© 2024 solvo B.V.

(grijze) staarbehandeling

Ik ben een jongen van 24 jaar en onlangs is grijze staar geconstateerd in beide ogen. De oorzaak hiervan is vermoedelijk gelegen in een acute stoornis in de stofwisseling, maar dat terzijde. Ik zie op zich nog scherp, zij het niet dat ik ontzettend veel last heb van licht. Zodra het licht is, is het het alsof ik me in de mist begeef. Er hangt een schaduw om mensen heen, lichtpunten worden vervormd. Ook durf ik \'s avonds niet meer de auto in te stappen omdat de lichten van andere auto\'s me verblinden. Ik overweeg dus sterk om een staaroperatie uit te laten voeren. Maar ik ben doodsbang. Ik weet dat meer dan 95% van de operaties zonder complicaties verloopt. Ik zou graag ervaringen van mensen willen horen die zich aan grijze staar hebben laten helpen en ook veel problemen hebben ondervonden met het \"licht\". Raak je daar vanaf? Klopt het dat als je nu nog vrij goed ziet, alleen met een leesbril door het leven moet? En uiteraard: is je operatie goed verlopen? Alvast bedankt voor reacties, Thomas


Bij mij (vrouw, 49) is afgelopen donderdag 26-2 in een oog staar weggehaald en nieuwe lens ingezet. Ik heb hier veel moeite mee, ben blij dat ik weer kan zien uit dat oog, maar ik ben bijziend dus ik heb mijn hele leven al een bril en sinds een aantal jaren ook leesgedeelte in mijn bril. Nu willen mijn ogen niet samenwerken, ik kan niet zonder maar ook niet met bril, heb al een vensterglas in bril laten zetten, maar ook dit werkt niet. Ik moet binnenkort wel weer aan het werk, maar zo gaat het niet, iemand misschien een tip voor mij?

label.Geplaatst op 2004-02-29 14:07:46


Beste Thomas, Ik ben 39 en ook bij mij is deze zomer grijze staar ontdekt. Ook ik was doodsbang, maar inmiddels (1 sept. j.l.)ben ik aan 1 oog geopereerd. Met dat oog heb ik nu veraf een helder een scherp zicht( ik kon geen mensen meer zien maar zag alleen zwarte vlekken), maar ik kan er niet mee lezen. (wel nog samen met het nog niet geopereerde oog (links), maar dat kost veel moeite en ik houd dat niet zo lang vol) Pas achteraf hoorde ik dat dat oog niet meer kan focussen en realiseer ik me dus dat als dat andere oog ook geopereerd wordt, het lezen écht over is. Ik hoorde echter van een vriendin die het ook is overkomen dat zij in 1 oog een contactlens draagt voor dichtbij zien. Zij heeft dus geen leesbril nodig. Dat leek mij een acceptabele oplossing. Toen ik dat deze week voorstelde aan de oogarts, vertelde hij me tot m'n grote verrassing dat hij ook het nog te opereren oog een beetje bijziend kan maken, zodat je helemaal niet met contactlenzen hoeft te klungelen. Je hebt dan 1 oog voor ver zien en 1 oog voor dichtbij. Morgen heb ik hier nog een gesprek met hem over, maar dit lijkt me een goed alternatief. Jammer alleen dat dit soort informatie niet gewoon vooraf wordt gegeven, maar dat ik er toevallig achterkwam door naar de contactlens optie te vragen. Het valt op dat men alleen is ingesteld op oudere mensen die al jaren met een leesbril rondlopen en niet meer volledig functioneren in de maatschappij. Zo wordt gezegd dat je de 1e week niet mag bukken en tillen, maar dat je daarna gewoon je gang kunt gaan, maar dat blijkt in de praktijk anders: ik kan niet fulltime werken, omdat het lezen mij nu zoveel moeite kost dat dit enorme hoofdpijn oplevert. Dat zou volgende week na de 2e operatie over moeten zijn. De operatie zelf, waar ik zo bang voor was, is niet eng. De injecties op het randje van je oog (nadat eerst met druppels is verdoofd) wel. Inmiddels ben ik erachter dat die niet absoluut noodzakelijk zijn. Ik heb daar echter ook wel weer een discussie met de arts moeten voeren, voordat hij aangaf dat het ook anders (alleen met druppels) kan. Advies: vraag goed door naar alle opties en alternatieven en laat je niet zomaar afschepen met de standaardbehandeling. Als je er behoefte aan hebt kun je me natuurlijk mailen. (ik heb geen andere forums kunnen ontdekken over dit onderwerp. Jij?) Sterkte en wellicht tot mail Erna

label.Geplaatst op 2003-10-01 14:41:55


beetje late reactie maar goed... Ik heb ook een staaroperatie gehad op jonge leeftijd.. (30).. De operatie op zich stelt niks voor..maar die verdoving.. oei.. ik lag op de 'voorkamer' en met mij veel oudere mensen, die net als ik een staaroperatie kregen, ik keek een beetje om me heen en toen ik die dokter rond zag huppelen met zijn injectienaald en er vrolijk op los stak bij die oudjes hun oog raakte ik lichtelijk in paniek... Toen kwam er een grote donkere man in een witte jas naast me staan die mij geruststelde.. had ik dus mooi nie in de gaten dat ie mij 'even' wegspoot via infuusnaald in mijn hand.. grijns... en jah oor ik kwam weer bij en de verdoving was al gedaan.. voor de rest de operatie goed kunnen volgen (oke je ziet wel niks) maar dat 'spoelen' van de oog nadat de oude lens is verwijderd is eigenlijk best wel een prettig gevoel (vond het jammer toen ie ermee stopte) het niet bukken en tillen ed. is mij wel medegedeeld..

label.Geplaatst op 2003-11-18 11:09:51


voor de operaties had ik ook veel last van het licht van bv. de koplampen van de tegenliggers enzo. na de operatie totaal geen problemen, je moet je alleen aan de richtlijnen en adviezen van de oogarts houden.

label.Geplaatst op 2004-11-09 15:25:26


Hoi Erna, Fijn dat er eindelijk eens iemand reageert. Ik zou het inderdaad heel prettig vinden als we elkaar eens per e-mail konden \"spreken\". Ik zit met een kluit vragen waar je me zo het antwoord op kunt geven denk ik. Alleen zie ik je e-mail adres niet (is verborgen). Je kunt mij in ieder geval mailen op thomassc41@hotmail.com Ik ben in ieder geval blij voor je dat je eerste operatie zo voorspoedig is verlopen en een helder resultaat heeft opgeleverd. Groetjes, Thomas P.S. een site die me goed heeft gedaan was http://www.emedicine.com/oph/topic49.htm daar staat weliswaar een flink aantal medische termen vermeld, maar legt de aandoening perfect uit. Echter op internet heb ik niets gevonden over bijvoorbeeld de contactlenzen e.d.

label.Geplaatst op 2003-10-07 20:37:27

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren