© 2024 solvo B.V.

Contactlenzen voor een 9 jarig kind?

Hoi Daar Mijn zoon van 9 jaar oud zou graag contactlenzen willen dragen i.p.v. zijn bril, omdat hij heel erg onverzichtig omgaat met zijn bril en iedere keer een nieuwe kopen is erg duur. Hij zit nu op voetballen en ik wil dat hij met het voetballen de bril af doet, maar dan heeft hij het probleem dat hij de tegenspeler en andere spelers niet ziet aankomen! Zijn oogsterkte is -1,00 . Graag zou ik daar advies overwillen hebben.


beste colinda, Ik zou deze vraag voorleggen aan de opticiën bij wie jouw zoon zijn bril weg heeft. Persoonlijk vindt ik het niet zon goed idee, want aan contactlenzen zit een aantal dingen waarmee rekening gehouden moet worden: vergroot risico op ooginfectie, stukgaan van de lens in het oog en ga zo maar door. Maar ik ken je zoon niet en weet niet of hij met lenzen om zou kunnen gaan, dus ik zou de vraag gewoon voorleggen. De opticiën kan dan bekijken of je zoon lenzen kan dragen. Groetjes Norah

label.Geplaatst op 2004-02-02 17:42:11


Op zich is het geen bezwaar om een kind van 9 lenzen te laten dragen. Maar met lenzen moet je wel zorgvuldig omgaan. Als hij met zn bril al niet zo zorgvuldig is, zal hij dat met lenzen dan wel zijn??? Misschien kan hij anders alleen voor het voetballen lenzen... Maar het lijkt me goed om dit te overleggen met een goede opticien/optometrist of inderdaad naar de oogarts te gaan. Ik had zelf op mn 9e al 1 lens en dat ging hardstikke goed.

label.Geplaatst op 2004-02-22 11:02:31


ook ik ben benieuwd op reacties hierop bij mij betreft het contactlenzen voor 7 jarig kind contactlenzen zouden zijn kijkprobleem voor 90 procent kunnen oplossen

label.Geplaatst op 2004-02-23 14:18:58


Hoi, in plaats van een opticien zou ik het eerder aan een oogarts vragen, zeker voor zo\'n jong kind. Uit ervaringen met opticiens blijkt dat ze graag willen verkopen, een tijdje geleden is er nog een heleboel over op tv geweest in het programma \"kassa\", dus beter een oogarts! Persoonlijk zou ik het niet doen, mijn zonen hebben ook brillen en kregen pas op hun 14de lenzen, omdat je er zeer zorgvuldig mee om moet gaan. Min 1 is dermate weinig dat je ook kunt voetballen zonder bril. Ik heb al jaren min1.75 en min2 en loop overdag zonder bril, alleen voor tv kijken doe ik hem op (autorijden kan ik niet). Omdat ik weinig een bril draag, heb ik al 32 jaar ongeveer dezelfde sterkte, door veelvuldig een bril te dragen worden je ogen lui, en gaan ze achteruit. Mensen die de hele dag hun bril dragen moeten vaak elk jaar een sterkere bril. Min 1 is echt heel weinig! (alleen voor in de klas,om op het bord te kijken, zou ik zeggen)

label.Geplaatst op 2004-02-02 19:01:16


Catharina, Ik denk dat het voor een heel groot deel aan het kind zelf ligt. Of hij of zij zelf zuinig op zn lenzen kan zijn enzo. Ik had zelf toen ik 9 was voor het eerst een lens (toen had ik maar voor 1 oog sterkte nodig). En dat ging eigenlijk best wel heel goed. Mijn ouders (toevallig een optiekzaak dus in het vak) vonden het wel een voorwaarde dat ik ze zelf in en uit kon doen (want anders was het lastig op school als er eens wat mee was). Op een gegeven moment toen ik in de pubertijd kwam heb ik mn lens uitgelaten (ik denk een beetje opstandigheid). Ik zag immers met mijn andere oog toen nog wel goed. Nu draag ik alweer jaren lenzen. Ik denk dat je het best voor zo'n jong kind bij de oogarts kan informeren of bij een goede opticien/optometrist. Iemand die er echt verstand van heeft (vaak niet bij van die ketens). Maar er zullen veel opticiens/optometristen zijn die het niet aandurven bij jonge kinderen. Maar je zou allicht eens kunnen informeren bij de oogarts of het kan en waar je dat dan het beste kunt doen.

label.Geplaatst op 2004-02-24 17:34:58


Op zich is er niks mis mee om een kind van 9 jaar lenzen te laten dragen ,mits hij er heel zorgvuldig mee is.Maar als hij al heel onvoorzichtig met zijn bril omgaat weet ik niet of het een goed idee is.Mijn dochter heeft sinds haar 10 -de lenzen en dat gaat prima. Je ogen gaan ook niet harder of erger achteruit als je een bril of lenzen draagt!Het hebben van slechte ogen heeft niets met luie ogen te maken nl.Dat is gewoon erfelijk,daar doe je niks aan. maar overleg met een oogarts inderdaad!succes

label.Geplaatst op 2004-02-19 14:30:25


Hoi Deesje, Bedankt voor je reactie ik ga dit overleggen met mijn oogarts of orthoptist, mijn opticien heeft ons het advies gegeven voor contactlenzen daar dit het kijkprobleem van mijn zoontje grotendeels zou oplossen hij heeft asstigmatisme hij krijg het beeld nooit echt scherp en letters en objecten dansen heel erg voor zijn ogen (erg vermoeiendzoals je wel snapt) hij zit nu in gr 3 basisschool en dit is natuurlijk wel een moeilijke groep ,leren lezen schrijven etc hij heeft moeite met tussen de lijntjes schrijven, lezen lukt prima maar alleen als hij de andere regels afdekt met papier anders krijgt hij teveel visuele prikkels dit is in het kort mijn verhaal GROET Catharina

label.Geplaatst op 2004-02-26 14:48:37

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren