalmans in Leuven. Sinds een paar weken heb ik nl ook zeer hinderlijk last van een floater in mijn rechteroog en heb te horen gekregen in het MCA te Alkmaar dat ik maar moet leren leven. Dit is voor mij een ramp en wil er alles aan doen om er vanaf te komen. Kun je mij aub laten weten hoe je ervaring zijn geweest en wat de status nu is na het contact met de Prof in Belgie > Bedankt alvast en groeten Glenn bedankt voor de goede tip ik heb gelijk een afspraak gemaakt en kan er in november terecht maar ik heb een vraag aan jou hoe kom je aan dit adres en heb je hier meer informatie over hoe deze operatie in z'n werk gaat? ik heb gekeken op de website http/www.uz.leuven.be en kon daar geen informatie over vinden misschien omdat deze operatie nog nieuw is. maat in iedergeval nogmaals bedankt. groetjes koosje Ingezonden door: koosje

label.Geplaatst op 2005-01-05 17:58:37


hallo, ik heb geinformeerd bij het ziekenfonds je kunt het misschien vergoed krijgen, je moet dan een verwijskaart halen bij de huisarts en als je dan naar het uzleuven kunt dan moet die arts het nodig vinden om een operatie uit te voeren en naar aanleiding daarvan kun het dan vergoed krijgen. Ik heb het gezegd bij het amicon dat je in het ozr.in rotterdam zo maar wordt weggestuurd met de boodschap dat je er maar mee moet leren leven. Dat vonden ze wel een beetje vreemd zo\'n opmerking. groetjes koosje

label.Geplaatst op 2004-09-28 19:32:33

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren