© 2024 solvo B.V.

Loslating netvlies spontaan

hallo ik heet gien vrouw van 38 jaar afgelopen aug 03 spontane netvliesloslating gehad met 3 scheurtjes in het netvlies. geopeerd vastgezet met bandje + gelaseerd. veel complicaties gehad bloedingen waarvan nu het zicht is mistig ingedeukt en vocht zie ik steeds voorbij komen. volgens oogarts gaat dit zeker 2 jaar duren voordat het het vocht en ingedeukt zien weer is weggetrokken. oogarts hoef ik niet meer terug te komen mits dat er weer complicaties zijn .Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt ? en wat is de ervaring om hiermee om te gaan ik heb zelf heel veel moeite er mee angstig dat het weer terug komt. Alvast bedankt voor de reactie.


Hoi Gien, Ik las dat je ook had gereageerd op mijn bericht. Ik heb nu precies een jaar geleden de netvliesloslating gehad. De arts gaf na de laatste controle aan dat ik alles weer mocht doen en zelfs weer contactlenzen mocht gaan dragen. Dit laatste heb ik wel geprobeerd, maar dat is niet gelukt dus ik ben aan de bril (jammer). Maar voor de rest doe ik alles weer, ik blijf wel uitkijken voor bewegingen waarbij je veel schokt. Ik doe bijvoorbeeld wel 2x in de week fitness, maar ga dan bijvoorbeeld niet meer hardlopen. Misschien kan het wel, maar ik durf het risico niet te nemen. Ook in mijn achterhoofd blijft \\\"mijn oog\\\" steeds aanwezig. Ik denk niet dat dat overgaat, die schrik blijft erin zitten. Ook als ik \\\"schitteringen\\\" voor mijn ogen krijg slaat de angst toe, want hier begon het een jaar geleden ook mee. Die schitteringen heb ik nu een keer of 6 gehad, maar er is gelukkig niks gebeurd. Daarnaast probeer ik oververmoeidheid en stress zoveel mogelijk te vermijden. Conclusie, ik doe alles wel weer, maar blijf mezelf in acht nemen. Groetjes, Jolly

label.Geplaatst op 2004-06-07 14:55:29


Hoi Jolly Bedankt voor je reactie geef mij weer moed echter 3 dagen geleden weer terug geweest naar oogarts en helaas weer een gaatje in het netvlies van de zelfde oog is gelukkig weer gelaseerd maar toch en de oorzaak kan men niet vertellen. En zoals jij ook al vermelden volgens mij doen dit alle oogartsen dat je alles mag doen maar ik doe toch wel een stapje terug. (zoals niet springen hardlopen). In iedergeval succes verder en hopelijk geen gekke dingen meer in de toekomst. Groeten Gien

label.Geplaatst op 2004-06-07 17:31:33


Dag Gien, Ik heb zelf drie keer een netvliesloslating gehad. In totaal vier keer geopereerd, tijdens de laatste operatie (nu anderhalf jaar geleden) is er een kunstlens ingebracht. Vooral na de eerste operatie had ik erg veel last van íngedeukt'zien, zoals jij dat beschrijft. Ik schrok er van, dacht dat dat nooit meer goed zou komen. Raamkozijnen zag ik bijvoorbeeld niet meer recht, maar met een bocht er in. Vervelend, en omdat mijn andere oog het nog prima deed en met dat slechte oog moest zien samen te werken, had ik vooral vaak hoofdpijn en een onrustig gevoel. Maar ik kan je in alle eerlijkheid en uit eigen ervaring zeggen, dat dat in de loop der tijd een stuk minder wordt. Ik zie nu niet meer ingedeukt, en mijn ogen zijn beter op elkaar ingespeeld. Jouw oogarts zei dat er misschien wel twee jaar over heen gaat voordat je zicht weer beter is. Het klinkt misschien hard, maar het is wel eerlijk van hem en geloof me: het gaat echt beter als je maar even geduld hebt. Ik wens je heel veel sterkte toe! Groetjes, Xenia

label.Geplaatst op 2004-07-20 13:22:48


P.S. Ik mag ook alles weer doen, maar doe dit wel met beleid want mijn oog blijft wat dat betreft altijd door mijn hoofd spoken (figuurlijk dan). Sterkte! Xenia

label.Geplaatst op 2004-07-20 13:24:54


Beste Xenia, Ik ben heel blij met jou bericht mijn dank is groot. Dus het klopt wel wat de oogarts mij heeft verteld dat het totaal 2 jaar gaat duren en het ingedeukt zien dat dit toch na verloop van tijd overgaat . Gelukkig dat het met jou toch de goede kant is opgegaan. Alleen heb ik helaas maand geleden weer een tegenslag gehad namelijk weer gaatjes in mijn netvlies en het is weer gelaseerd volgens de arts kan dit vaker voorkomen en inderdaad het is altijd weer schrikken hopelijk ga ik er aan wennen. Wie weet tot horens groeten gien

label.Geplaatst op 2004-07-25 17:11:00


Hoi Gien, Het is een tijdje geleden, maar ik hoop dat alles heel goed met je gaat. Zijn er nog ontwikkelingen op 'ooggebied' bij jou? Ik heb in februari/maart zwarte vlekken voor mijn goede oog gekregen; ik schrok me lam maar het bleek een glasvochtloslating te zijn. Gelukkig heb ik er steeds minder last van, behalve als ik heel moe ben, dan zie ik weer van alles langs dwarrelen. Maar als ik dan ga slapen is er de volgende dag geen centje pijn meer. Groetjes, Xenia

label.Geplaatst op 2005-08-13 19:15:19

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren