© 2024 solvo B.V.

Dagelijkse bril

Ik heb bij een ander bericht gelezen dat het dragen van een bril gedurende de hele dag je ogen achter uit gaan. Ik ben 14 en heb nu -4.5 en -4. Toen ik begon aan een bril had ik -1 of zoiets. Klopt het dat als je een bril de hele dag draagt je ogen achteruit gaan? Mijn opticien zei dat ik de hele dag m\'n bril moet dragen. En geld dat ook voor lenzen? (Kan ik op het moment niet indoen vanwege oogonsteking. M\'n opticien zei niks over vergrote kans op oogontsteking.)


Rwt, ik geloof dat je heel veel dingen door elkaar haalt en daarnaast weer een aantal onjuiste uitspraken doet. Ogen wennen NIET aan een bril of sterkte. Zoals ik al zei kan slecht zien veroorzaakt worden door een te lang of te kort oog of door een te dikke of te dunne ooglens. Allemaal factoren die NIET beinvloed worden door het dragen van een correctiemethode. Je ogen worden dan ook niet lui van het dragen van een bril. Absolute nonsens. Verder heeft een leesbril niet zo veel te maken met de "gewone" brillen. De gewone brillen worden ingezet bij aandoeningen zoals hierboven beschreven, veel voorkomend onder de bevolking. De bril die je daarvoor draagt kan je dan gewoon de hele dag dragen. Een leesbril wordt gebruikt bij ouderdomsslechtziendheid. Dit wordt veroorzaakt door slijtage in de kringspier rondom de ooglens, waardoor deze minder goed kan opbollen en je daardoor een boek op grotere afstand moet houden dan daarvoor. Dat is een volledig andere oorzaak dan de gewone brillen. Voorts kan je ook niet een leesbril de hele dag ophouden, aangezien je niet scherp kan zien op afstand met een leesbril!! Als laatste heb ik ook absoluut niet beweerd dat de sterkte van je ogen niet kan varieren door de jaren heen.

label.Geplaatst op 2004-06-19 19:46:45


Je ogen gaan NIET achteruit door het dragen van een bril. Het feit dat je ogen eerst beter waren en nu slechter, heeft niet met het dragen van een bril te maken, maar met de groei (waar je immers nog in zit). Slecht zien kan 2 oorzaken hebben: - het oog is relatief te klein of te groot - de lens breekt te zwak of te sterk Allebei deze factoren worden NIET beinvloed door het bril dragen (je oog wordt er immers niet groter of kleiner van). Hetzelfde verhaal geldt voor lenzen, daarvan ga je ook NIET slechter zien. Overigens bepaal je uiteraard zelf wanneer en hoe vaak je je bril (of lenzen) draagt. Het lijkt me wel bijzonder verstandig om met -4 de hele dag een bril (of lenzen) te dragen. Anders zie je niet goed en je kan ook hoofdpijn krijgen door het voortdurende knijpen van je ogen.

label.Geplaatst op 2004-06-16 20:23:03


Ogen worden niet slechter of lui door het dragen van een bril. Waarschijnlijk zal je wel merken dat het met een bril lekkerder kijkt dan zonder en je hem misschien daardoor vaker op wilt. Maar dat betekent niet dat je ogen lui zijn of slechter worden. Doe gewoon wat lekker kijkt!!! Als je lenzen draagt heb je meer kans op een oogontsteking dan wanneer je ze niet draagt. Maar door je lenzen goed schoon te houden (elke keer als je ze uitdoet in het bakje schone vloeistof! en niet in je mond en dergelijken) kom je een heel end. Een oogontsteking kan ook gewoon domme pech zijn, als je bijvoorbeeld verkouden bent kan je ook een ontsteking krijgen.

label.Geplaatst op 2004-06-20 16:34:27


klopt co, maar toch zijn er weer uitzonderingen. Iemand die een leesbril en een gewone heeft, moet dus vaak wisselen van bril. Als je je leesbril de hele dag ophoud, wennen je ogen er aan. Ik praat nu over een sterkte van lezen 3 en gewone bril sterkte 1,75. Je ogen worden een beetje lui. Daar komt nog bij dat lenzen meestal minder sterk zijn dan glazen. Soms wordt de leesbril te sterk en moet je een dagje terug.Wijs om een bril af te laten is het nooit. ER kan ook een dag komen dat je opeens geen bril meer nodig hebt. De wetenschap staat voor een raadsel. Maar ik heb het aan den lijve ondervonden. Toen ging ik van +5 naar niets. Inmiddels op leeftijd gekomen, heb ik wel weer een bril terug.Niet zo sterk meer. Oogontsteking kan altijd gebeuren dat hoeft niet perse door lenzen. Je risico kan daar wel door vergroten omdat je dagelijks met je vingers in je ogen zit. Maak je niet druk. Regelmatig controleren is nooit voor niets. Succes Rwt

label.Geplaatst op 2004-06-17 19:10:38


DAT IS NOU PRECIES WAT EEN DOKTER MIJ OOK VERTELD. hELAAS BEN IK ZELF SLACHTOFFER EN IK DRAAG MIJN LEESBRIL DE HELE DAG UIT GEMAK.DUS GELOOF WAT JE GELOVEN WILT RWT

label.Geplaatst op 2004-06-20 23:40:07


Ik draag 35 jaar een bril (sinds mn 9e), en daarvan al 25 jaar ongeveer dezelfde sterkte (flink in de min). Ook een behoorlijk heftige oogkwaal (stevens johnson syndroom) op mn 37e heeft -hierin- niets veranderd. zie www.sjsnl.tk

label.Geplaatst op 2004-06-26 16:14:40

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren