© 2024 solvo B.V.

In de zon kijken

Ik sta regelmatig op de tennisbaan: drie weken geleden was het mooi weer. ik moest serveren en keek daarbij recht in de zon. Net na het opgooien van de bal tot net voor het slaan van de bal heb ik recht in de zon gekeken. Het duurde niet lang, een seconde denk ik. Dit heb ik meerdere keren herhaald die middag. dat schijnen sommige mensen te doen maar ik heb er zelf spijt van. Ik ben nu bang dat ik een \'verbrand\' netvlies heb. De opticien sprak van sneeuwogen (hetzelfde effect dat als je op een zonnige dag zonder zonnebril de skipiste opgaat), volgens de huisarts was alles in orde. hij zei dat kinderen soms het spelletje \'wie het langst in de zon kijkt\'spelen\': dit levert ook geen schade op. Ondanks dat heb ik de afgelopen tijd last van prikkelende ogen, je ziet duidelijke rode buisjes (irritatie). In het begin (na de bewuste zaterdagmiddag) voelden m\'n ogen ook dik aan, alsof mijn blikveld veranderde: Ik weet niet of ik zwarte plekken/lichtflitsen zie, dat vind ik moeilijk beoordelen. Hoe kun je dit controleren? Hoe lang kun je in de zon kijken zonder dat dit schade oplevert? En hoeveel tijd daarna merk je de effecten? Het kan ook zijn dat ik sinds die bewuste dag mijn hersenen/gevoel meer op mijn ogen letten.

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren