© 2024 solvo B.V.

Glasvocht loslating?

Gisteren had ik plotseling een soort spinrag voor mijn linkeroog,na onderzoek door oogarts bleek het om glasvocht loslating te gaan,na enkele weken zal het minder worden? Ik heb 22 jaar geleden al een gaatje in het netvlies gehad,is toen met laserstralen behandeld! Ik lees ,teken,en zit veel achter de computer,wat op dit moment erg vermoeiend is. Weet iemand of dit schadelijk is? Moet ik mijn oog meer rust gunnen? Verder heb ik vorige week een bal tegen mijn oog gekregen,kan dit de oorzaak zijn of versneld hebben>.? Volgens de oogarts is het de leeftijd en bijziendheid. Is de kans op netvliesloslating nu groter? Kan iemand mij hier meer over vertellen misschien? Groetjes Tessa


Jammer dat u al die vragen niet aan de oogarts heeft gesteld... Een paar kan ik er misschien wel beantwoorden. Een glasvochtloslating komt denk ik niet van veel computeren of lezen. Het is wel heel waarschijnlijk dat die bal eraan bijgedragen heeft. Volgens mij kan het niet weer vastgroeien, dus ik weet eigenlijk niet of rustig aan doen een noodzaak is. Ik weet niet hoe het zit met meer kans op een netvliesloslating. Wellicht kunt u de oogarts nog eens bellen om wat meer antwoorden te krijgen... Of een optometrist (vaak wel te vinden in een goede optiekzaak) zal ook wel wat meer antwoorden weten. Succes

label.Geplaatst op 2003-08-28 16:29:58


Hallo, Ik heb 3.5 weken geleden een glasvochtloslating gehad (aan beide ogen!). Mijn zicht is nu weer normaal. Er werd mij aangeraden om gedurende twee maanden geen sporten te beoefenen die grote drukverschillen kunnen veroorzaken (duiken, zweefvliegen, e.d.), dit om de loslating van het glasvocht terug te kunnen herstellen, want dit moet op een natuurlijke manier gebeuren. Oorzaken kunnen inderdaad de bal op het oog zijn, maar leeftijd speelt ook een rol (de glasvochtloslating wordt o.m. veroorzaakt door een verminderde elasticiteit van de vezels in het glasvocht, en hoe ouder je bent, hoe minder elastisch deze worden). Bijziendheid (vooral dan hoge bijziendheid, veelal hoger dazn -6) is een risicofactor. Glasvochtloslating is geen ernstige zaak, maar gezien jouw netvlieshistorie is voorzichtig zijn wel de boodschap. Bij die loslating van het glasvocht van mij is inderdaad ook vastgesteld dat ik een zwak perifeer netvlies aan 1 oog heb, met ook enkele microperforaties (gaatjes). Bij een glasvochtloslating EN een zwak netvlies bestaat nu de kans dat het glasvocht het netvlies meetrekt (want het glasvocht zit vast aan het netvlies), zodat het netvlies loskomt of scheurt. Laat dus zeker je netvlies testen hierop (dit bedoelde ik dus met voorzichtig zijn!)!Bij mij is dit gelukkig niet gebeurd, maar hebben ze wel voor alle zekerheid het netvlies gelaserd. Computerwerk, veel lezen, e.d. kan absoluut geen kwaad en heefft ook geen enkel oorzakelijk verband met de glasvochtloslating. het enige waar je in de toekomst wat voor zal moeten opletten is voor zogenaamde contactsporten (judo, boksen, squash, e.d), dus alle sporten waarmee je iets op (bv harde slag) of in je oog kan krijgen. Hopelijk heeft dit antwoord je wat verder geholpen (ik heb de informatie gevraagd aan de directeur van de oftalmologische dienst van het UZ Gent-België, vermits ik zelf met heel wat vragen zat toen dit bij mij gebeurde).

label.Geplaatst op 2003-09-11 10:55:59


Zelfde verhaal: lichtflitsen ( niet erg en meestal in de avond.)Volgende dag naar huisarts die zorgde dat ik na 1 dag bij de oogarts langs kon komen. Konclusie: loslaten achterste glasvocht membraam. Advies: even aanzien de troebeling zou minder moeten worden en bij erger worden van de flitsen gelijk langskomen.Wie weet hoe lang die troebeling kan duren?

label.Geplaatst op 2004-05-02 22:05:18


Hoi Bas Je vroeg hoe lang het ging duren, die glasvocht loslating Ik had er nog nooit van gehoord en de oogarts vertelde me dat het in principe geen kwaad kon, alleen erg hinderlijk was. Het zou na een week of 6 minder worden en dat was ook zo,ineens merk je dat je er bijna geen last meer van hebt Je moet het wel in de gaten houden en bij lichtflitsen toch naar de oogarts gaan,dit kan duiden op netvliesloslating of een gaatje in netvlies. Sterkte.

label.Geplaatst op 2004-05-03 11:08:14


Wat zie je precies bij een glasvochtloslating? Ik vraag me af of ik er zelf ook last van heb.....zie de laatste dagen weer een soort blauwig balletje/ puntje in beeld waardoor lezen moeilijker gaat en een beetje lichtpuntjes (geen flitsen dus maar meer puntjes)....verder sterke vermeerdering van mouches volantes en van mijn sneeuwgordijn. De huisarts vond een paar weken geleden een 'sluiertje' in mijn glasvocht, wat die sneeuw zou verklaren die ik al 8 jaar zie. De oogarts die gister mijn ogen heeft bekeken zei niks ernstigs te zien. Heb niet gevraagd of ze een glasvochtloslating heeft gezien. Ik weet niet of dat ALS ik een glasvochtloslating heb, ze dat dan ook wel gezegd zal/ zullen hebben? Of zien ze het als zo onschuldig (in mijn geval) dat ze dat niet eens aan je mededelen???

label.Geplaatst op 2004-05-04 13:54:35


De lichtflitsen had ik het afgelopen jaar al een enkele keer gehad en er niet veel aandacht aan besteed maar nu kreeg er weer een paar voor het naar bed gaan en bij het opstaan was mijn zicht rechts niet geheel helder ik ziet dus geen zwarte puntjes of zo maar het is gewoon niet helder net of je door een niet schone bril kijkt.Daarom ben ik verwezen naar de oogarts en was de konclusie: loslating glasvocht loslating.

label.Geplaatst op 2004-05-07 21:42:39


Om volledig te zijn ik ben 71, dus dat zal ook wel van invloed zijn.

label.Geplaatst op 2004-05-07 21:46:37

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren