© 2024 solvo B.V.

Iemand ervaring met Map Dot Fingerprint dystrofie? Recidiverende Erosie

Bij mij is de diagnose Map Dot Fingerprint dystrofie in gesteld in oktober 2007. Is er iemand die mij meer kan vertellen over deze aandoening en ervaringen met behandelingen die hebben geholpen?


Ik heb de aangeboren erfelijke aandoening. Vooral bij koud/ droog weer heb ik 's nachts veel pijn aan mijn ogen. Ik gebruik duratears druppels en oogzalf.

label.Geplaatst op 2009-01-21 20:30:56


Hoi, Ik heb hetzelfde. Diagnose in sept. 2008. Niet aangeboren waarschijnlijk en altijd maar aan 1 oog en altijd 's nachts, ongeveer 1 keer per drie weken. Ik heb er een zalfje voor, beetje vettig, door dat elke avond voor het slapen aan te brengen heb ik er minder vaak last van. Bovendien doe ik het er ook in als ik er 's nachts toch last van heb, dan trekt de pijn na ongeveer 10 min. weg (voorheen duurde dat zeker een uur). Volgens mij is er ook een mogelijkheid om te laseren, maar begreep dat dat niet direct het eerste is wat ze proberen (duur denk ik en natuurlijk niet zonder risico). Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. groet

label.Geplaatst op 2009-05-27 16:00:56


Hartelijk dank voor je bericht. Inmiddels ben ik aan beide ogen gelaserd. Dat is een stuk beter. Alleen is door het laseren de traanproduktie in mijn ogen stil gevallen. Nu moet ik 4 x per dag zalven. Het kan wel een jaar duren voordat de traanproduktie weer op gang komt. groeten wolbollie

label.Geplaatst op 2009-06-19 15:33:30


Hoi wolbollie, Dat lijkt me behoorlijk lastig, 4 keer per dag zalven. Ik hoop voor je dat je tranen weer snel vloeien! Misschien zou je nog wat vragen van mijn kant willen beantwoorden: Wat waren jouw klachten? Helpt de laserbehandeling? Heb je de erfelijke vorm of niet? (een of twee ogen last?) alvast bedankt!

label.Geplaatst op 2009-07-01 20:01:15


Hoi Sjutz, Ik heb de erfelijke vorm aan beide ogen dus. Mijn hoornvlies scheurde spontaan bij vriezend weer of erg droog warm weer en ik heb erg veel pijn gehad. Vooral 's nachts en in de ochtend.Ik trok het hoornvlies stuk als ik mijn ogen open deed. Zalf bracht wel veel verlichting. Ik gebruik vitapos Kon niet meer lezen,tv kijken of achter de computer. Je begrijpt 4 x per dag zalven is dan niet erg meer. En meestal blijft het bij 3 x. Laseren heeft goed geholpen. Alleen nu de tranen nog. Maar ben hier echt al heel blij mee. Vorig jaar kon ik absoluut met dit weer niet naar buiten. Groets Wolbollie

label.Geplaatst op 2009-07-03 12:38:41


Beste Wolbollie, Dat klinkt niet best, kan me voorstellen dat dit een hele vooruitgang is. Ik herken het openscheuren, vooral 's nachts, maar heb het duidelijk veel minder frequent dan jij. Ik heb het ongeveer 1 keer in de drie weken, wat ik persoonlijk al vaak genoeg vind! Ik had de link nog niet gelgd met het weer maar daar ga ik eens op letten. Ik hoop dat je tranen snel weer op gang komen. Succes!

label.Geplaatst op 2009-07-06 20:55:18

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren