© 2024 solvo B.V.

Lui-oog

Wie kan mij meer vertellen die zelf al een operatie heeft ondergaan aan een lui oog? Dus loensen. graag wil ik weten hoe de operatie is afgelopen, en of de ogen recht staan. Is het zicht ook nog steeds goed, en welk ziekenhuis!! jullie merken het al, dat als ik zou willen binnenkort onder het mes kan, maar zou graag met iemand daar over willen hebben die hier ervaring mee heeft. alvast bedankt


Even voor de duidelijkheid een lui-oog en het zogenaamde loensen zijn 2 verschillende dingen. - Lui oog (amblyoop oog) is een oog dat door een bepaalde reden (ook met, als dat nodig is, een brilletje ervoor)niet goed kan zien. Dit kan verschillende oorzaken hebben. - Loensen, ik neem aan dat u daarmee scheelzien bedoeld. Door scheelzien kan een oog "lui" worden. Hoe dat precies zit ga ik niet uitleggen want daar ging het hier niet om. Ik neem voor het gemak aan dat het hier gaat om het rechtzetten van een scheelstaand oog?! Ik heb geen eigen ervaring hierin, alleen maar ervaring die ik op mn stages heb opgedaan. Er zijn verschillende ziekenhuizen waar ze scheelziensoperaties uitvoeren. U gaat naar de oogarts en de orthoptist, die laatste zal opmeten hoe scheel het oog staat en kijken of het rechtgezet kan worden. Want het kan zijn dat er kans is op dubbelzien, dat soort dingen zoekt de orthoptist uit. Die maakt dan ook een voorstel voor de operatie en de oogarts opereert. Bij zo'n operatie zullen ze iets aan de spieren doen, verder komen ze niet echt aan je oog. Dus normaal gesproken zal er aan het zicht niks veranderen. (het zal er ook niet beter van worden, als het al niet goed is...) Het handigste is denk ik om uw vragen op te schrijven en aan de oogarts dan wel orthopstist te stellen. En het is altijd mogelijk om eens te laten onderzoeken of t kan en te vragen hoe het zit enzo, voordat u besluit het te laten doen of niet. Lijkt me raadzaam om een afspraak te maken met een oogarts, misschien moet dat trouwens wel via de huisarts, dat weet ik niet.

label.Geplaatst op 2003-08-28 16:26:35


Tav Lila, Lila als je dit nog leest bedankt voor je reactie, jij hebt helemaal gelijk dat ik lui-oog en loensen door elkaar heb gehaald. Ik vond je reactie heel duidelijk. Ik inmiddels al weer wat verder. Ik ben afgelopen maandag voor de 2e keer in het AMC geweest, daar wordt mij ook verteld net zoals jij in jouw bericht melde dat dubbel zien mogelijk zou kunnen zijn, maar ze sluiten het uit omdat ik al 26 jaar onafhankelijk kijk. ik heb besloten om het toch te laten doen, de arts gaf een goede kans van slagen en heb haar alles gevraagd wat ik wilde. het enige wat ik NIET wil is dat het oog naar binnen gaat staan na de operatie ( Scheel)dan liever zo als het nu is. de arts gaf mij 80% dat de operatie zou slagen en 20% dat het blijft zoals het nu is. heb jij nog ervaringen hoe mensen er na de operatie eruit zagen was het daad werkelijk gelukt?? hopelijk lees je mijn bericht nog.

label.Geplaatst op 2003-08-29 10:37:56


Ik sta op de wachtlijst voor een strabismus-operatie aan beide ogen bij het Leids Universitair Medisch Centrum. Dit duurt nog minimaal 4 maanden, en omdat ik nu lees dat jij al zo snel aan de beurt bent, vraag ik me af hoe het mogelijk is dat ik nog 4 maanden moet wachten... Ik ben erg bang voor de operatie, niet zozeer omdat ze aan mn ogen zitten, maar puur voor de anesthesie. Ben ik wel goed verdoofd? Werken de pijnstillende stoffen in de narcose? Enzovoort, enzovoort. Weet iemand of het LUMC goed staat aangeschreven? En is die 4 maanden wachtlijst niet erg lang?

label.Geplaatst op 2003-10-03 17:55:08


Mooi dat je bij de oogarts bent geweest! Spannend dat je hebt besloten om je te laten opereren, tenminste het lijkt me toch best spannend. Van te voren kun je natuurlijk nooit helemaal zeker weten hoe het resultaat wordt. Uit wat je schrijft maak ik op dat je oog wat naar buiten staat? Ik heb wel mensen gezien die daaraan geopereerd zijn. Het resultaat verschilde echt per persoon. Ik heb veel mensen gezien die na een operatie een stuk rechter stonden. Ook wel een paar die nog nagenoeg dezelfde oogstand hadden als voor de operatie en ook die een beetje "doorgeschoten" waren. Tja, dat risico is er altijd je kan nooit helemaal voorspellen wat het resultaat zal zijn, maar dat heeft de oogarts waarschijnlijk ook wel gezegd... Ik hoop dat je een mooi resultaat krijgt!!! Groetjes Lila

label.Geplaatst op 2003-08-29 17:59:36


hoi Krullevaar, voor de wachtlijst heb ik wel een verklaring ik ben in April voor mijn eerste bezoek geweest op het AMC ben toen direct op de wachtlijst geplaatst en kan nu dan in Oktober geholpen worden dus 6 maand. Voor de anesthesie hoef jij je niet druk te maken, ik ben op mijn 6e ook al eens geholpen ( toen keek ik scheel) en heb niets maar dan ook niets er van gemerkt. Je kunt na de operatie wat dubbel zien en je hebt wat rode ogen maar pijn nee dat kan ik niet zeggen. ik heb pas iemand gesproken die zich ook heeft laten opereren en die heeft er geen last van gehad dan alleen dubbel zien na de operatie en dat duurde zo\'n twee uurtjes. ik wens jou ook succes, gaan spannende tijden ons tegemoed. Wat voor kansen hebben zij jou gegeven??

label.Geplaatst op 2003-10-06 12:03:06


Tav Lila (Wel grappig hoor dat mailen over en weer.) Het is inderdaad zo dat de arts geen 100% zekerheid kan geven, maar ze klonk goed en overtuigend. Het werd nooit slechter zei ze, ook weet ze dat ik absoluut niet wil dat het oog naar binnen gaat staan dan liever zo. De arts zou er rekening mee houden tijdens de operatie normaal gesproken \"overtrekken\" ze het oog inderdaad zodat als het oog weer naar buiten wil gaan staan dit minder eerder zichtbaar is. Ik heb gezegd recht of helemaal niet. (Mijn oog staat niet ver naar buiten het is maar heel iets en van dichtbij is het helemaal niet te zien dan gaan ze wel in één keer samen werken maar van afstanden heb ik er geen controle meer op, ik kan trouwens met één van de 2 ogen loensen de beslis zelf met welk oog ik recht kijk) Ik ben heel erg bang, wordt deze week gebeld wanneer en hoe laat ik geholpen kan worden, het wordt sowieso met een week of 3.Het zijn wel je ogen. hoe heb je trouwens jouw stage afgerond?? ben je klaar met de studie of opleiding? En wil je na je ervaringen nog wel werken op de oogeheelkunde?

label.Geplaatst op 2003-09-01 15:50:05


Ik ben 16, en ben nog in de groei dus mijn kansen zijn redelijk, volgens de oogarts. Ik ben bang dat de pijnstillers niet werken tijdens de operatie: dat ik alles voel. Ik ben op mijn 2e al geopereerd, toen voelde ik ook niets.....voor zover ik het me kan herinneren...

label.Geplaatst op 2003-10-06 14:51:46


Ik ben 16, en ben nog in de groei dus mijn kansen zijn redelijk, volgens de oogarts. Ik ben bang dat de pijnstillers niet werken tijdens de operatie: dat ik alles voel. Ik ben op mijn 2e al geopereerd, toen voelde ik ook niets.....voor zover ik het me kan herinneren...

label.Geplaatst op 2003-10-06 14:55:16


Het is begrijpelijk dat je het eng vindt. Want het zijn idd wel je ogen. Daarin ben je zeker niet de enige, want er zijn heel veel mensen die het toch wel eng vinden. Je ogen zijn nu eenmaal een belangrijk onderdeel van je lijf (alle lichaamsdelen eigenlijk wel). Mijn opleiding heb ik niet af gemaakt. oa door twijfels over of t echt wel was wat ik wilde. Spannend dat je binnenkort te horen krijgt wanneer je geopereerd zal worden... Groetjes Lila

label.Geplaatst op 2003-09-02 11:53:50


jij hebt het over pijnstillers, ga je niet volledig onder narcose? waaraan ben jij al geopereerd op je 2e ?? groeten.

label.Geplaatst op 2003-10-07 09:34:30


Tav Lila, ik heb een datum van operatie het zal de 31e oktober worden. misschien lees je dit nog, ik laat je dan weten hoe het gegaan is en geworden is. groeten.

label.Geplaatst op 2003-09-22 12:33:30


Met pijnstillers bedoel ik een onderdeel van de narcose. En ja, ik ben al eens eerder geopereerd aan het zelfde kwaaltje: op mijn 2e zijn mijn ogen ook al 'rechtgezet'... Helaas zijn ze door de puberteit weer 'scheef' gaan staan en moet ik opnieuw onder t mes.

label.Geplaatst op 2003-10-07 09:43:59


maar jij wordt aan beide ogen geopereerd dat is nodig? ik meen dat je zei dat jij in leiden wordt geholpen, hoe kom je daar dan terecht?? ik ben daar vroeger ( lang geleden) toen ik 8 was ook een keer geweest bij een beruchte arts zou niet meer zijn naam weten. het blijft altijd eng, maar waar jij het bangst voor bent, ben ik nou helemaal niet bang, narcose is narcose je bent helemaal van de planeet af op dat moment.

label.Geplaatst op 2003-10-07 09:56:22


De aandoening is te gecompliceerd in mijn geval, dat ze er in het streekziekenhuis hier niets aan kunnen doen. Naar hun mening was deze operatie alleen in een Academisch/Universitair ziekenhuis mogelijk. Ik moet aan beide ogen geopereerd worden omdat er aan beide iets mankeert...

label.Geplaatst op 2003-10-07 13:18:27

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren