© 2024 solvo B.V.

Glasvochtvertroebeling

Ik heb sinds enkele maanden glasvochtvertroebeling aan een oog. Helaas heb ik aan de andere kant een lui oog waardoor ik extra gehandicapt ben. Doctoren in Venlo en Maastricht raden mij aan niet te opereren. Heeft iemand dit al eens gehad en is hier aan geopereerd ? Volgens de doktor in het oogziekenhuis Rotterdam is de kans op mislukken heel klein.


Hoi Theo ik heb sinds 3 maanden last van glasvochtvertroebeling, mijn oogarts in Tilburg zei dat dit ouderdom is ik ben 29 jaar. En dat ik er maar mee moet leren leven. Nu heb ik een afspraak gemaakt in het oogziekenhuis voor een second opinion. Ik heb er erg veel last van, vooral nu het overal zo licht is. Weet jij al of je laat operen? Ik wist trouwens niet dat dat kon. groetjes Natascha

label.Geplaatst op 2003-06-03 20:12:21


Hoi Theo, bedankt voor je bericht. Ik moet 30 juni naar Dr. van der Born. Van die procenten wist ik allemaal nog niks af, ik ben blij dat ik dat nu weet. Het klinkt goed, maar ik blijf het eng vinden. Ik ben benieuwd wat ze daar vertellen maar ik laat het je zeker weten. Groetjes Natascha

label.Geplaatst op 2003-06-05 22:24:16


Wat is glasvochtvertroebling eigenlijk? Ik ben namelijk een aantal jaren geleden ook naar de oogarts geweest met klachten van beweegbare vlekjes voor mijn ogen. Ze bewegen mee, maar zitten niet altijd op de zelfde plaats, ze zakken weer naar beneden als ik lang naar boven blijf kijken. Ik heb er het meeste last van als ik naar het beeldscherm van de pc kijken en als het buiten erg licht is. Het is behoorlijk irritant, en het lijkt erger te worden. De oogarts zei destijds dat het HELE kleine goedaardige bacterien waren en dat heel veel mensen dat hebben. Is dit het zelfde als wat jullie hebben?

label.Geplaatst op 2003-07-01 15:53:18


Huh? Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal wat een glasvochtvertroebeling precies is...tis dus niet hetzelfde als mouches volantes zei iemand, maar ik hoorde een aantal mensen wel iets zeggen over vlekjes zien enzo...en dat lijkt m.i. toch wel erg op mouches volantes. Iemand anders zei weer dat het overgevoeligheid voor licht was. Wat is een glasvochtvertroebeling nu? Is het nu dat je mouches volantes ziet? Of is het dat je niet meer tegen licht kan? Of iets anders? Ik vraag me ook af of ik zelf symptomen heb van een glasvochtvertroebeling, hieronder even wat van mijn klachten: Ik zie al sinds 8 jaar 'sneeuw' (ala testbeeld op TV), dit zag ik vooral op een heldere achtergrond of in het donker, maar de laatste tijd zie ik het steeds meer, ik kan er soms bijna niet door lezen. De huisarts heeft een, zoals zij het noemt, sluier in het glasvocht van alletwee de ogen zien hangen, en dit verklaarde volgens haar mijn 'sneeuw'. Die sluier is een soort van mouches volantes, maar dan een andere verschijningsvorm ervan zei ze. (is dit ook een glasvochtvertoebeling?) Verder heb ik extreem veel last van mouches volantes: een poos geleden waren het voornamelijk alleen nog maar 'belletjes', maar de laatste tijd heb ik er ook zwarte vlekjes en troebele lijnen bij zitten....het zijn er niet zomaar een paar maar echt een hele regen. Buiten valt dit het meest op, vooral op zonnige dagen als deze. Ik wordt er dan echt gek van, zie alleen maar die dingen. Ik draag nu dus ook telkens een zonnebril omdat ik er dan iets minder last van heb. Verder ben ik al sinds 5 jaar overgevoelig voor licht: niet dat het pijn doet aan mn ogen of zo, maar alles lijkt gewoon 10x zo fel: zonlicht, lampen, stoplichten, autolichten, indirect zonlicht dat op het water of op metaal schijnt etc. Als ik toch in licht of indirect licht kijk heb ik langer last van nabeelden dan een normaal mens. Sinds een maand is dit nog erger geworden: alles lijkt NOG feller (zonlicht is een groot verblindend vlak geworden, als de zon schijnt staat de helft van de tuin onder verblindend licht), nu zelfs zo erg dat ik wel een beetje pijn/ moeie ogen krijg als ik computer of TV kijk dus ik zit nu steeds met een zonnebril achter de computer en de TV. En als ik in het donker naar huis fiets krijg ik gewoon koppijn van de felheid van de autolichten, stoplichten en de lantaarnpalen. Tis zelfs zo erg dat de witte plastic tuinmeubelen en de witte lakens die te drogen hangen in de tuin van de buren voor mij te fel zijn! Mijn vragen: -wat ervaar je nu precies bij een glasvochtvertroebeling? -heb ik ook symptomen van een glasvochtvertroebeling? -kan het minder worden of weggaan? Of wordt het alleen maar erger? Ik ben btw 22 jaar en dit is nog maar een deel van mijn oogklachten (heb er nog veel meer zoals verminderd gezichtsveld en niet meer normaal kunnen accomoderen etc.)

label.Geplaatst op 2004-04-26 21:53:15


Hallo allemaal Ik heb met veel interesse jullie stukjes gelezen. Heb zelf ook last van glasvochttroebelingen, achterst glasvochtmembraanloslating zoals dit ddor mijn oogarts genoemd wordt. Veel van jullie stukjes zijn al van vorig jaar ik ben benieuwd of er al iemand een operatie ondergaan heeft. Wil iemand dan reageren ben nieuwsgierig of dit gelukt is en waar de operatie is uitgevoerd en of er complicaties zijn ontstaan. BVD Landje

label.Geplaatst op 2004-05-28 10:10:08


Hoi Landje en anderen, Ik had wel diverse berichtjes gelezen maar niet precies onthouden wat bij wie hoorde. Al een half jaar flitsen dat is best een poos. Als je ervoor onder controle bent is het goed, meer kun je er niet aan doen. Behalve zorgen dat je niet te veel schokbewegingen maakt dus niet springen waarbij je hard neerkomt. Het netvlies lag bij mij al te ver los om het nog te repareren, ze zijn er tijdens een lange operatie mee bezig geweest. In mijn nog ziende oog hebben ze het netvlies rondom vast gelaserd. Veel sterkte ermee en hopelijk komt het tot rust. groet, 1oog

label.Geplaatst op 2004-07-31 18:59:33


Voor wie het interreseert, In het universitair medisch centrum in Leuven worden operaties tegen glasvochttroebelingen verricht sinds 2 jaar. Het gaat hier om dezelfde methode als dr Stodulka in Tjechie gebruikt.

label.Geplaatst op 2004-09-28 23:34:32


Hallo Natascha, Leuk dat ik jouw berichtje kreeg over de glasvochtvertroebelingen. Ik ben in Venlo en in Maastricht geweest en kreeg net zoals jij het antwoord hiermee te moeten leven. Via internet heb ik toen naar het Oogziekenhuis in Rotterdam geschreven en men heeft mij hetvolgende geantwoord: Operatie is bijna zonder risico. Kans op infectie ( dit is wel zeer ernstig ) is 1 %. Kans op netvliesloslating 3 tot 5 %. Ik heb op 17 juli een afspraak bij Dr Feron en wil een operatie met hem bespreken. Ik denk, gezien het antwoord, dat ik mij wel laat opereren. Ik heb ook nog eens het probleem dat ik een lui oog heb en aan het goede oog heb ik deze problemen. Dubbel pech. Laat me eens weten wanneer jij hier naartoe moet en mocht je eerder zijn dan ik, laat me eens weten wat ze hebben gezegd Sterkte .. Theo

label.Geplaatst op 2003-06-03 22:07:44


Hallo Natasja, Ik was benieuwd wat ze hebben gezegd in het oogziekenhuis ? Laat je je opereren en zoja wanneer ? Ik hoor het wel Groetjes Theo

label.Geplaatst op 2003-07-01 21:27:29


Hoi Ik ben 33 jaar en heb zojuist elders op dit forum ook een berichtje achtergelaten. Ik heb sinds ongeveer mijn 12de glasvochttroebelingen en al die andere namen zijn volgens mij gewoon synoniemen of heel verwante aandoeningen met dezelfde gevolgen. Ik draag heel vaak een basebalpetje om het licht te dempen. En dat het licht niet direct op mijn ogen schijnt. Ik heb er sinds een paar jaar een sport van gemaakt om van alle vakantielanden een keurig petje mee te brengen zodat het niet altijd hetzelfde is. Er zitten er een paar bij die heel neutraal zijn en bij veel gelegenheden te dragen zijn. Echter word je wel anders benaderd dan zonder, dat is een kwestie van inschatten wanneer het wel of niet 'kan'. Soms zorg ik dat ik bij kennismaking hem nog niet opzet, maar dan na uitleg snel uit mijn tas pak. Het is voor mij echt een hulpmiddel ik kan er veel beter door zien. Een zonnebril haalt voor mij teveel het contrast weg. Enne achter de pc met een zonnebril dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb mijn beeldschermaanpassingen zo ingesteld dat ik witte tekst op zwarte achtergrond krijg. (contrast zwart) Dat is echt ideaal!! Dan zit je niet naar zo'n lichtzee te kijken. Tijdens vakanties maken we altijd veel foto's en soms video. Zo kan ik thuis nagenieten wat er tijdens de zonnige dagen te zien was. De foto's zijn zo fel niet. Zeker met de digitale fotografie kost het niets extra's om veel foto's te maken. Ik ga me aan die troebelingen nooit laten opereren. Ik heb een zwak netvlies en heb reeds het zicht in mijn rechteroog verloren. Ik zie door staar ook wel flink wazig maar kan me nog goed zelfstandig redden. Mocht een operatie fout gaan..... Iets is beter dan niets.

label.Geplaatst op 2004-07-24 12:16:43


Hallo 1oog Waaraan had je gemerkt dat je netvlies had losgelaten of kwamen ze daar tijdens een controle achter. Bij welk ziekenhuis ben jij onder behandeling. Ik zal proberen te genieten van mijn vakantie ben wel blij dat we dit jaar niet voor een strandvakantie hebben gekozen. Dit lijkt me nl zeer vervelend mede ook omdat ik in verband met de mislukte laseroperatie nu een harde lens draag. Ps ik ben 39 jaar oudwat is jou leeftijd?

label.Geplaatst op 2004-08-01 10:32:41


hallo theo, Ik was eigenlijk wel benieuwd wat de oogarts er van gezegd heeft, kunnen ze jou eraan opereren? laat je het nog weten? groetjes anke

label.Geplaatst op 2003-08-29 12:16:15


hallo theo, Ik was eigenlijk wel benieuwd wat de oogarts er van gezegd heeft, kunnen ze jou eraan opereren? laat je het nog weten? groetjes anke

label.Geplaatst op 2003-08-29 12:16:16


Hallo 1oog hoe komt het dat je aan 1 oog niets meer ziet?. Is dit een gevolg van de floaters? Zijn je floaters in de loop van de jaren sterk verergerd? Ik ga dit jaar voor het eerst met mijn floaters op vakantie, zie hier erg tegenop ivm felle zon en ik kan me moeilijk voorstellen dat ik van deze vakantie kan genieten.

label.Geplaatst op 2004-07-29 10:47:32


Wees gerust, het zicht aan mijn rechteroog heb ik verloren door netvliesloslating. Floaters kunnen op zich niet zoveel kwaad volgens mij, het is alleen niet leuk kijken. Het went wel een beetje. Toen ik enkele jaren geleden nadrukkelijk slechter ging zien door de bijkomende staar, maakte ik me eerst ook druk over de vakantie. Maar met leuk gezelschap is het mij toch gelukt om er van te genieten en zoals ik al eerder schreef, van het uitzicht geniet ik pas later als ik de foto's thuis in de woonkamer bekijk. Gelukkig ben ik nooit een strandganger geweest en zijn er altijd wel schaduwplekjes te vinden, waar wij naar toe gaan. Vertel je reisgenoten wat voor jou prettig is, dan kunnen ze er rekening mee houden. Zo let mijn man en veel van mijn vrienden bij terrasjes er altijd op dat ik met mijn rug naar de zon kan gaan zitten of als er weinig schaduw is, ik altijd voorrang krijg voor dat plekje. Alvast een prettige vakantie toegewenst. Groet 1oog

label.Geplaatst op 2004-07-29 11:08:14


Bedankt voor je reactie, Ben toch niet helemaal gerust misschien heb je op een andere plek op dit forum gelezen dat ik al ruim een half jaar last heb van flitsen ben daarom ook bang dat ik een netvlieslosalating ga krijgen. Ben onder controle bij oogarts hiervoor. Hen last gekregen van floaters na mislukte laserbehandeling, zicht rechts is verminderd. Was er bij jou geen mogelijkheid om je netvlies weer aan te hechten? PS Ik ben Landje Ben nu thuis en kon niet inloggen met landje.

label.Geplaatst op 2004-07-31 09:43:56


Ik probeer dit berichtje al een paar dagen te posten maar telkens zie ik het er zelf niet tussenstaan. Bij deze weer een poging. Beste, Hoe het toen bij gegaan is weet ik niet meer precies. Ik geloof dat ik grote zwarte vlekken ging zien, die ook wel af en toe weer wegtrokken. Maar wel op dezelfde plek bleven. In tegenstelling tot de glasvochttroebelingen die bij mij constant in beweging zijn. Toen nog te jong om te beseffen dat je ogen niet zo makkelijk te \'repareren\' zijn. Waardoor ik het in eerste instantie verzweeg. Ik had het niet zo op ziekenhuizen. Achteraf blijkt het min of meer erfelijk te zijn dat ik een zwak netvlies heb en hebben ze bij mijn vader alsnog zijn netvlies met laserstralen vastgezet ter preventie. Ik ben zeer bijziend (-13, cilinder -3,5) en dan schijnt je netvlies door de vorm van je oog zwakker te zijn en zeer gevoelig voor netvliesloslating. Toen ik uiteindelijk wel bij de oogarts terecht kwam was het al te ver gescheurd om het tijdens de operatie te kunnen herstellen. Nu ruim 20 jaar later ben ik inmiddels 33 jaar. Ik ben sindsdien onder controle in het oogziekenhuis Rotterdam. Bijna een 25 jarig jubileum. Tot vorig jaar bij oogarts Mertens geweest, een zeer goede oogarts!! Vanwege pensioen overgenomen door dr. Veckeneer (of zoiets, ik weet het niet precies uit mijn hoofd) deze man heb ik nog maar 2 keer ontmoet en is vooralsnog een goede vervanger. Over het oogziekenhuis zelf was ik altijd goed te spreken. De oogarts had een eigen secretaresse met wie ik goed kon overleggen als er iets \'vreemds\' was, tussen de reguliere afspraken door. Maar tegenwoordig loopt alles via het afsprakenbureau en wordt je ontzettend onvriendelijk te woord gestaan en in spoedgevallen denkt zo\'n telefoontrien wel eens even te regelen dat je in de loop van de week bij de EHBO langs kan komen, nou dat heeft in mijn geval dus echt geen nut. Als er een andere arts naar kijkt dan weet ie echt niet wat ie er mee aan moet. Dus dat zijn vaak lange gesprekken aan de telefoon.... In mijn ziende oog zijn ook al scheurtjes aanwezig maar die vallen buiten het gezichtsveld en zijn rondom ook weer vastgezet met laserstralen. Die scheurtjes heb ik dus nooit bemerkt, maar ik had een halfjaarlijkse controle. Tijdelijk is het jaarlijks geweest, toen het jaar in jaar uit zeer rustig was. Sinds dat ik staar heb was het weer tijdelijk halfjaarlijks en nu na 5 jaar zit ik op driekwart jaar. In oktober is de volgende controle.

label.Geplaatst op 2004-08-03 11:42:56


Irma, een troebeling van het glasvocht brengt met zich mee dat je erg gevoelig bent vor licht in de ogen. Het glasvocht wordt 'dikker' naarmate je ouder wordt. wat jij hebt zijn mouches volantes 'vliegende deeltjes'. Niks ernstigs. Zo'n 10 a 20 procent van de mensen heeft het in meer of mindere mate. Het zijn deeltjes die door het glasvocht bewegen. Deze deeltjes zijn geen bacterien, zoals jou verteld is, maar het zijn overgebeleven deeltjes van de aderen die in je oog liepen toen je nog een foetusje was... :) Niks ernstigs, dus... Sorry dat ik ff off topic ging, maar wilde antwoord geven op de vraag van Irma! Gr. B!

label.Geplaatst op 2003-07-26 19:33:00

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren