© 2024 solvo B.V.

Herkent iemand deze klachten?

Hoi, mijn moeder is psychisch ziek en heeft een paranoide afkeer voor al wat met het medische jargon te maken heeft. Sinds een half jaar ziet ze langs één kant nog amper (ik vermoed zelfs van niet). Ze beweegt het niet meer symetrisch met het andere oog. Tevens is de pupil bruin verkleurd. Met haar andere oog ziet ze ook minder goed. Wanneer ze wil lezen, moet ze bijschijnen met een zaklamp. Tevens ziet ze weinig wanneer ze vb een winkel binnenstapt. Alles lijkt ook duisterder geworden te zijn. \'s Avonds komt ze niet meer buiten, ze fietst niet meer want ze ziet te weinig. Toch heeft ze het gevoel dat ze soms beter ziet, dan heeft ze haar leesbril plots niet meer nodig en dan komt er weer een periode dat ze zeer slecht ziet. Mij lijkt het ook dat ze de zijkanten van het gezichtsveld niet meer waarneemt. vb wanneer we haar iets van op zij iets aanreiken. Ik maak me grote zorgen, maar krijg haar niet mee naar een oogarts. \"Het zal wel beteren\" zegt ze steeds. Herkent iemand die symptomen? Van harte bedankt bij voorbaat!!!!!!!


Als de pupil bruin is, ze slechter ziet, en gezien de leeftijd, is het bijna zeker staar, lenstroebeling. Dan moet de ooglens vervangen worden. is een kleine ingreep, duurt minder dan een half uur, maar wel in een ziekenhuis. Kan onder plaatselijke verdoving, daarna kan ze dezelfde dag weer naar huis. Paar weken later andere oog.

label.Geplaatst op 2009-12-17 20:57:02


Als de pupil bruin is, ze slechter ziet, en gezien de leeftijd, is het bijna zeker staar, lenstroebeling. Dan moet de ooglens vervangen worden. is een kleine ingreep, duurt minder dan een half uur, maar wel in een ziekenhuis. Kan onder plaatselijke verdoving, daarna kan ze dezelfde dag weer naar huis. Paar weken later andere oog.

label.Geplaatst op 2009-12-17 20:57:12


Als de pupil bruin is, ze slechter ziet, en gezien de leeftijd, is het bijna zeker staar, lenstroebeling. Dan moet de ooglens vervangen worden. is een kleine ingreep, duurt minder dan een half uur, maar wel in een ziekenhuis. Kan onder plaatselijke verdoving, daarna kan ze dezelfde dag weer naar huis. Paar weken later andere oog.

label.Geplaatst op 2009-12-17 20:57:31


Op oudere leeftijd is de kans op een lage B12-waarde niet uitgesloten: 25% heeft dan een B12-tekort. Dit kan tot gevolg hebben dat men problemen krijgt met zien en horen, maar ook paniekaanvallen en andere psychische aandoeningen kunnen voort komen uit een tekort. Zie de website van hindrikdejong over B12. Helaas is de waardebepaling niet naukeurig, zodat men bij normaal/lage waarde toch neuropatische verschijnselen kan hebben, ook zonder bloedarmoede. jala

label.Geplaatst op 2009-12-18 10:16:33


Dank je wel advies voor je 'advies'. Toch heb ik nog een vraagje: Lukt zo'n ingreep nog wanneer er zo lang gewacht is? Ze ziet immers niets meer door haar slechtste oog. Groetjes, @vies

label.Geplaatst op 2009-12-20 08:53:51


Hoi Jala, dank je wel voor je reactie. Een vitamine)tekort behoort natuurlijk tot de mogelijkheid. Ze woont alleen en ik vermoed dat ze niet steeds gezond eet. Ik zal deze mogelijkheid zeker in mijn achterhoofd opslagen. Momenteel is het echt wachten totdat ze zo slecht ziet, dat ze wel naar een oogarts moet. Dan zal ik dit ook zeker aankaarten. Groetjes en nogmaals bedankt!

label.Geplaatst op 2009-12-20 08:56:59


Wanneer een deel van het gezichtsveld wegvalt, kan dat wijzen op een tia.

label.Geplaatst op 2009-12-24 13:34:59


Wanneer een deel van het gezichtsveld wegvald,kan dat het gevolg zijn van een tia.

label.Geplaatst op 2009-12-24 13:35:47


Wanneer een deel van het gezichtsveld is weggevallen kan dat ook duiden op een tia.

label.Geplaatst op 2009-12-24 13:42:59

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren