© 2024 solvo B.V.

Blauwe spikkels zien

Ik vroeg me af of er meer mensen hier last van hadden of miss. weten wat het is: Sinds ongeveer een maandje zie ik steeds soort van blauwe spikkel(s) (op de plek waar ik op focus). Je kunt het een beetje vergelijken met het zien van een blauw glittertje wat bv op de grond of op tafel ligt. Tis ongeveer van die grootte en net als zo\\\'n glittertje blauwig/ wittig zeg maar. Als ik naar iets kijk (vooral in de verte) bijv. naar iemands gezicht een paar meter verderop zit steeds die spikkel op de plek waar ik focus, op de neus (of t hele gezicht, ligt eraan hoe dichtbij of ver weg de persoon is natuurlijk) van die persoon dus bijv. Heel irritant. Ook zie ik vaak blauwe \\\'vlekjes\\\' (zijn dus wat groter dan de spikkel). En dan echt vaak dat ik denk: \\\'Huh, liep er nu heel snel iemand voorbij met iets blauws aan wat ik dan vanuit mn ooghoeken zag, of zag ik weer een blauw vlekje?\\\' (maar er is bijna nooit iets in mn buurt wat blauw is of was geweest dus tis steeds dat vlekje). Ik zie het en het is vaak meteen weer weg, of ik zie het nog heel eventjes. Soms zie ik het ook wat langer, dan blijf ik ineens zo\\\'n blauwe dingetje zien alsof ik ergens in gekeken heb of zo. Ik heb deze klachten sinds ik een paar weken terug ineens een soort \\\'oogmigraine aanval\\\' heb gekregen. Tenminste, ik ga er maar vanuit dat het dat is geweest want ik weet het verder ook niet (zal dat dalijk hieronder nog even beschrijven, miss. dat mensen hier herkennen of het idd oogmigraine is geweest of iets anders). Ik heb slechts 1 keer eerder een soort oogmigraine gehad en dat was meer dan een jaar geleden. toen werd ineens een groot deel van mn beeld zwart. De huisarts zei toen achteraf dat het oogmigraine was geweest. Ook toen heb ik nog een poos last gehad van het zien van een blauwe spikkel (echter niet zo erg en had ook geen last toen van blauwe vlekjes geloof ik). De huisarts dacht toen dat het een mouche volante was maar ik heb zelf heel veel mouches volantes maar die zijn altijd doorzichtig of zwart en nooit gekleurd en bewegen zich ook anders. Dit blauwe ding is een soort draaiend puntje wat overal zit waar ik op focus en mouches volantes doen dat niet. Destijds had ik na een poos geloof ik geen last meer van die blauwe spikkel, dus ik hoop maar dat ie nu ook op den duur zal verdwijnen. Ik zal nog even mijn oogmigraine aanval beschrijven van een paar weken geleden en waarna ik dus die spikkel zie. (is paar weken terug toen meteen geschreven door mij op dag van die aanval) @@WAT ER VANDAAG GEBEURDE: Ik was in de stad en liep de HEMA uit toen ik ineens een vlekje in mn beeld bemerkte (beetje trillend, leek wel met soort zigzagjes erin), waar dat vlekje zat zag ik dus ook niet goed, was zeg maar blinde vlek geworden. Al snel was het vlekje een hele \\\'winkelhaak\\\' of soort van boogscotoom geworden: een trillend (leek met zigzagjes erin) ding (flikkerend) wat meebewoog met mn oogbeweging en waarmee ik dus niks zag op de plek waar dat ding zat. Ben een opticien ingelopen maar die wisten me ook niet helpen en zeiden dat ik maar naar een huisarts moest gaan. Ik ben naar huis gefietst ondanks dat ik nog maar weinig zag. Het ding werd steeds groter en trillender. Ik weet niet of het nu in beide ogen of alleen rechts zat: in het begin toen ik in de opticienzaak stond leek het in beide ogen te zitten (als ik 1 oog dicht deed zat het nog in het andere oog), maar later onderweg naar huis leek het alsof ik m alleen nog heel erg met rechts zag (als ik mn oog dichtdeed zat ie er trouwens nog geloof ik). Ik was net thuis (kwartier-20 min nadat het begon), toen het ineens ophield volgens mij. Ik weet niet of ik nu meer stukken gezichtsveld mis dan ik al deed voor ik dit kreeg, geloof het niet maar ben er niet zeker van. Ik heb geen hoofdpijn, geen oogpijn (ja ok heel klein beetje oogpijn links en beetje katerig gevoel/ trillerig/ duizelig maar geen niet-uit-te-houden-ontzettend-zware-hoofdpijn, en het kwam ook pas na een paar minuten). Huisartsenweekenddienst gebeld maar die assistente zei dat het geen migraine kon zijn omdat ik dan hoofdpijn zou moeten hebben nu en dat heb ik niet (onzin want je kan ook migraine hebben zonder hoofdpijn, dat je alleen die dingen ziet). ALs het nog eens terugkwam moest ik nog maar es bellen dan zou ze een afspraak maken.@@ Ik heb nog heel veel meer oogklachten (staan ook op andere topics hier in dit forum) deze zijn begonnen op mn 14e toen ik een zonsverduistering heb lopen turen paar uur lang en in jaren erna paar keer zomaar uit t niets verergerd. (steeds meer mouches volantes, lichtovergevoelig, bewegend beeld, soms hele grote pupillen hebben, raar tegen neus aankijken, sneeuwgordijn zien, stukken gezichtsveld missen) die staan ook in andere topics hier op dit forum. Artsen hebben echter niks kunnen vinden tot nu toe: geen gezichtsveldafwijkingen, niks aan mn netvlies. Enige wat ze gevonden hebben tot nu toe is: verminderde oogsamenwerking, verziend een klein beetje maar nog geen bril nodig, idd last van mouches volantes, 2 aders in mn linkeroog ipv waar een normaal mens er 1 heeft en zenuwlaag netvlies is daar op die plek dan ook wat dun, weinig pigment of juist pigment op plekken waar andere mensen dat niet hebben of zoiets. Miss dat het allemaal verband houdt met elkaar, dat lijkt me zelf wel logisch maar men kan dus niks vinden.


Hallo, Ik ben geen deskundige op het gebied van oogheelkunde, maar ik kan je wel zeggen dat jouw probleem heel herkenbaar is, omdat ik soms dezelfde verschijnselen heb. Het begint inderdaad met een trillende lichte punt, precies in de focus, waardoor ik niet meer scherp kan zien. Deze wordt snel groter en na ongeveer 45 minuten is hij uit het gezichtsveld verdwenen. Volgens de huisarts zijn de lichtverschijnselen een aura en volgens hem heb ik migraine zonder hoofdpijn. Af en toe komt het terug. Meestal zit er een paar maanden tussen voordat het verschijnsel zich weer een keer voor doet. Omdat ik het maar af en toe heb en er verder geen verschijnselen bij zijn denk ik dat het allemaal wel mee valt.

label.Geplaatst op 2005-02-14 10:13:52

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren