© 2024 solvo B.V.

Hoe oogjes van 2-jarige te druppelen de zich hevig verzet????

Mijn zoontje van twee jaar is afgelopen vrijdag geopereerd in het Oogziekenhuis te R\'dam. Hierbij zijn de oogspiertjes van beide oogjes aan de binnenkant verzet. Om infectie te voorkomen, moeten we nu een week lang elke dag drie keer beide oogjes druppelen met een antibiotica. Dit is achteraf makkelijker gezegd dan gedaan. Ons zoontje verzet zich nl. zo hevig, dat we zelfs met z\'n tweeën zijn oogjes niet kunnen druppelen. Zelfs als we hem in de houdgreep houden, lukt het niet. Hij knijpt zijn oogjes zo dicht dat we ze met geen mogelijkheid meer open krijgen en gaat verschrikkelijk tekeer. Hij raakt compleet overstuur. Wie herkent dit en wat kunnen we doen? We proberen nu te wachten totdat hij in diepe slaap is en proberen het dan nog één keer. Omdat hij erg licht slaapt, vrezen we nu ook weer dat het weer een gevecht wordt. Alvast bedankt voor de tips Roetie


Laat hem op de bank liggen en laat zijn favoriete knuffel boven zijn hoofd zien. Probeer of je hem door zijn wimpertjes kan laten gluren door het voor te doen. Als je de druppels op zijn wimperharen laat vallen, dan schrikt hij van het natte en gaat automatisch knipperen of zijn ogen dichtknijpen. Op die manier komt er altijd iets van de druppels via de wimperharen in zijn ogen terecht. Heel veel succes! Ik weet, dat het erg lastig kan zijn.

label.Geplaatst op 2007-09-21 08:07:50


Hallo Roetie, Vastklemmen en vasthouden vind ik niet zo een goede manier. Het kind begrijpt er toch niets van kan er flink de schrik van over houden. Één manier om te probeer is om er een spelletje van te maken. Speel dit dan met water ipv echt oog druppels. Eerst bij jezelf dan naar het kind toe. Doe dit niet te secuur het kan ook haast het oog gemikt zijn. Het zal uiteraard niet gelijk lukken! Blijf lachen! Een andere manier is om toch in de slaap een oogje bij de neushoek te druppelen. Het oogje zal gesloten zijn, maar door de licht slaap wordt het kind misschien wakker er zal of: met de oogjes knipperen of zich in het oogje wrijven. In dit laatste geval kun je nog eens een druppeltje in de ooghoek laten vallen. Hier zullen misschien beide oogjes gedruppeld worden, maar een is beter dan geen. En een beetje is ook iets. Succes en beterschap.

label.Geplaatst op 2007-09-21 09:49:14


Ik ben het met je een, dat je met klem houden niets bereikt. Maar in de slaap? Als hij dan merkt dat je hem dat toch te pakken heb, kan hij daar de vlg. nacht niet van slapen ben ik bang voor. Probeer het met zoveel afleiding en met de goeie tips uit het oorgaande bericht en vooral belonen als hij meegewerkt heeft. Belonen met iets wat je met hem afspreekt kan best goed werken, wij hadden ook een heel moeilijk kind, maar door zo op hem te reageren en hem zoenen en zeggen dat hij al een grote kerel of jongen is, wat ieder kind graag wil, stimuleer je hem alleen maar meer. Ik hoop dat het nu nog lukt na zoveel heibel, ik wens je veel succes.

label.Geplaatst op 2007-09-21 15:13:22


Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor het verzet. Als het komt door peuterpuber-eigenwijsheid, heeft het geen zin om hem te dwingen. Ik vind de oplossingen van houdgrepen e.d. nogal angstaanjagend en voor je zoontje zal het misschien zelfs wel traumatisch zijn. Zou ik echt niet doen! In zijn slaap is ook geen verstandig idee, want zijn bedje hoort veilig te zijn en je loopt het gevaar dat hij zich hiermee nergens meer helemaal veilig voelt, met alle gevolgen van dien. Tja, wat dan wèl te doen? Ik heb zelf (als volwassene) een oogoperatie gehad en moest heel lang druppelen. Uiteindelijk went het wel, maar dat komt doordat ik begreep wat het nut ervan was! Dit kun je een pitbull-peuter niet aan z'n verstand brengen. Het enige dat je kunt doen is zorgen dat het niet zo akelig voelt en zijn opstandigheid proberen weg te nemen. Het eerste kun je bereiken door de vloeistof niet ijskoud toe te passen. Hou het pipetje/flesje van tevoren even een paar minuten in je hand en schud zachtjes zodat het op lichaamstemperatuur is. Bij het tweede probleem hou je voor ogen dat kinderen hun gedrag alleen aanpassen indien het nieuwe gedrag hun méér oplevert dan het oude. Dit principe werkt nooit in 1x en kan eerst zelfs verslechteren, maar de aanhouder wint! Zorg dus dat er elke keer een hele leuke beloning (iets lekkers, prijzen, een knuffel) tegenover staat en dat je zoontje begrijpt dat oogdruppels en de beloning aan elkaar gekoppeld zijn. Ik wens jullie heel veel sterkte!

label.Geplaatst op 2007-09-21 23:31:14

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren